Jump to content

Problemer med powertrim/tilt


havardos

Recommended Posts

Hurra! Da har jeg endelig kjøpt "ny" motor til båten , og min gamle mercury fra 75 kan pensjoneres etter lang og tro tjeneste.

 

Ny-motoren er en 70-hesters Johnson fra 89. Motoren ser helt strøken ut og i følge selger (og eieren før der) er den kun gått ca. 150 timer!

 

Motoren stod ikke på noen båt da jeg kjøpte den, og jeg har ikke satt den på selv enda. (Har altså ikke fått prøvd den selv.) Det eneste som i følge selger ikke er helt bra er trim/tilt. Den funker visst bare av og til. Når den ikke funker fikk jeg fortalt at det hjalp å dunke litt på tiltsylinderen.

 

Er det noen som kan ha en formening om hva problemet kan vært, og hvordan jeg eventuelt kan feilsøke før jeg setter motoren på båten?

Link to post
Share on other sites

Hva er det som ikke fungerer ?? motoren ? , kan nesten høres ut som om det er litt dårlig elektrisk kontakt et sted, isåfald foreta en grundig regjøring av ALLE kontakt punkter i PT kretsen .

 

Går motoren ? men vill ikke trimme/tilte opp/ned ?? luft i systemet ?, forurensett olje ? > lufte systemet eventuelt bytte olje .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Poblemet er vel at motoren kobler ut av og til. Det jeg ikke forstår er at tidligere eier klart og tydelig sa at det hjalp å dunke på selve tiltsylinderen. Nå kan det vel tenkes at det var motoren han dunket på, uten å se forskjell på det forskjellige delene nedi der mens han hang over ripa...

Link to post
Share on other sites

17 år gammel... Jeg ville skrudd ut tiltmotoren og prøvd denne grundig i benk. Jeg selv hadde vel sansynligvis pelt den i fillebiter og sett tilstanden inni. Disse motorene har en begenset levetid der de henger nede i vannskorpa. Ellers som Droll sier; sjekk kretsen og olje. (Byttes med DXII)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Vil anbefale deg å demontere trim/tilt motoren. Ikke så stor jobb vanligvis.

Kjenner igjen symtomene fra min siste motor. Vanligvis (hvertfall ofte) viser det seg at børstene i motoren er nedslitt eller irret såpass mye at det er dårlig kontakt til rotoren. Jeg skiftet selv børster og trim/tilt motor ble som ny etterpå. :flag:

Arve

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...