olle62 Posted May 21, 2006 Share Posted May 21, 2006 Har 2 x 110 batterier med manuell vender. (1-1+2-2) Bruker batteri 1 som startbatteri og 2 som forbruk. Når jeg kjører motor på 1 eller 1+2 har jeg normal ladestrøm 14,7. Men når jeg setter venderen på 2 går voltmeteret opp mot 16v. Noen som har en ide hvor feilen kan ligge ? Quote Link to post
Ingar Posted May 22, 2006 Share Posted May 22, 2006 Er det direkte på batteriene du måler disse spenningene? Har regulatoren ekstern måling av ladespenning, isåfall hvor skjer dette? Quote Link to post
index Posted May 22, 2006 Share Posted May 22, 2006 Høres ut som om du har sense ledning fra dynamo koplet til batteri nr. 1 ja! Men normalt så er vel ikke dette noe problem, da startbatteriet uansett må holdes fulladet. Så da er det vel naturlig å starte på batt. 1, og deretter slå over til 1+2. Eller misforstår jeg noe her? Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
olle62 Posted May 23, 2006 Author Share Posted May 23, 2006 Måler med voltmeter direkte på batteriene ! Quote Link to post
olle62 Posted May 23, 2006 Author Share Posted May 23, 2006 Tenkte at det kunne være greit å kjøre lading mot batteri 2 dersom dette er tomt og batteri 1 er fullt. Quote Link to post
olpi Posted May 23, 2006 Share Posted May 23, 2006 Ja, men du man eventuell ekstern sense-kabel tilkoblet "common" på batterivelger og ikke til bare det ene batteriet. Har du ikke ekstern sensing så se bort fra dette.. Quote Link to post
SveinHa Posted May 23, 2006 Share Posted May 23, 2006 Tenkte at det kunne være greit å kjøre lading mot batteri 2 dersom dette er tomt og batteri 1 er fullt.Så lenge du har en noenlunde fornuftig ladespenning trenger du ikke tenke på hvilke batteri som er tomme og hvilke som er fulle. Bare sett venderen på 1+2 så går strømmen der det er behov. Quote Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Recommended Posts