Jump to content

bosh startemotor i 7.3 V8 starpowr/mercruiser


starpowr

Recommended Posts

har i den senere tid fått eit voksende problem med starten. Det høres bare eit kraftig klikk.men den drar ikke motoren rundt. Må ofte prøve både 2-3 og av og til 30 ganger får den endelig drar igang maskinen. Trodde det var innslaget som gav det kraftige klikket,hadde startemotor ute no nettopp,skiftet alle 4 børster da iallefall 2 av dei såg litt brente ut. Børstene var imidlertuid ikke nedslitt,langt ifra.

etter å ha montert startemotor igjen,er det ingen bedring å spore.

 

Har sjekket alle jordledninger,plussledninger,strøm nok på batteriene....

 

kan det være at det er innslaget som ikke slår inn alikevell,og at klikket er i eit starterele e.l. ?

 

noen som har vert borti lignende ?? Irriterende da eg snart ikke våger å stoppe når eg er ute å fisker....

start /motor fra 96 , gangtid 400

 

mvh starpowr

Link to post
Share on other sites

Skjedde det samme med min motor. (samme som deg men 94 mod)

Ny startmotor koster vel 9 lapper.. Kjøpte ny til bil. 4500,- Virker enda.. Kan aldri tenke der er laget en egen startmotor til den. Min startmotor virket og av og til .Der var innslaget gåent.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

hulda: Ja den er produsert i usa.

 

wellcraft: godt å sjå at du er online.

når eg bestillte børster , as diesel i hgsd snakket dei om 17 lapper for ny start. Da selger eg heller heile dritten, no er eg lei.

 

Hvor mye tror du innslaget koster ? Skulle tro det går ann å skifte kun dette ? Og eventuellt er det noe risiko for at det kan vere noe annet ?? Om du og hulda har rett, dvs innslaget,hva i huleste er det da som klikker så kraftig når eg prøver å starte, eit rele ? plasert hvor? inni starteren eller...

 

jada,sånn går no dagan...

 

kossen går det med beistet ditt da wellcraft ?

 

mvh starpowr

Link to post
Share on other sites

Her går da fint. Beiset i kjelleren starter og går fint. Har gitt den maks drivstoff nå og skal ha en prøve i morra. Der er et start rele på desse motorene. Det ser ut som på alle fordar fra usa. Likt i ein 73 ford mustang og ser det ut til. Tipper en pris fra 500-1000 spenn for releet. Innslaget vet eg ikke. Kan være startreleet ditt som tuller . Det sitter sannsynligvis bak i boksen der hvor glødereleet sitter. Det er sylindrisk av form. Skal vel væer en Delco Remy 28MT starter på din motor etter boka da. Men men. Har bok til din motor om du er int. Kjøpte feil Deter en original verkstedsmanual som ikke selges vanligt. Kjøpte den i usa.

 

Om vi møtes i øyo snart kan du få sjå den om du vil. (Billig til deg vet du)

Du har jo dompen på stord. Ring dem og sjekk om dei har ein brukt starter du kan teste for å sjekke om det er innslaget som er kranglete eller om releet er havna på dei evige jaktmarker. Kan sjekke med en kompis også om han har ein starter som du kan låne/kjøpe.

 

Håper vi snart får oss en kose tur til Ljøkelsøy.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Jeg kom til å knuse innslagsreleet mitt da jeg tok ut motoren i vinter. Nytt rele kostet 256 kroner, hvis jeg ikke husker helt feil. Først fikk jeg feil rele, det ble ødelagt under monteringen. Nytt rele ble sendt f.o.c. uten kommentar. Dette var Amerikanske Bildeler.

 

Aarnes AS har mer deler på lager. Du må vite hvilken motor/ begerp om hvilken (Ford etc.) du har. Telefon er 69791900. Folkene der har meget god peiling på hva det er som passer til de forskjellige motorer/årganger, serviceminded, spesielt Kjetil Hauge.

 

Det du muligens hører er elektromagneten som slår drevet forover. Kontaktene som skal sparke inn den store Amperen til starteren har brente punkter, og det går ikke strøm = null start. En del av disse kontaktene er av sorten som roterer vilkårlig. Etter en del forsøk når du et punkt som gir kontakt og start. For hvert forsøk forsvinner/brenner disse punktene. Til slutt gir "lottokupongen" null start.

 

Innslagsreleet slår så kraftig inn at i en mindre båt kan du "føle" det i dørken.

 

På GM sitter releet på "toppen" av startere, starteren ut og enkelt å skifte.

 

17.000 for dette er komplett idioti. 3.000 for en ny starter burde holde. Jeg betalte 2.800 for min. GM 6.2L diesel V8, det var i år 2000.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...