Jump to content

Tips til utenbordsmotor!

John Doe

Recommended Posts

Noen hvisket meg i øret at det er blitt forbudt med totaktere i USA på over 25hk og at Evinrude bygde E-tec for å få bort lageret...

Dette er definitivt feil! E-Tech er en helt ny kostruksjon, utført av Bombardier som kjøpte Evinrude for noen år siden. Dette har forøvrig vært diskutert her på Bp tidligere. Ta et søk...

Lurer forresten på HVEM som hvisket deg dette i øret.... På båtmessa på Lillestrøm for et par år siden opplevde jeg at nesten samtlige motorselgere rakket ned på hverandres produkter.

Hvis du går inn på nettet og søker på E-Tech (OG for all del andre merker også), vil du finne mye stoff om de forskjellige merkene.

Bare et hint: Når du starter en streng, er det lettere for oss alle å fortsette diskusjonen / takksigelser etc. i den samme strengen istedet for å starte en ny. :wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Så hvis dette er gjengs oppfatning hos verksmestere rundt kysten så tåler jeg nok litt høyere støy litt til :)

Dette var interresant! Her må jeg få høre mer.

4-takterne kom jo først for fullt på markedet først for 6-7 år siden (unntatt Honda som bare går og går i alle år, ingen gjennomrusting der i gården). At blokka er så tynn at den ruster hull allerede på så kort tid, er jo oppsiktsvekkende. At også kjølekanalene er så smale at de ruster igjen var jo også sprøtt, ved større kanaler ville jo vekta blitt enda mindre...

Jeg har en 5 år gammel og aller letteste 4-takter på markedet i sin klasse. Da må jo jeg absålutt være i fareklassen. Og om blokka ruster hull, kan jo dette være alvorlig farlig på sjøen.

Derfor ber jeg deg fredde1972 om navn til dette verkstedet/marinaen, så jeg kan få sjekket det opp selv. OK?

Sitat verksmesteren "joda, nå begynner 4-takterne å komme inn for alvorlige reperasjoner som igjen rustede kjølekanaler, rustet hull i blokka mm. Det har seg nemlig slik at for å få en 4 takter liten nok og lett nok så er det meste underdimensjonert i forhold til den gamle gode 2 takteren. Så jeg ville nok tenkt meg om et par ganger til før du bestemmer deg for hva du har behov for" sitat slutt...

Var det virkelig vanlig med 4 taktere på utenbordsmotorer på 70 tallet.? De måtte være dyre !!!!

I mange år var det bare Honda som solgte 4-taktere i ett antall av betydning.

Det var først etter årtusen skiftet at 4-taktere tok av.

Eneste 4-takter jeg kan huske som eksisterte på 70tallet var italienske Rugineri. (diesel)

Bortsett fra Honda som har levert 7,5hk/9,8hk 4-taktere siden 70-tallet(?) , så vet jeg kun om en som het Homelite Bearcat som ble lagd i USA på 60-tallet. Visstnok på 55hk.

I tillegg kom Yamaha med sin 9,9 rundt 1986.

Honda kom vel med sine 45/35hk rundt 93-94 mener jeg å huske , og Yamaha med sin F50 et år eller 2 senere. Har ikke hørt om noen av disse hvor motorblokkene har korrodert istykker enda.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det er vel ikke noe nytt at en del (alle?) forhandlere av ulike motormerker rakker ned på hverandre...!!!?

Når da noen fabrikat tar ledelsen i salgstall på 4-takt motorer (Suzuki, og hakk i hel også Yamaha?) synes jeg heller ikke det er noe overaskende at de som kanskje fører motorfabrikat som er store på 2-takt og kanskje ikke de motormerkene som er store på 4-takt... rakker ned på nettopp 4-takt.

Mht driftsikkerhet skal jeg ikke påberope meg å vite så mye om det, men synes allerede særlig Honda har vært på markedet så lenge at de antyder bra driftsikkerhet på 4-takt og ikke noe store problemer med verken gjennomrusting eller tetting av kjølekanaler.

At lette 4-taktere skal være så underdimensjonert tror jeg også er en myte! Suzuki har tatt i bruk ny teknologi mht plassering av akslinger etc som gjøre motorene deres kompakte og dermed også lette. Kompakte og lette motorer betyr ikke automatisk underdimensjonerte motorer.

Man kan mene mye om 2-taktere generelt og om Yamaha spesielt--- og det gjør man også, ser jeg. Jeg har fortalt det før, men gjentar det gjerne: min Yamaha 60 CE fra 1983 har gått uten feilslag og uten å bytte annet enn propeller til denne dag. Og jeg skal bli meget forbauset om den kollapser med det første. Forbruket var ca 2/3 l/NM med en Finnsport 540HT og ørlitt mer med Shetland 570 som den sitter på nå. Og dette er ikke synsing men facts.

mvh

Jans

Old fishermen never die - they only smell that way!

Hehe... ja de der Yamahaene er ikke enkle å ta rotta på. Fetteren min har en 28 hester som må være sent 70-tall eller veldig tidlig 80-tall... disse konserverer han veldig enkelt etter hvert år, bare kjører dem gjennom vann, ut med pluggene og inn med olje og setter på plass pluggene... når neste sesong er der, så er det ut med plugga, dra ett par ganger for å få ut "gørra", inn med pluggene og motoren starter maks etter 3 drag... sammenlignet med dagens motorer er jo nesten det HELT utrolig...

LODDA

Jøss! Mange gode tilbakemeldinger!

Oppsummering:

Avklart:

- Totaktere har enklere konstuksjon. Det enkle er ofte det beste. Men jeg vil påstå at det i dag er mye enklere å lage mer raffinerte motorer, som firetaktere, uten at det går utover driftsikkerheten.

- Totaktere er ikke nødvendigvis lettere enn firetaktere. Det kommer an på firetakteren.

- Drivstofforbruket på en moderne totakter er tilnærmet likt en firetakter.

- Totaktere har bedre akselrasjon enn firetaktere, mens firetaktere har mer kultivert gange enn totaktere.

Uavklart:

- Hvordan er støyen mellom en moderne totakter og en firetakter?

- En forhandler i Trondheim påstod at Evinrude laget E-tec fordi de måtte bli kvitt lageret av totaktere i USA siden totaktere på over 25hk blir forbudt både i USA og i EU/EØS.

Nytt spørsmål:

- Tohatsu har laget en utenbordsmotor med E-tec. Lager Tohatsu motorene selv? Tohatsus kvalitet sammenlignet med f.eks. Suzuki og Yamaha?

- Skibsplast 655 med 90 eller 115hk? Planer båten med fem personer og 90hk og hvilken fart?

TAKK!

John Doe

Uavklart:

- En forhandler i Trondheim påstod at Evinrude laget E-tec fordi de måtte bli kvitt lageret av totaktere i USA siden totaktere på over 25hk blir forbudt både i USA og i EU/EØS.

Nytt spørsmål:

- Tohatsu har laget en utenbordsmotor med E-tec. Lager Tohatsu motorene selv? Tohatsus kvalitet sammenlignet med f.eks. Suzuki og Yamaha?

- Skibsplast 655 med 90 eller 115hk? Planer båten med fem personer og 90hk og hvilken fart?

Tror allerede salget av "gammeldagse" totaktere er innskjerpet i USA , krav som EPA 2006, CARB etc som har tredt i kraft fra og med denne sesongen dersom jeg ikke tar helt feil.

Men at Bombardier lager E-Tec for å bli kvitt lageret av gamle totaktere , er rent sludder.

Tohatsu lager motorene selv (lager også småmotorer for f.eks Mercury) , og har hatt ord på seg for å lage enkle, pålitelige og solide motorer. Tohatsu's innsprøytningssystem heter TLDI.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

To tilleggsspørsmål:

- Jeg har forstått at under plastlokket på en utenbordsmotor kan det sitte en motor fra en annen produsent enn det står på lokket. Kan noen gi meg en oversikt over hva som sitter under lokket?

- Forhandleren jeg nevnte tidligere påstod også at Yamaha har forbud mot å selge i Europa, ga ingen grunn, og at det er Selva, italiensk (?), som er Yamaha i Europa. Skulle gjerne visst grunnen til dette og hvorfor det aventeres nye Yamaha motorer i Norge...

John Doe

Yamaha 4T blir vist nok laget av Selva i Italia. Dette grunnet EU importregler etc.

Men om den ener eller andre motoren er vesentlig bedre eller dårligere enn andre tror jeg ikke. Nye motorer er nok stort sett bra alle sammen. Det er nok viktigere å se på forhandleren og service man kan få derfra, men de er vel småkjeltringer de fleste av forhandlerene også, kan det virke som..... En båt(motor)selger er vel ikke noe særlig bedre enn en bilselger.....

- Jeg er nok rimelig sikker på at :cool: YAMAHA² :cool: lager sine motorer selv, med fabrikker i flere land. Selva er rett og slett ikke store nok for å produsere for dem. Ellers så opphører mercury/mariner og benytte YAMAHA sine blokker i 90/115 nå i 2006... - og én ting til... Den forhandleren du nevner.... villle ikke jeg valgt... 2T som ikke fyller avgasskrav etter Carb /EPA 2006 er ikke tillatt innført til EU etter 1/1-06, men de som allerede er importert, er tillatt å selge....- og det er mange på lager.

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

- Jeg er forøvrig også sikker på at Marvin har en bra motor...... :smiley:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Uavklart støy sier du litt over her... altså mellom 4t og 2t...

Eldre Johnson 110vro har jeg erfaringer med.. den er snill og rolig i støybildet.. behagelig... 4takt bråker faktisk mer.. ihvertfall mariner/mercury... når det kommer til 1 sylindrete 4 taktere, så bråker de noe vanvittig.. ihvertfall på fullt... da er 2 takt snillere på støy.

To tilleggsspørsmål:

- Jeg har forstått at under plastlokket på en utenbordsmotor kan det sitte en motor fra en annen produsent enn det står på lokket. Kan noen gi meg en oversikt over hva som sitter under lokket?

- Forhandleren jeg nevnte tidligere påstod også at Yamaha har forbud mot å selge i Europa, ga ingen grunn, og at det er Selva, italiensk (?), som er Yamaha i Europa. Skulle gjerne visst grunnen til dette og hvorfor det aventeres nye Yamaha motorer i Norge...

John Doe

Du må skrive hvem den forhandleren din er , slik at vi slipper å handle hos en slik notorisk løgnhals :cheers:

Det har alltid vært et visst samarbeid mellom div. merker. F.eks har Johnson og Evinrude vært temmelig identisk tidligere. Så for noen år siden innledet OMC(=tidligere johnson+Evinrude) et samarbeid med Suzuki , og 4-takterne til Suzuki ble solgt som Evinrude. Så kom OMC i vanskeligheter og ble overtatt av Bombardier. Samarbeidet med Suzuki ble videreført men disse motorene ble nå solgt som Johnson.

Mariner er et resultat av samarbeid mellom Mercury og Yamaha. Tidligere (fram til midten/slutten av 80-tallet?) så var motorene opp til ca 60hk basert på Yamaha, resten Mercury. Nå er alt basert på Mercury.

Mercury og Yamaha har samarbeidet om 4-takterne en god stund, dette samarbeidet har vel vært litt turbulent, og Mercury er i ferd med å gå over til egenutviklede 4-taktere (Verado)

Yamaha 4-taktere er også solgt som Selva, men 2-takterne til Selva har lite med Yamaha å gjøre såvidt jeg har sett.

Tohatsu har vært solgt som Nissan, og de lager også småmotorer for f.eks Merc/Mariner.

En båt(motor)selger er vel ikke noe særlig bedre enn en bilselger.....

Den kommentaren er gått litt ut på dato! De useriøse blir ikke lenge på banen. Kjøper du fra et seriøst firma med mange år i bransjen, er sjansen for "katta i sekken" heller liten. Gjelder både bil og båt.

Det JEG ville fokusere på ved kjøp av (båt)motor, er firmaets evne til service OG support! To "magiske" ord som ofte glemmes helt til den dagen du trenger det!

De flinkeste bil-/båtselgerne jeg kjenner, er de som får kundene til å komme tilbake, HVER gang de skal kjøpe nytt / annet! DE har forstått de "magiske" ord!

Ellers er det ikke lett å vite hvem som lager motorer for hvem lengre... Samme gjelder forøvrig for MANGE andre varer også: Kjøleskap, frekvensomformere, gear osv.osv. :smash:

Uavklart:

- Hvordan er støyen mellom en moderne totakter og en firetakter?

Ikke lett å svare deg generelt; En 4T på full pinne er IKKE lydløs. På lavt turtall er den ganske stille! En E-Tech på lavt turtall støyer kanskje litt mere enn 4T, men på full pinne er støyen lik 4T, men med et lavere "toneleie". Forbruket er nogenlunde likt. Reklamen sier at E-Tech er rimeligere i forbruk, men DET er i beste fall flisespikkeri.

Uavklart:

Akkurat DET punktet tror jeg er avklart nå. E-Tech er en helt ny konstruksjon!

Nytt spørsmål:

- Tohatsu har laget en utenbordsmotor med E-tec. Lager Tohatsu motorene selv? Tohatsus kvalitet

Tohatsu har aldri laget E-Tech! E-Tech er et navn på motortype, laget av Bombardier og med Evinrude som "merke".

Andre motormerker har SINE betegnelser på tennings- og innsprøtningsteknologi. MULIG at noen av disse motorene i mekanisk konstruksjon er lik de "gamle" totakterne, men automatikken er totalt forskjellig. For noen få år siden var det flere slike "automatikker" som var mindre vellykket (ble sluppet for tidlig på markedet??), men dagens motorer begynner å bli bra!

Andre her har svart på samarbeide mellom de forskjellige fabrikantene mye bedre enn jeg kan.

Dette blir litt synsing: JEG ville ha valgt minst 115 Hk! Fordi: En motor som sliter i øvre del av turtallet, slurper mere bensin enn en større motor som går lettere!

Vedr. fart osv., ville jeg ha sett litt på Erfaringsdatabasen her, og snakket med forhandlere av denne båttypen.

Lykke til

Marwin

Redigert av Marwin (see edit history)

Mariner er et resultat av samarbeid mellom Mercury og Yamaha. Tidligere (fram til midten/slutten av 80-tallet?) så var motorene opp til ca 60hk basert på Yamaha, resten Mercury. Nå er alt basert på Mercury.

Nærmere eksakt samme som Yamaha til og med 40 hk. Mercury fra 45 og oppover

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Nærmere eksakt samme som Yamaha til og med 40 hk. Mercury fra 45 og oppover

Nesten riktig,

Mariner solgte 48hk og 60hk basert på Yamaha 55, og i mellom der hadde de Mercurys 4-syl 50hk.

Når det gjelder Skibsplast 655 er jeg ikke i tvil om at 115 HK er den ideelle motorstørrelsen. Hadde selv slik båt med Suzuki DF 115 og følte at motoren var akkurat passe. Drar lett opp i plan om du har 4 voksne ombord, du marsjer da lett omkring 22 - 24 knop, topper på 32 - 33.

En 90-hester vil nok også fungere OK, men da vil motoren slite mer før du kommer opp i plan med mye last, er du alene utpå merker du vel lite forskjell. Båten har blitt solgt også med 75 HK, det er definitivt for lite. 140 HK, da har du muskler i overflod.

(PS til Marwin, hvis du titter nærmere på motoren din, så er det en Evinrude E-TEC du har, ikke en E-TECH, som du så halsstarrig skriver i alle replikker til de som faktisk benevner din motor med det rette navn ... :lol::lol: )

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...