Jump to content

Koble påhengsmotor til batteri...


Yafinn

Recommended Posts

Jeg lurte på noe angående å koble motoren (utenbordsmotor) til batteriet.

 

For at elstarten skal fungere må jo den være koblet til et batteri.

Hvilke kabler er det som brukes til det?

 

For at motoren skal lade opp batteriet må jeg vel også ha en kabel til for det, eller går det via samme kabelen?

 

 

 

--

Mortex

Link to post
Share on other sites

Du kan bruke vanlig PN/RK (enleder kobber) til batteriet. Men du bør ha minimum 25 mm2 tversnitt.

Opplading av batteriet skjer via samme kabel. Det blir ladet av en spole under svinghjulet som er koblet opp mot en likeretter. Så det du trenger er to kabler til batteri (+ og -) og styrekabler til tenningslås og eventuelt el. chok, turteller..osv..

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Du kan bruke vanlig PN/RK (enleder kobber) til batteriet. Men du bør ha minimum 25 mm2 tversnitt.

Opplading av batteriet skjer via samme kabel. Det blir ladet av en spole under svinghjulet som er koblet opp mot en likeretter. Så det du trenger er to kabler til batteri (+ og -) og styrekabler til tenningslås og eventuelt el. chok, turteller..osv..

 

Lykke til!

 

ville ikke brukt PN da det er tykkere og færre kordeler enn RK, PN vil da knekke lett!

Det er forsåvidt et krav om RK på slike ting..om bord i båter, og andre ting hvor det er mye bevegelse er det kun det vi bruker ..

 

holmedal

Redigert av Holmedal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tversnittet oppgis i mm2. F.eks vanlig lampettledning er 0,75mm2.

For lavt tverrsnitt gir stor motstand og derved stort spenningstap og man kan risikere at kabelen blir varm eller rett&slett tar fyr.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Til denne ekvipasjen ville jeg kjøpt 16mm2 hjelpestartkabler av god kvalitet, alternativt 25mm2 hvis motoren er over 40hk. Dette får du kjøpt i bilrekvisita, bare å klippe av klemmer og koble til.

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

For når jeg leter etter kabler så står det 1,5" ; 2,5 ;

Vel for å seie det enkelt, i framtida må du leite etter kablar der det står 25" ikkje 1,5 eller 2,5. Dette er for tynt til både starter og dynamo.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

som sagt lenger opp , tverrsnitt, eller areal. Og bruk mm2 og ikke " , det betyr nemlig tommer.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Vianor driver med dekk. Biltema har noen fine i 25mm2 som er 5 meter lange, art.nr 37-153. Personlig syns jeg 16mm2 burde holde. Som sagt, let blant bilrekvisita....

 

Edit; Er det til båten på avataren, burde 2x2,5m holde, At.nr.37-151..... Batteriet skal være bak, og ikke foran.

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg vet at det ikke måles i tommer.

 

Men noen steder står det i tommer! Det er da jeg ikke skjønner hva de mener. Se her, skal vise deg en link... Kabler ifra 1,5" til 35" står det.

 

linken

 

Ja, det er båten på avataren. Jeg må ha batteriet foran, helt fremst. Så jeg hadde regne med at kablene måtte være over 4M, uansett, problemet er hvilken kabel. Kan ikke ha de bakerst, da vil jo batteriet flyte i vann...

 

Jeg må finne noe, fordi Biltema ligger langt unna meg... Må finne en elektrosjappe eller noe sånt.

Redigert av Mortex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Batteriet må bak-bak-bak! Det blir for mye slag foran, selv om du stropper godt! Et bilbatteri veier fort 20kg, og kassa kan sprekke eller løsne under kjøring i bølger, for ikke å snakke om lekkasje hvis f.eks en av korkene skrur seg opp pga rystelser.. Løs syre er noe fanteri, det samme hva det kan ødelegge hvis det slår seg løs og farer rundt. Bygg fast rampe opp ifra bunnen slik at det kommer over vannivå, og sett batteriet i batteriboks bak - stropp godt fast.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Kan ikke ha de bakerst, da vil jo batteriet flyte i vann...

 

Jeg må finne noe, fordi Biltema ligger langt unna meg... Må finne en elektrosjappe eller noe sånt.

Er ikke båten tett da ??, har montert batteriet bak i min Selco , jeg kjøpt kabel hos Torshov da jeg la opp igjen hele det elektriske .

 

Hvis du ikke har noen slike butikker i nærheten får du bruke fantasien ......start kabler , kan sikker finnes billig hos Ting&Tang , Europris, bensinstasjonen, liggene bak i naboen sin bil :wink: .

Bør være tykke nok,min 16 mm2 ( hvis du monterer batteriet bak) muligen tykkere hvis du skulle finne på ( imot alle råd ) å montere batteriet foran , bør også være relativt fleksibel .

 

Det finnes sikkert også komplette kabel sett til din motor, eventuel et som kan tilpasses .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hva er det som er så galt med å montere batteriet foran? Jeg kan ikke ha det liggende bak. Hvis det renner (regner)vann oppi båten, samler det seg jo vann der, og batteriet blir vått. Dessuten er det ikke rett baki der, det er jo skrått nedover, slik at vannet skal samles på midten.

 

 

Bilde Her er et bilde av båten bak.

Redigert av Mortex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vet at det ikke måles i tommer.

 

Men noen steder står det i tommer! Det er da jeg ikke skjønner hva de mener. Se her, skal vise deg en link... Kabler ifra 1,5" til 35" står det.

Det står nok ikke tommer (") men en liten firkant, som er et mye brukt symbol for kvadrat (iom. at det faktisk er en likesidet firkant som brukes så er jo dette et kvadrat ;-)).
Link to post
Share on other sites

Takk for tipset Sinten! :flag: - Det har alltid irritert meg veldig at jeg ikke har kunnet det der :sad:

mm² mm² mm² mm² mm² :lol::lol:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...