terhi Startet 20.Mai.2006 Del på Facebook Startet 20.Mai.2006 Vill eg tjene noe på å sette ein slik propell på min 40hk? http://www.iboats.com/mall/propfinder/inde...id=394&pf_new=1 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 20.Mai.2006 Del på Facebook Svart 20.Mai.2006 Ja/nei , greit svar ?? . En stål propell kan lages tynnere, nærmere det optimale, tåler mere, er stivere en alluminium, er ofte designet for å kunne gi mest fart ( kan designes friere imot hva du ønsker , mere/mindre løft i baugen, toppfart/akselerasjon, +++++ ) ,høyrere "bling" faktor . Er dyrere å erstatte ved skade/tyveri, mere ettertraktet . Men mest viktig , hva har du i dag ?, hva slags båt ?, høyde på motor ? topphastighet , WOT turtall ( hva skal motoren ha ) Hva ønske du å oppnå ??. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
terhi Svart 20.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2006 (redigert) mest viktigt: båt som planer raskt og går relativt fort. I dag har eg ein solas vanleg aluminiumspropell. Med disse mål; Aluminiumspropell for Yamaha. SOLAS YAMAHA 11,1 X 13 Båten eg har er ein terhi 415R,. Høyde på motor,hmm,det beste eg kan svare er at finnen på undervannshuset går paralelt meg båten. Topphastighet; 35-40knopp sikkert,,,skal måle d snart... Motoren skal svive på 5000-5500rpm. Hva ønske du å oppnå; båt som går fort i plan og kansje tjene noen knopp på toppfarten. Føler og at propellen eg har i dag spinner litt,og den synger på lave turtall.... Hadde og ønsket meir løft i baugen. Redigert 20.Mai.2006 av terhi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 20.Mai.2006 Del på Facebook Svart 20.Mai.2006 Har den i 13 og 15´ - Har du ikke PT, vil jeg anbefale en original Yamaha 10-3/8 X 13 med lipcup i aluminium... de er bedre enn Solas.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
terhi Svart 20.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2006 PT,hva betyr det? Den som følgte med motoren var Diameter: 11-3/8" Stigning: 12" Er det orginalt eller er og noe solas-drit? Noe som eg syntes var noe for lite for min båt... Takker for svar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 20.Mai.2006 Del på Facebook Svart 20.Mai.2006 Power Trim & Tilt. Solas er ikke noe "drit" men YAMAHA har veldig gode originalpropeller. Dimensjonen du oppgir er original på 40, men ikke cuppet. (50 har 11-1/8 X13) Cupping gir bedre grep i sving og ser du på Ballistic har den kraftig rake. (økt baugløft) Denne propellen krever imidlertid høy uttrim for å yte maksimalt. Du har tidligere skrevet at du ønsker kraft til vannski. Øker du stigningen på propellen, går akselerasjonen senere. Har du turteller, så prøv begge propellene dine. Gir 13' oppimot 5500, ville jeg anbefalt den alupropen jeg nevnte over. Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 20.Mai.2006 Del på Facebook Svart 20.Mai.2006 PT,hva betyr det Noe som eg syntes var noe for lite for min båt... PT = Power trim For lite ?? hva menes med det ?? det som er viktig er motorens WOT ( Wide Open Throttle ). Hvis du har en for stor propell > treg aksellerasjon , tar lang tid før max hastighet/turtall oppnås , kan medføre skade på motor da den ikke liker å bli presset utenfor sitt effektområde . Med for liten propell > kjapp aksellerasjon, oppnår max hastighet/turtall fort men kan også medføre store skader på motoren pga for høyt turtall . Du må finne ut hva som er motoren sitt max turtall med den propellen du har idag ( båten lett lastet ), hvis du ligger innefor det rette turtallet idag , ( bedre med 200 rpm over en under ) kan du prøve med en annen propell med en annen utforming , kansje øke stigningen litt . Problemet med propeller er at det ikke er en 100% eksakt vitenskap , du kan finne et godt startpunkt men ,,,,, beste måte å finne rett propell er å prøve, prøve og prøve . Lykke til Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 20.Mai.2006 Del på Facebook Svart 20.Mai.2006 (redigert) *** men YAMAHA har veldig gode originalpropeller. Er du inne på Yamaha propeller ??? ta en titt på denne skal vistnok være en Yamaha propell , skulle gjrene visst litt mere en størrelsen Arne Kjetil Redigert 20.Mai.2006 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
terhi Svart 20.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2006 powertrim jah,,viste egentligt det. Og meinte 12 i stigning er for lite for min båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 20.Mai.2006 Del på Facebook Svart 20.Mai.2006 (redigert) 13x23... pr idag kun i svart SST, Kodebokstav "K". P697... "P" er 14' ifra 150-300hk i dag men nummerene er 69L , 6E5, 6J9 osv. "P"angir SSTP High Performance. Skal sjekke litt rundt motorprefikser (697) og kommer tilbake til dette. Edit, 697 er prefiks på eldre 55hk, har ingen relevans her. Dette er det jeg klarer så langt. Redigert 20.Mai.2006 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.