Jump to content

stålpropell på 40hk?


terhi

Recommended Posts

Ja/nei , greit svar ?? :wink: .

 

En stål propell kan lages tynnere, nærmere det optimale, tåler mere, er stivere en alluminium, er ofte designet for å kunne gi mest fart ( kan designes friere imot hva du ønsker , mere/mindre løft i baugen, toppfart/akselerasjon, +++++ ) ,høyrere "bling" faktor .

 

Er dyrere å erstatte ved skade/tyveri, mere ettertraktet :sad: .

 

Men mest viktig , hva har du i dag ?, hva slags båt ?, høyde på motor ? topphastighet , WOT turtall ( hva skal motoren ha )

Hva ønske du å oppnå ??.

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

mest viktigt: båt som planer raskt og går relativt fort.

I dag har eg ein solas vanleg aluminiumspropell.

Med disse mål; Aluminiumspropell for Yamaha.

SOLAS YAMAHA 11,1 X 13

 

 

 

Båten eg har er ein terhi 415R,.

 

Høyde på motor,hmm,det beste eg kan svare er at finnen på undervannshuset går paralelt meg båten.

 

Topphastighet; 35-40knopp sikkert,,,skal måle d snart...

 

Motoren skal svive på 5000-5500rpm.

 

Hva ønske du å oppnå; båt som går fort i plan og kansje tjene noen knopp på toppfarten.

 

Føler og at propellen eg har i dag spinner litt,og den synger på lave turtall....

Hadde og ønsket meir løft i baugen.

Redigert av terhi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har den i 13 og 15´ - Har du ikke PT, vil jeg anbefale en original Yamaha 10-3/8 X 13 med lipcup i aluminium... de er bedre enn Solas....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Power Trim & Tilt. Solas er ikke noe "drit" men :cool: YAMAHA :cool: har veldig gode originalpropeller. Dimensjonen du oppgir er original på 40, men ikke cuppet. (50 har 11-1/8 X13) Cupping gir bedre grep i sving og ser du på Ballistic har den kraftig rake. (økt baugløft) Denne propellen krever imidlertid høy uttrim for å yte maksimalt. Du har tidligere skrevet at du ønsker kraft til vannski. Øker du stigningen på propellen, går akselerasjonen senere. Har du turteller, så prøv begge propellene dine. Gir 13' oppimot 5500, ville jeg anbefalt den alupropen jeg nevnte over.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

PT,hva betyr det

Noe som eg syntes var noe for lite for min båt...

PT = Power trim

 

For lite ?? hva menes med det ?? det som er viktig er motorens WOT ( Wide Open Throttle ).

 

Hvis du har en for stor propell > treg aksellerasjon , tar lang tid før max hastighet/turtall oppnås , kan medføre skade på motor da den ikke liker å bli presset utenfor sitt effektområde .

 

Med for liten propell > kjapp aksellerasjon, oppnår max hastighet/turtall fort men kan også medføre store skader på motoren pga for høyt turtall .

 

Du må finne ut hva som er motoren sitt max turtall med den propellen du har idag ( båten lett lastet ), hvis du ligger innefor det rette turtallet idag , ( bedre med 200 rpm over en under ) kan du prøve med en annen propell med en annen utforming , kansje øke stigningen litt .

 

Problemet med propeller er at det ikke er en 100% eksakt vitenskap :smiley:, du kan finne et godt startpunkt men ,,,,, beste måte å finne rett propell er å prøve, prøve og prøve .

 

 

Lykke til

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

13x23... pr idag kun i svart SST, Kodebokstav "K". P697... "P" er 14' ifra 150-300hk i dag men nummerene er 69L , 6E5, 6J9 osv. "P"angir SSTP High Performance. Skal sjekke litt rundt motorprefikser (697) og kommer tilbake til dette. :smiley:

 

Edit, 697 er prefiks på eldre 55hk, har ingen relevans her. Dette er det jeg klarer så langt.

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...