Jump to content

Gass stekeovn i Viksund st. cruz ?


Anny

Recommended Posts

Hei Anny

Har sett at du har hatt noen spørsmål om Viksund. Når det gjelder stekeovn er det vel ENO som leveres med nye båter. Men jeg vil gjøre deg oppmerksom på Viksunds eget forum på deres hjemmesider her: http://www.viksund.no/forum/index.php

 

Her er det greit å legge inn spørsmål, og få svar direkte fra båtbyggeriet.

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Vi bruker stekeovnen ombord til det samme som hjemme.

Vi har en ENO gasskomfyr, og den fungerer utmerket. Et tips : juster riktig åpning på luftinntaket/blandingen på hesteskobrenneren i stekovnen. Juster det til ca. 4mm åpning, (for propan) for best effekt på brenneren

Link to post
Share on other sites

Hadde stekeovn i en tidligere båt, den ble brukt 1 gang til å steke et halvferdig brød, har snakket med andre som har stekeovn ombord og der ble ovnene like lite brukt som min.

Lurer derfor på hva dere som har stekeovn ombord bruker den til?

Selv om jeg ikke er stolt av å si det, så må jeg jo bare innrømme at det har blitt stekt endel Grandiser i den ovnen. De blir VELDIG bra, faktisk. Ferdig marinert kylling fra Prionor er også en gjenganger hos oss, til sene middager på varme sommerkvelder. Å bake potet i ovnen er heller ikke å forakte. Bakt potet og marinert pip-pip med tilhørende drikke :smiley: Halvstekte rundstykker/brød/baguette er også topp til frokost! God lukt av nystekt bakevare i hele båten, og alle får matlyst!!

Link to post
Share on other sites

...............Lurer derfor på hva dere som har stekeovn ombord bruker den til?

Det heter seg vel egentlig at intet spørsmål er for dumt, men....

Brukes til akkurat det samme som steikeovn i hus brukes til. Utover matlaging er den ubruklig og bare opptar plass.

Link to post
Share on other sites

Lurer derfor på hva dere som har stekeovn ombord bruker den til?

Rundstykker, baguetter og croissanter i bøtter og spann. Det er også en grei løsning å steke bacon i ovnen til de kraftigere frokostene. Kaker krever litt mer pass i en gassovn, men det er ikke noe stort problem derson noen skal feires. Når det ikke er vær til å bruke utegrillen kan ovnen brukes til både kjøtt og fisk, men jeg foretrekker å lage mat som oser i friluft.
Link to post
Share on other sites

Vurdere å sette inn en stekeovn i båten , noen som vet hvilket merke ol. som passer . Og vil jeg måtte bytte bordplate ?Noen som vet hvor jeg får tak i dette ?

Har du vurdert om det går an å sette inn en innbyggingskomfyr? Denne f.eks? (Klikk på linken "Innbyggingskomfyr" til venstre) Redigert av alidal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg handlet meg en sånn Eno med elektrisk tenning.

Er svært glad i den.

 

Og hva stekeovnen brukes til?

Oi, masse.

Råstekte poteter, pizza, lasagne, enchiladas, rundstykker, ovnsbakt fisk..........

Det praktiseres streng adgangskontroll i byssa mi. Mor får til nød være med på oppvasken.

 

Og skal man ha no' kjapt og varmt på en kald dag fra toppen av Eno'en:

 

----------

 

RØD FISKESUPPE

 

 

 

TILBEREDNINGSTID: 10 MIN

KOGE/STEGE TID: 20 MIN

ANTAL PERSONER: 4 PERSONER

RÅVARER: 500 GR TORSKEFILET

150 GR REJER

SUPPEN:

3/4 L VAND

2 STORE GULERØDDER

1 PORER

1 STORT LØG

1-2 FED HVIDLØG

1 SPSK. OLIVENOLIE

½ TSK TØRRET TIMIAN

1 DS FLÅEDE TOMATER

1 FISKEBOUILLONTERNING

1/4 TSK CAYENNEPEBER

OPSKRIFT: Start med at sætte 3/4 l vand til suppen over at koge. Skær gulerødder og porer i tynde skiver. Hak løget groft, og pres hvidløget gennem en hvidløgspresser. Svits grøntsagerne i en tykbundet gryde med hvidløg og timian ca. 2 min. Tilsæt de hakkede, flåede tomater, det kogende vand og fiskebouillon terningen. Lad det koge 5 min. Skær fisken i 3 cm brede strimler, medes suppen koger. Tilsæt fisken, bring suppen til kogepunktet og tilsæt rejerne. Tag straks gryden af varmen og smag til med salt og lidt cayennepeber.

TIPS: Serveres med groft brød

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...