Jump to content

Tips til utenbordsmotor!


John Doe

Recommended Posts

EFI er ikke det samme som DFI,DI osv men ligner vel mer på systemet vi kjenner fra biler de siste 20 åra hvor bensinen blir sprøytet inn i innsugsmanifolden.

 

Honda 75hk og 90hk er basert på samme 1.6l blokka. 115hk og 130 er basert på 2.3l blokk.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Den avbildede motoren er en god, gammal Suzuki 2-takter, ja.

 

Når det gjelder 4-taktere, synes jeg å huske at Suzuki kom med disse helt på slutten av 90-tallet (1997 - 98?), da først med de minste motor-størrelsene (30 - 40 HK?). I 2000 hadde de i alle fall fått 90 og 115 HK 4-takt på markedet, senere kom 140 HK. Seneste skudd på stammen er 250 HK ...

 

På Suzuki sine hjemmesider kan du forresten lese mer om EFI-systemet:

http://suzukimarine.com/faqs/digitalefi.html

Redigert av Skvulpen (see edit history)
Link to post

(PS til Marwin, hvis du titter nærmere på motoren din, så er det en Evinrude E-TEC du har, ikke en E-TECH, som du så halsstarrig skriver i alle replikker til de som faktisk benevner din motor med det rette navn ... :lol::lol: )

Og du gjør Aldri feil?? :rolleyes: Tviler på at noen andre her misforsto min E-Tech! Eehh.. unnskyld E-Tec!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Og du gjør Aldri feil?? :rolleyes: Tviler på at noen andre her misforsto min E-Tech! Eehh.. unnskyld E-Tec!

Uffda, det var jo bare hyggelig ment. Slurvefeil gjør jeg, du, alle andre. Men her så jeg at du konsekvent puttet på en H i alle svar, altså ingen "slurvefeil", men en "konsekvent" feil ... :wink:

 

Jeg syntes bare at en så super motor som E-TEC har krav på å benevnes korrekt. Selv setter jeg faktisk pris på om noen gjør meg oppmerksom på ord og uttrykk jeg har misoppfattet, om jeg f.eks. hadde vent meg til konsekvent å skrive Zusuki i stedet for Suzuki, Yanmarin i stedet for Yamarin.

 

Verre var det ikke, bare en bagatell, - ha en god helg! :smiley:

Link to post

Nesten riktig,

Mariner solgte 48hk og 60hk basert på Yamaha 55, og i mellom der hadde de Mercurys 4-syl 50hk.

Ja! Det stemmer faktisk :yesnod:

 

Når du sier det så husker jeg de gamle Mariner motorene som var helt lik Yamaha 55

 

 

 

 

Mener å huske at de første 4 taktsmotorene til Suzuki var 70 hk og kom helt på slutten av 90 tallet.

 

30 hk er vel fortsatt 2-takt så vidt jeg vet.

 

 

 

Ellers kom den 115 og 140 hk Totaktsmotoren med EFI for ca 10 år siden tror jeg.

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Suzuki DF90 og DF 115 kom i 2000, DF115 var fra da standard motor på 655. DF140 kom i 2002.

 

Skibsplast 655 fra 1997-1999 ble levert standard med Suzuki 2-takt, de fleste med 115 hk, noen også med 150. Noen også med Honda 4-taktere.

 

Fra og med årets sesong leveres båten med Mercury eller Mariner. Jeg ser ikke dette som noen positiv utvikling, men det er altså min subjektive mening.

Link to post

For å gjenta meg selv... :-P Hva er drivstofforbruket på Suzuki 115hk 2t EFI mot Suzuki 115hk DF 4t eller Evinrude 115hk E-tec? E-tec har jeg egentlig gått bort i fra pga. 1,3l motorvolum... Passer mao. til lette båter.

 

Mvh.

 

John Doe

Link to post

Kan en firektakts Honda 90 hk oppgraderes til 115hk? Hva må i tilfelle gjøres og hva koster det?

JD

Nei, ikke uten videre. 115 hesteren har mye større slagvolum enn 90 hesteren. Den er også en god del tyngre. Suzuki har 90/115 hk på samme blokk, det har ikke Honda.

 

Til ditt spørsmål; jeg ville uten tvil valgt 4-takter og jeg hadde gått for 115 istedet for 90. Ved samme fart får du da mindre støy og sannsynligvis mindre forbruk. Og du får mer knuff de gangene du ønsker det.

 

Husk bare å kjøpe en motor med elektronisk innsprøytning. Kjøper du nytt løser jo det seg mer eller mindre selv.

Link to post

John Doe.

Det du spør om er litt vanskelig å svare nøyaktig på. Forbruk er omtalt mye i både dette og andre fora; Fant noe HER som omtaler emnet.

Mener at 4T og E-Tec har samme forbruk. EFI er jeg mere usikker på. Men jeg skjønner ikke begrunnelsen din for å utelate E-Tec:

"E-tec har jeg egentlig gått bort i fra pga. 1,3l motorvolum... Passer mao. til lette båter."

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Han mener vel at det er en fordel med mer syl. volum på en såpass stor båt. (Og jeg er tilbøyelig til å være enig)

E-Tec 90 er på 1.3L mens E-Tec 115 er på 1.7L og har helt sikkert trøkk nok til den båten.

Ang forbruk: tester jeg har sett viser at forbruket er relativt likt på 4T og direktennsprøytede 2T, med konvensjonelle 2T 30-50% høyere.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg oppga feil sylindervolum på Evinrude E-tec 115hk. Den har 1,7l og ikke 1,3l motorvolum. Hvis jeg velger 90hk, føler jeg at jeg må velge Suzuki pga. 1,95l motorvolum...

 

Jeg har forstått at Evinrude E-tec og firetaktere har omtrent samme forbruk. Dette forbruket er 30-40% lavere enn tradisjonelle totaktere. Men hvor ligger Suzuki EFI?

 

 

Mvh.

 

John Doe

Link to post

Ja, men husk at denne testen er mange år gammel. Ficht-systemet var mindre bra og ble forlatt av Evinrude for lenge siden.

En annen ting er vel at mere motorvolum gir høyere forbruk?

Forbruksmessig så holdt ficht-systemet mål, det var nok bare sluppet for tidlig på markedet, slik at barnesykdommene fikk herje. E-Tec er vel i bunn og grunn en videreutvikling av Ficht såvidt jeg vet (Men betraktelig bedre gjennomtestet osv)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Spiste plugger, gikk ujevnt i mellomregisteret m.m , recall av over 11000 motorer etc. Iallefall nok problemer til at OMC gikk konk (og ble kjøpt opp av bombardier)

 

Hvis jeg ikke tar mye feil, TROR jeg at Ficht-systemet ble solg til en annen fabrikant, som videre-utviklet det...

Her tror jeg du tar feil. E-Tec bruker samme innsprøytningsteknologi som Ficht.

Men E-tec konseptet er jo mer enn bare innsprøytningssystemet da.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ikke 100% sikker , men fant ikke noe på nettet i farta. Iallefall så fulgte rettighetene til Ficht med på lasset da Bombardier overtok OMC , og de har svjv ikke solgt det videre.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Er du sikker på det, Ivar? Det er i hvert fall ikke FICHT i opprinnelig form som er på E-Tec såvidt jeg har forstått :-)

"Utilizing an advanced form of direct fuel injection (DFI), this new-generation two-stroke — which Bombardier calls E-Tec — is likely to set high watermarks for durability, economy and low maintenance. Although based on the company’s Evinrude Ficht DFI system, E-Tec appears to......... The most obvious change from Evinrude’s original Ficht direct injection is the new E-Tec injector ."

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post

Noen spurte om økt motorvolum gir økt drivstofforbruk. Økt drivstofforbruk får man når man går bort fra optimal forbrenning. En forbrenningsmotor har et optimum ved ett gitt turtall. Elektronikk gir i dag muligheter til å utvide optimum. Ved optimum produserer forbrenningsmotoren ei kraft som skyver båten fremover. Man bør derfor velge en motor tilpasset båten som kjører i optimum oftest mulig, masjfart, for å få det samlete drivstofforbruket lavt. Optimum er der momentet er størst i forhold til effekten. Dette skjer ved ca. 60% av maks. turtall.

 

 

Mvh.

 

John Doe

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...