Jump to content

Trykklogg på Askeladden 475/Mercury F50EFI


koh

Recommended Posts

Hei !

 

Noen som kjenner til følgende problemstilling. Jeg har en Askeladden 475 (2003), med orginale instrumenter, og deriblant en knopmåler som ikke fungerer. Dersom jeg sjekker bak panelet finner jeg en plastslange som går bakover, og det hele likner litt på Farialoggene som jeg kjenner fra en tidligere båt jeg hadde. Imidlertid ender ikke slangen i en egen pick-up slik jeg er vant med, men i en slangestuss som sitter nederst på motoren. Stussen sitter i forkant over giret og peker oppover.

Dersom jeg blåser/suger i stussen, virker det som om den er tett. Det var ikke Faria'en. Noen som vet om den skal være tett - motoren er helt rein å se på, så det er egentlig litt rart om den skulle være grodd igjen.

 

-koh :confused:

Link to post
Share on other sites

skal ikke være tett der nei. Har opplevt det samme flere ganger , og har da klart å blåse ut dritten med en sykkelpumpe

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

En kamerat av meg kjørte på noe tavherk som lå å fløt og fikk noe taufibre inn i pilothullet. Og de satt temmelig godt. Tror han brukte et tynt bor for å få renset opp.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Er pilot-hullet synlig fra utsiden ? Jeg klarer ikke å finne det - men måleren har fungert før, så det må jo være der et sted - greier du å beskrive hvor det sitter - så hadde det vært veldig fint !

 

Ellers har jeg ikke fått forsøkt med sykkelpumpa ennå - og om jeg ikke greier det med luft, så vil jeg vel få et ennå mer kontant trykk om jeg fyller pumpa med vann, så da kan det vel hende jeg finner pilothullet også.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

På Yamaha er det iallefall i forkant på stammen, mellom undervannshuset og kavitasjonsplata.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har samme båt på hytta. Samme skjedde - død knopmåler. Det var ikke jeg som fikset det, men min mor. Hun svømte og så en løs slange/ledning bak ved motoren, med hunkjønnkobling, og en nippel som den passet til som satt på motoren eller motorfestet.

 

Koblet det sammen, og vips var alt i gang igjen. Har som sagt ikke vært bak der og tittet selv, så ta informasjonen litt med en klype salt.

 

Dette var på en Mariner motor, 50 HK

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takker for alle innspill - fant pilothullet ca 25cm nedenfor slangeniplen, det ser ut til at dette er en trykk-log, mens Fariaen var en vakuum log - derfor lette jeg på feil side av motoren !

 

Staket først med en ståltråd, og pumpet så med ei sykehus-prøyte med vann. Åpning ble det !

 

-koh :cool:

Redigert av koh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...