John Doe Startet 21.Mai.2006 Del på Facebook Startet 21.Mai.2006 Jeg vurderer å kjøpe en utenbordsmotor på 90 eller 115hk. Hvilke motorer og modeller bør jeg vurdere? I dag selges det firetaktsmotorer og totaktsmotorer med direkte innsprøytning slik som Evinrude E-tec og Tohatsu TDLI. Noen tanker om disse to teknologiene? På forhånd takk! Mvh. John Doe Sitér dette innlegget Link to post
Sinus_nor Svart 22.Mai.2006 Del på Facebook Svart 22.Mai.2006 (redigert) Alle jeg vet, som har gått over til 4-takter, ville aldrig ha gått tilbake til 2-takter, også av nyere type, grunnet: - STØY! - Ryker, lukt under kalesjen. - Noe p.g.a drivstoff-forbruket. - Bedre andrehånds-verdi. Mener du får en MEGET god motor med Suzuki 4-T. Rimelig, og høyt oppe på alle målinger. Du blir heller ikke missfornøyd med Yamaha eller Mercury....men for all del, prøv en 4-T (på hvilken som helst båt) før du bestemmer deg for en 2-T. Da slipper du å angre etterpå. Redigert 22.Mai.2006 av Sinus_nor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lodda Svart 22.Mai.2006 Del på Facebook Svart 22.Mai.2006 Vel... før du bestemmer deg for hva du skal kjøpe, så vurder hva du har bruk for og hva som er "viktig" for deg mht. motoren. At 4-takterene bruker så mye mindre drivstoff enn de nye 2-takts innsprøytningsmotorene kan nok diskuteres. Du har andre alternativer enn E-tec og Tohatsuen, se også på Johnson/Evinrude Ficht og Mercury/Mariner Optimax (veldig gode motorer). Som du kanskje skjønner, så kjører jeg med 2-takter. Kom frem til følgende når jeg kjøpte ny motor: En 2-takter er: - billigere i innkjøp - kjappere i akselrasjonen (morsommere å leke med, eks. vannsport) - betraktelig mye lettere enn en 4-takter - "enkelere" konservering PS! Kjøp 115 hk, så kommer du ihvertfall ikke til å angre i etterkant på at du ikke kjøpte det med en gang. Lykke til! Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
baatsman Svart 22.Mai.2006 Del på Facebook Svart 22.Mai.2006 Nå har jeg en 115 4-takt Johson(Suzuki) motor. Når det gjelder vekt er ikke 4-takterne mye tyngre lenger.Vår veier ca 190 kg. Men de nye 2-takterne fra Evindrude (E-tec)bruker ikke mye bensin, lengre service-intervall osv. Men spørs hva 2.håndsveridien blir. HVa liker markedet best. 2 eller 4 takt. 4 takt har flere beveglige deler, høyere serviceutgifter. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Marwin Svart 22.Mai.2006 Del på Facebook Svart 22.Mai.2006 4 takt har flere beveglige deler, høyere serviceutgifter. Enig. Søk på E-Tech her, så finner du mange innlegg. Har sjøl 75 E-Tech og er meget godt fornøyd! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
ivar Svart 22.Mai.2006 Del på Facebook Svart 22.Mai.2006 John Doe, Hva slags båt og hva slags bruk er det snakk om? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Andy Svart 22.Mai.2006 Del på Facebook Svart 22.Mai.2006 Sport eller comfort? Skal du kjøre mye vannsport, og synes akselerasjon er veldig gøy, da bør du vurdere 2-takt. Kjører du mye i rolig tempo (fisking eller bare avslapping) bør du skaffe deg 4-takter. Har lavere bensinforbruk, mindre utslipp samt MYE mindre støy enn 2-takteren ved lite fart. P.S. Suzuki er markedsleder både i Norge og i Europa på 4-takt. Gode, lette allroundmotorer med SVÆRT lite støy. Har også registerkjede i stedet for remdrift. Jeg har kjørt 2 sesonger med Suzuki og er svært godt fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Lodda Svart 22.Mai.2006 Del på Facebook Svart 22.Mai.2006 Nå har jeg en 115 4-takt Johson(Suzuki) motor. Når det gjelder vekt er ikke 4-takterne mye tyngre lenger.Vår veier ca 190 kg. Men de nye 2-takterne fra Evindrude (E-tec)bruker ikke mye bensin, lengre service-intervall osv. Vel, nå er faktisk Suzuki en av de letteste 4-takterene, men 4-takterer er fortsatt tunge, sammenlignet med 2-taktere. Min 175hk johnson Ficht veier 170-180 kg. Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
langbein Svart 22.Mai.2006 Del på Facebook Svart 22.Mai.2006 Har nå hatt Evinrude E-tec i overkant av ett år, veldig fornøyd. Tidligere hatt 4takts motorer. Må si det at E-tec har vært en positiv opplevelse. Noe som var viktig for meg var vekt på motor og service utgifter, som 4takt er dårligere på. Hvilket formål skal du ha båt/motor til? Har du en skjærgårdsjeep så kommer det vel så mye støy fra sjø og båt som fra motor. Så da merker du ikke store forskjellen på f.eks. e-tec og 4takt. Lykke til. Sitér dette innlegget Båtlivet er herlig. Link to post
slettet Svart 22.Mai.2006 Del på Facebook Svart 22.Mai.2006 misvisende reklame FÅR gennomslag og mange svelger den rå og ser jeg ;-) helt avhengig av hva ditt forhold til båt, motorer og sjøliv. skal prøve å definere det litt nærmere: tyskerene bruker gjerne en betegnelse på motorer: "kraft gerät" altså en ikke nærmere spesifisert enhet som leverer den effekt/energi man måtte ha bruk for til det formål man øsnker. har man et like kjønnsløst forhold til motorer som de er 2 taktere like greie som 4 taktere. Når det gjelder e-techene har disse noen skudd for baugen jeg vil sette i lys ut fra 2 (verdiløse som det meste i bil og båtblader) "tester" utført i ViMenn båt (les gutter). den ene er en artikkel om en båt de brukte på en boston whaler brygeg i hele fjor sommer. den var ustyrt men 2x225 etech motorer. det var 2 problemer jeg noterte meg. tennpluggeenne MÅ byttes får 150 timer selv om bombard garanterer 300 timers serviceintervaller. de bruker noe inn i h.. mye bensin - 3,75l/nm i snitt forbruk over somemren. det kan hende at 4 takts motorer ikke hadde brukt veldig mye mindre men ut fra en annen test de gjorde senere på 150 hestere lå etech gjennomsnittsforbuket langt over alle andre motorere de testet selv om forbruket på marsfart ikke skilte mye mellom noen av motorene. hadde de satt inn 8.2l volvo v8 bensinmotor kunne de 1/2vert forbruket senere presenterte samme bladsmørje en test av 150 hestere. etech kommer greit ut ytelsemessig og frobruksmessig på langturmen bruker som nevnt betydelig mer ved blandet forbruk. motoren gikk heller ikke rent i visse turtallområder. fra mitt yndlingssted derute i fjorden er det lett å høre forskjell på alle typer motorer. støy er ikke bare db det er også phon. de nye totakterene høres omtrent ut som de gamle briggs n straton gressklippemotorer der de passerer. men så var det dette med "kraft gerät" og misvisende reklames makt da.... har kun kjøpt firetaktere siden begynnelsen av 1970 tallet og aldri kjøpt en totakter men noen har fulgt med båter jeg har kjøpt og de ble ikke gamle før jeg byttet de ut med 4 taktere. at noen orker..... en båtforretning jeg kjenner til har sluttet å profilere honda motorene og jeg spurte vekstedsjefen hvorfor og han svarte; jo du skjønner - de kundene ser vi aldri igjen - det er aldri noe problem med de. forskjell i vedlikeholdet mellom 4 og totaktere er intet argument for ikke å kjøpe en 4 takter. forskjellen er marginal utenom prisen på olje og filterskift om man ikke kan utføre dette selv - da blir prisforskjellen enda mindre. skal du bare ha en båt og en motor kan du kjøpe nær sagt hva som helst av nyere motorer. setter du mer spesifikke krav sneverer feltet seg inn.... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.Mai.2006 Del på Facebook Svart 22.Mai.2006 For å gjørebildet litt mere "komplett" så skal du få min mening også! Gjør som meg gå for gode, gamle, enkle og velfungerende to-taktere - ikke noe av dette high tech/e-tech/super-tech/ficht/orbital osv osv sludderet! Hatt min 115hk Johnson totakter siden 1999 (motoren er 1997 model) og ikke hatt en reparasjon, aldri stoppet eller sviktet meg, lager litt lyd, javel, men 4/4500 rpm så har den et relativt behagelig lydbilde. Bruker 1/1,10 liter per n.m.,men de fleste av oss kjører motoren 30/50 timer i sesongen så det blir ikke mye å spare på ha en firetakter. Gjør alt vedlikehold selv, konservering osv. og det koster rundt 400 kroner per år inkl. tennplugger, girolje, konserveringsvesker, oljer, polish, grease osv. Siden "alle" vil ha disse nye overprisete "kan ikke leve foruten teknogreiene" så får du en god gammel traver slengende etter deg! Hva sier de på Rema? Det enkle er ofte det beste! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lodda Svart 22.Mai.2006 Del på Facebook Svart 22.Mai.2006 Faktisk helt enig, Mouche, selv om jeg har en Ficht-motor i dag. Kjøp deg en Yamaha fra slutten av 90-tallet (om du ikke skal kjøpe helt ny motor), den varer nok de neste 20-årene, uten de helt store kostnadene. LODDA Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
ivar Svart 22.Mai.2006 Del på Facebook Svart 22.Mai.2006 Scrutinizer, virker nesten som at du nærer et sykelig hat til 2-taktere, er det tilfelle? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
rago63 Svart 22.Mai.2006 Del på Facebook Svart 22.Mai.2006 Jeg tror ikke det; men at han bruker en veldig masse energi på å forsvare sine egne avgjørelser er helt sikkert..... Selv om vi som mener at alt til sitt bruk ikke tar det så veldig alvorlig.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Helge Svart 22.Mai.2006 Del på Facebook Svart 22.Mai.2006 Vel, nå er faktisk Suzuki en av de letteste 4-takterene, men 4-takterer er fortsatt tunge, sammenlignet med 2-taktere. Min 175hk johnson Ficht veier 170-180 kg.Det blir vel ikke helt riktig å skjære alle 4-taktere over en kam og si at de fortsatt er tunge når det finnes fabrikat som er lette? Gjennomsnittlig veier nok fremdeles 4-taktsmotorene på markedet litt mer enn 2-takt, men forskjellene har krympet mye de siste årene og det finnes i dag faktisk 4-taktere som veier mindre enn 2-taktsmotorer fra konkurrenter som er nesten like mht hestekrefter. Ta som eksempel Suzuki 4-takt 140 Hk som veier 186 kg. Evinrude's moderne 2-takt (E-tec) på 115 Hk veier ca 170kg. E-tec motoren er bare drøyt 8 % (16 kg) lettere selv om Susuki's 140 hester er ca 22% sterkere i hestekrefter. Nå har ikke Evinrude E-tec motor med 140 hk, men om vi går opp på 150 Hk veier E-Tec noen kilo mer enn Suzuki sin 4-Takt. Går man opp på Suzuki 4-takt 175 hk veier Evinrude E-Tec 175 hk ca 9% (ca 20 kg) mindre enn Suzuki. Men da har også Suzuki over 10 % større slagvolum med 2,9 liter mot Evinrude's 2,6 liter. Jeg er imidlertid ikke bare ensidig begeistret for 4-taktere for 2-takterene har sine fordeler de også. For eksempel på jollemotorer hvor hvert eneste kilo teller når motoren skal hektes av og på jolla en del ganger i løpet av sommeren. Kombinasjonen av sterkest mulig jollemotor med vekt gjør at i alle fall jeg kjører med 2-takt der. På større motorer? Tja, jeg holder da som regel en knapp på 4-takt, men dette vil nok kunne avhenge noe av bruksmønster og lommebokens tykkelse på kjøpstidspunktet. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
John Doe Svart 22.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2006 Flere spurte om hvilken båt jeg skal ha utenbordsmotoren på... De er en Skibsplast 655 eller lignende... Slik jeg ser det har jeg tre alternativer; rimelig brukt totakter, ny E-tec totakter eller en firetakter. Mange sterke meninger ute og går... Jeg føler at båt er en investering og at jeg må ta noe hensyn til fremtidig salg... Hva vil folk ha om fem år? Noen hvisket meg i øret at det er blitt forbudt med totaktere i USA på over 25hk og at Evinrude bygde E-tec for å få bort lageret... Det jeg ikke forstår er at Evinrude Ficht og E-tec har nesten det samme drivstofforbruket... Forklaring på det? Hva bør jeg kjøpe hvis jeg skal tenke på et videresalg om fem år? Takk folkens! Mvh. John Doe Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 22.Mai.2006 Del på Facebook Svart 22.Mai.2006 Ifølge mange tester på moderne 2-taktere ( direkte innsprøytning ), har disse lavere forbruk en en tilsvarende 4-takter, 2-takteren er i de fleste tilfeller også lettere en 4-takteren . Kort sagt , tror ikke 2-takteren er borte om 5 eller 10 år , 4-takts påhengeren kom først på 60 tallet for så å bli borte igjen i mange år , den har nå kommet igjen som det nye store, med "nyskapende" teknologi . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
fredde1972 Svart 22.Mai.2006 Del på Facebook Svart 22.Mai.2006 Har ingen oppfatning om noen av delene men overvar en samtale mellom en verksmester og kunde når jeg skulle kjøpe ekkolodd på en marina i fjor.... Sitat verksmesteren "joda, nå begynner 4-takterne å komme inn for alvorlige reperasjoner som igjen rustede kjølekanaler, rustet hull i blokka mm. Det har seg nemlig slik at for å få en 4 takter liten nok og lett nok så er det meste underdimensjonert i forhold til den gamle gode 2 takteren. Så jeg ville nok tenkt meg om et par ganger til før du bestemmer deg for hva du har behov for" sitat slutt... Så hvis dette er gjengs oppfatning hos verksmestere rundt kysten så tåler jeg nok litt høyere støy litt til :) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 22.Mai.2006 Del på Facebook Svart 22.Mai.2006 Var det virkelig vanlig med 4 taktere på utenbordsmotorer på 70 tallet.? De måtte være dyre !!!! Ser at Scrutinizer byttet ut totaktere med 4 taktere så snart han fikk muligheten. Hadde selv en Archimedes/Penta 36 hk, som jeg kjørte på traktorbrensel. Mener det var 80 % bensin og 20 % parafin. Røyk som bare F..... Har idag en Mercury Optimax 115, som viser at totaktprinsippet fortsatt henger med i utviklingen. Det er vel disse motorer han sammenlikner med Briggs/Stratton gressklippere Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.Mai.2006 Del på Facebook Svart 22.Mai.2006 I mange år var det bare Honda som solgte 4-taktere i ett antall av betydning. Det var først etter årtusen skiftet at 4-taktere tok av. Eneste 4-takter jeg kan huske som eksisterte på 70tallet var italienske Rugineri. (diesel) Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 22.Mai.2006 Del på Facebook Svart 22.Mai.2006 Mange fordommer og mye bra her.. jeg slenger meg på de som sier hvert til sitt bruk. Er du en motormann som liker at det ryker, rykker, napper og wræler til? litt Jan erik Larsen Autofil? Ja da kan det nok bli kjedelig med 4 takt. Men 4 takter blir ihvertfall ikke RÅ når man trenger de som verst.. Jeg liker begge deler like godt.. skal jeg komme med en anbefalning til din båt, vil jeg anbefale at du monterer en liten brakett ved siden av bak der, og slenger på en honda 8 hk 4 takt, og går for en 115 hk 4 eller 3 sylindret nyere eller gamlere 2 takt.. Da har du respons og power til å kose deg og leke, samtidig som du kan sette i gang 4 takteren og cruise lydløst utover på morgenen. I tilleg kan du velge, kjøre billig og miljøvennlig, eller dyrt og miljøfiendtlig. Ihvertfall til en viss grad. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 23.Mai.2006 Del på Facebook Svart 23.Mai.2006 (redigert) Jeg ser også at du legger vekt på annenhåndsverdien. Slik jeg tolker deg der, vurderer du snarlig anvendelse av benyttet kapital hvis båtliv ikke passer, båten blir forliten/stor - innbytteverdi, eller andre forhold som skulle tilsi salg av båten. Da er det viktig å ha et attraktivt objekt og tilby. Dette er den eneste måten du kan beskytte anvendt kapital. (foruten et meget godt vedlikehold, selvfølgelig) I blant det høye utbud av båter som er for tiden, er det to ting som gjelder; attraktivitet eller pris. Motormerke er av vesentlig betydning, og drivstofforbruk på denne likeså. Som jeg skrev i den andre tråden vet du hva jeg ville valgt. Båtvalget ditt har rennomé... Burde ikke motoren også? Redigert 23.Mai.2006 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Lodda Svart 23.Mai.2006 Del på Facebook Svart 23.Mai.2006 FICHT er en innsprøytningsmotor, derfor billigere drivstofforbruk! LODDA Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
Marwin Svart 23.Mai.2006 Del på Facebook Svart 23.Mai.2006 Her var det mye epler og bananer.... Det The Scrutinizer refererer til fra tyske og andre blader, stemmer ikke. Den tyske kolørte ukepresse er ikke akkurat berømt for sannhetsgehalten i sine utspill! (Ref. kongehus m.m.m.) Nå har jeg en 115 4-takt Johson(Suzuki) motor. Når det gjelder vekt er ikke 4-takterne mye tyngre lenger.Vår veier ca 190 kg. Men de nye 2-takterne fra Evindrude (E-tec)bruker ikke mye bensin, lengre service-intervall osv. DET stemmer. Da E-Tech skulle konstrueres, var vekt et ikke-tema! Den veier i samme størrelsesorden det samme som 4-takt. Fordi: Styrke og holdbarhet var et viktig kriterium! Min 75Hk har omtrent samme dimmensjonering som en 115 HK totakter! For å få en 4T LETT, MÅ det gå ut over dimmensjoneringen!! 4 takt har flere beveglige deler, høyere serviceutgifter. Og Må si det at E-tec har vært en positiv opplevelse. Noe som var viktig for meg var vekt på motor og service utgifter, som 4takt er dårligere på. DET er også kommentarene fra flere motorverksteder jeg kjenner. Sitat verksmesteren "joda, nå begynner 4-takterne å komme inn for alvorlige reperasjoner som igjen rustede kjølekanaler, rustet hull i blokka mm. Det har seg nemlig slik at for å få en 4 takter liten nok og lett nok så er det meste underdimensjonert i forhold til den gamle gode 2 takteren. Så jeg ville nok tenkt meg om et par ganger til før du bestemmer deg for hva du har behov for" sitat slutt... Så hvis dette er gjengs oppfatning hos verksmestere rundt kysten så tåler jeg nok litt høyere støy litt til :) Det er nok slik, desverre. Og STØYEN fra en E-tech er ikke på langt nær så sjenerende som på min tidligere 55Hk Suzuki 2-T på samme båt. Samt at bensinforbruket er halvert med samme fart!! Skal jeg komme med en anbefalning til din båt, vil jeg anbefale at du monterer en liten brakett ved siden av bak der, og slenger på en honda 8 hk 4 takt, og går for en 115 hk 4 eller 3 sylindret nyere eller gamlere 2 takt.. Da har du respons og power til å kose deg og leke, samtidig som du kan sette i gang 4 takteren og cruise lydløst utover på morgenen. I tilleg kan du velge, kjøre billig og miljøvennlig, eller dyrt og miljøfiendtlig. Ihvertfall til en viss grad. Og akkurat DET har jeg gjordt: Monterte på en 15 Hk 4T Honda på brakett bak (fordi jeg tilfeldigvis HADDE en slik) På dorging går den lille Hondaen litt stillere naturligvis, samt at timevis med dorging blir noe rimeligere enn med den store. På full fart på den lille får jeg 5-6 knop, men da er forbruket nogenlunde det samme for begge motorene. Den dagen exoskanalene (eller andre ting) ruster opp, er det ikke lønnsomt å reparere den. DA kjøper jeg kanskje en 8HK 4T Honda e.l. igjen. NY! Må ile til og presisere at jeg IKKE har erfaringer med de andre "oppsprita" totakterne (Ficht osv). Så vidt jeg forstår er det samme 2T-motorer som tidligere, men med et elektronisk styrt tennings-/brennstoffsystem... (TROR det stemmer) E-Tech er en ny konstruksjon fra bunnen av, og den er skikkelig testet!! Mange 4T-eiere vil nok protestere på slike innlegg, MEN: Hvis du kjøper en NY 4T, har den i f.eks. 4-5 år og selger den (utbrudd av 3-fot syken e.l.), vil minnet om denne motoren være: Stille, driftsikker, økonomisk osv. osv. !! Og hvis ikke motoren skal kunne vare vesentlig lengre, er nok dette "sannheter", UNNTATT økonomi! (Motor koster flesk!) Hvordan bruker vi motoren? Med 50-60 driftstimer i året (sommeren) KAN det hende at en mere solid / enklere motor vil være et greit valg. For yrkesbrukere, med MANGE ganger dette timetallet i året, vil sannsynligvis bildet bli et annet; Da er det soliditet og holdbarhet (og ikke minst service og rep.) som er viktig. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Marwin Svart 23.Mai.2006 Del på Facebook Svart 23.Mai.2006 ...den ene er en artikkel om en båt de brukte på en boston whaler brygeg i hele fjor sommer. den var ustyrt men 2x225 etech motorer. ...de bruker noe inn i h.. mye bensin - 3,75l/nm i snitt forbruk over somemren. ...hadde de satt inn 8.2l volvo v8 bensinmotor kunne de 1/2vert forbruket Hæ??? Med 450 Hk Hk på hekken og kanskje 33 knop i snitt, ville forbruket for begge tilfellene være nogenlunde likt! (3,75l/nm) Du bruker uttrykket " i snitt over sommeren"... Akkurat DET sier ingenting om forbruket / Nm. Drar du på full pinne, vil forbruket minst dobles, sammenlignet med økonomifart! Å sammenligne slik du gjør her, blir litt feil. EN innebordsmotor mot TO påhengere... Den siste har TO drev i sjøen, alså dobbel drevmotstand. Og antar at det er prop.-Hk du snakker om; I motsatt fall har du glemt den ekstra motstanden i drevet på innenbordsmotoren. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.