Jump to content

GGGrrrrrrrrr! - Kan jeg fjerne/bytte en kjølbolt?


vikers

Recommended Posts

Skulle sette i Marna nettopp, men selvfølgelig... :headbang::headbang:

 

Hadde målt i alle ender og bauger trodde jeg, men glemte å ta høyde for at gearet kom nedi et spant. Gearet er jo smalt, så det var nye dragere og bredde på motor jeg har tilpasset.

 

Men... akkurat det spantet som ligger under gearet så er det i "full høyde" - under motor er de jo kuttet ned. En grasal lang bolt hadde gjemt seg i eikespantet med mutterhode helt i toppen.

Denne fikk jeg løsnet, og kan skru denne ut, men kan jeg gjøre det uten fare? Det er jo spant på hver 50 cm., så fjerne en går greit??? :rolleyes:

 

Da får jeg kuttet ned spantet med 6-7 cm. under gearet (selvfølgelig kom bunnproppmutter akkurat på spantet), og kan da eventuelt sette inn en kortere bolt i samme type, før motor og gear igjen løftes i.

 

Hva mener fagfolket her?

 

Jeg VIL på sjøen snart!!!!! :sailing:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Har pustet i firkant lenge nå... :)

 

Joda...pulsen er på vei ned, og emnetittel redigeres... :lol:

Men det er bare så utgjort! ¤%¤#" :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ja, det skal ikke være enkelt Vikers... Denne kjølbolten går vel gjennom spanten også gjennom hele kjølen den da. Hva med å fjerne så mye av spanten som er nødvendig. Da vil du vel sitte igjen med en kjølbolt som stikker for høyt. Denne tar du vinkelsliperen og kapper 2-3 mm over spanten, og "klinker" den så den sitter der. Skjønner du hva jeg mener? Det tror jeg kan være en god løsning. :flag:

Link to post
Share on other sites

Ja, det skal ikke være enkelt Vikers... Denne kjølbolten går vel gjennom spanten også gjennom hele kjølen den da. Hva med å fjerne så mye av spanten som er nødvendig. Da vil du vel sitte igjen med en kjølbolt som stikker for høyt. Denne tar du vinkelsliperen og kapper 2-3 mm over spanten, og "klinker" den så den sitter der. Skjønner du hva jeg mener? Det tror jeg kan være en god løsning. :flag:

Man kan ikke klinke uten mothold. Etter det jeg har forstått ligger båten på sjøen og da blir det vanskelig.
Link to post
Share on other sites

Hei

Vet ikke om hvor mye styrke du tar, men et alternativ kan være å forsterke spanten med vannfast finer eller en syrefast plate på siden slik at du ikke svekker båten.

Bolten må evt ut og byttes i en kortere evt gjengestag. Hvis du har noen som kan stikke under (hvis den ligger på vann) så er det ikke noe problem å bytte bolten på vann. Kommer bare inn noen få liter.

Til bunnpluggen så vil jeg anbefale å ta med pluggen til et verksted der de lager hydraulikkslanger

(tess, gk lund osv) og få en slange med et 90 graders bend som passer inn der pluggen står. Da kan du tappe olje igjennom slangen istedenfor å plages mellom kassa og spanten. Kran eller blindplugg i andre enden av slangen.

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Heisan, og takk for innspill.

 

Jeg tar nok ikke så mye styrke - har plenty av spanthøyde igjen, og dette spantet vil fortsatt bli høyere enn de under bunnpanna.

 

Mtp. bunnpluggen så er det ikke så farlig når det gjelder oljeskift etc... Til dette er det håndpumpe fra bunnpanna med kran et godt stykke oppe.

 

Når Mons skriver at noen må under...betyr det da at det er en mutter forsenket under kjølen? Slik at om jeg skrur ut bolten ovenifra så ramler mutter ut, og jeg får ikke feste for den kortere bolten?

 

Den mutteren bør vel sitte som støpt nå med full trutning, så kan jeg være heldig å skifte bolt uten å måtte under?

 

Det vil nok ikke komme vann inn hullet, da toppen av bolten er over vann, slik at hullet der ligger over vannlinjen.

Tror kanskje jeg prøver å skru ut bolten i morgen og få tak i en lik, men kortere, og forsøker å få feste på denne igjen.

 

Skulle det vise seg å være dumt, evt. om noe lekker - så får jeg heller trekke den opp i krybben litt igjen. Onsdag er neste utsetting, så jeg kan nok få siste runde der for opptak.

 

Så jeg prøver i morgen - om ikke noen av dere roper et VARSKU!!! før 11.00 ca. :)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at å klinke uten mothold ikke er så lurt, så det er nok ingen god idè så lenge båten ligger på vannet. Jeg tenkte uansett at den måtte opp for å få gjort denne jobben, så da kunne det være en mulighet...

 

Jeg prøvde å bytte en kjølbolt på båten min for et par måneder siden, og det var komplett umulig. Ikke et triks i boka som kunne få den bolten til å rikke seg. Det er mulig du (og det får vi håpe :yesnod: ) er heldigere... Jeg vil derimot ikke anbefale å satse på at mutteren "sitter som støpt".

 

Lykke til Vikers! Jeg reiser til Tønsberg på jobb et par dager nå, og er spent på hvordan "Prosjekt Marnamotor" har utviklet seg når jeg kommer tilbake.

Link to post
Share on other sites

Bolten er med sekskanthode i toppen av spantet - derfor trodde jeg kanskje at jeg mistet holdet om jeg kapper den, men kan kanskje klare å kappe den for deretter å sette på en mutter?

Det går å utføre i praksis, men går det greit å gjøre?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Her har du en utfordring. Forslaget med klinking er ikke dumt,men krever mothold. Bolten går neppe gjennom løskjølen og denne må derfor av for å kunne gjøre jobben. Satse på at mutteren løsner slik at du får skiftet til kortere bolt er nok ønsketenkning. Kappe bolten og sette på mutter, kanskje om du får laget nye gjenger.

 

Foreslår at du satser på elektrisk sveis. Hugge bort ønsket mengde treverk. Kutt hodet av bolten. Lage en skive av 8 til 10mm plate ca. 40x40mm. Tre denne nedpå bolten og feste denne med 3 el. 4 gode sveisepunkt. Kjøle ned mellom hvert sveisepunkt slik at ikke treverket under forkulles. Sørge for at treverket er er skikkelig plant der skiva skal ligge. Lag deg en patent slik at skiva klemmes kraftig ned mot treverket før du sveiser. Dette kan være en bit gjengestang sveiset til bolten og et flattstål i U-form som presser ned skiva. Gjengestanga fjernes etter endt sveising av to punkter på skiva.

 

Send meg en IM og jeg kan tegne deg en liten skisse i pdf-format.

Link to post
Share on other sites

TMe er inne på noe her og jeg ville langt på vei følge hans råd. men i stedenfor sveis

ville jeg gjenget opp det som er igjen av bolten og teitet etter med ny mutter og med store skiver

imellom.

Det finnes skraller for gjengebakker som ikke krever så stort "svingplass"!

Link to post
Share on other sites

Har bkommet så langt at jeg har kuttet meg ned i treverket - og :eek: kappet bolten.

Det var en myk messingbolt, og den sitter som fy i eikespantet. Lot ca. 1 cm. av bolten være over treet og la på en god klatt med kjemisk metall. Håper dette kan være en løsning som holder i år - så tar jeg skifte av bolt neste år.

 

Har vel egentlig ikke noe tro på at denne ene bolten utgjør noen stor fare, da det er slike bolter for hver 50. cm i 10 meter?

 

Gjenge opp messingen anså jeg for mykt, og sveisingen har jeg ikke peiling på.

Kjemisk metall derimot... :lol:

 

Jada...klattarbeid i år - men neste år skal det fikses.

Takk for innspill forøvrig...de følges neste år.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

:lol: :lol: :lol:

 

Bolten gikk fint å gjenge....det kjemiske fikk ikke feste, så det var nok like bra. Har nå fått satt på en mutter og strammet den såpass til at den ikke kommer noen vei. Neptun bør være fornøyd nå.. :lol:

 

Etter litt om og men, så fikk jeg endelig motoren nedpå de festene jeg har laget - kranmann, og en kar som hjalp meg mente hele tiden at dette aldri ville gå - noe de sa i hvertfall 15 ganger mens vi holdt på. :headbang::headbang: Tro det eller ei, men jeg bommet med ca. 5 mm. i høyden på festene bak.....motor opp...frese bort 5 mm. og så kunne jeg feste flenser!! :juuhhuu:

 

Så gjenstår det å koble til eksos, vann, bensin, strøm etc... så kanskje ...kanskje kan det startes i morgen?

 

Marna`n ble fin den!

 

Bildet får komme senere, jeg får ikke sendt e-posten fra telefonen min akkurat nå. Er MMS-tjenesten nede for noen av dere?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det meste ordner seg bare man har troen. IKKE ref. religion!

 

Jeg hadde jo ikke planlagt å måtte bytte motor - albinen sto i da båten gikk på vannet, men så viste det seg at den hadde satt seg fast, og det var ikke mulig å få rikket den.

 

Løftet ut Albin, og fant da ut at kjøtthuer hadde brukt sement som topp-pakning - så en overhaling ville kostet mange båtlapper.

 

Kjøpte derfor en godt gående Marna FF og fikk satt denne i nå...overhaler Albin i løpet av sommeren og selger den, eller kjøper en båt til å ha den i. :lol:

 

Og jada...det gamle bendet har jeg liggende. Bare si ifra om du kan bruke det.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...