Jump to content

Oljelampa blinker Suzuki DF115 4-takt


Daggad

Recommended Posts

Jeg har brukt båten mye nå i seinvinter/vår og i dag begynte oljelampa og blinke.. :nonod:

Var langt ute, men åpnet opp og sjekket oljen. Denne var det i alle fall nok av (heller litt for mye men dette skal sjekkes på kald motor) og den var ren og fin, men en del luftbobler la seg på pinnen. Stusset litt på dette, men regner med det ikke er unaturlig på varm motor. Etter at motoren fikk hvile et par minutter var de også borte.

 

Noen som har erfaring med dette ... :confused:

Link to post

kjøp en Honda neste gang.....

 

det mest sannsynlige er en dårlig kontakt mellom oljetrykkgiver og oljelampa.

 

en annen mulighet er manglende skift av oljefilter alt for lite oljer men,... du har sagt oljemengden er ok.

 

bør sjekkes snarest.

 

neida, det med Honda er ikke tull....

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post

Det er ikke service varsling da. På min 90 hk blinker iallefall lampen når jeg har kommet til service intervallene .20 timer 100 timer o.s.v, uten at det er noe fare på ferde.

 

Ps Jeg har hatt både store og små Suzuki motorer fra 90 tallet til nå og mine har i grunn fungert helt ok.

Redigert av Alo Mikkel (see edit history)
Link to post

I manualen til min DF40 står det at oljelampa vil blinke når det er på tide med oljeskift. Dersom du har for lavt oljetrykk el. vil lampa lyse og så vill buzzeren buzze i tilllegg. Samtidig vil maks turtal være begrenset til 3000o/min.

 

Løsningen er altså å skifte olje, og nullstille systemet. Dette gjør du ved å slå på tenningen, ta bort "nøkkelen" på dødmansknappen og dra dødmansknappen ut 3 ganger i løpet av 10 sek. Så skal du høre en kort beep. Slå av tenningen. Da skal du ha fortalt systemet at du har skiftet olje og alt burde være OK.

Link to post

Dette er som flere sier varsel om behov for oljeskift. Når det gjelder deg som foreslå bytte til Honda, så pratet jeg i dag med en som eier en Honda 50HK som har bare problemer og vil nå vurdere å bytte til Suzuki!

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post

Må si jeg har hørt dette tidligere og dro litt på smilebåndet da jeg leste innlegget: Jeg pleier å si at når det gjelder oss nordmenn er det å lese bruksanvisning det aller aller siste vi gjør når problemer oppstår.

:cool::flag:

Ellers synes jeg det burde vært et annet lys som blinket enn det røde oljelyset. Rødt i mine øyne er øyeblikkelig fare, mens derimot et gult blinkende er mer i den gaten jeg synes passer seg en (kraftig?)påminnelse... eller? :rolleyes:

Link to post

Takker for alle gode tilbakemeldinger ! Kunne ikke ha drømt om at dette faktisk var et varsel for 100 timers oljeskift. Trodde ikke jeg hadde brukt båten SÅ mye hittil i år, men jeg dorger mye og da går tiden fort. (Har fått Ørret på 5,2 kg :lol: )

Manualen til motoren skulle jeg lest aller først, og jeg er en liten manualfreak, men denne var bortlånt til en kompis som hadde mistet sin..

 

Slipper heldigvis å gå til Honda butikken da :wink:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...