Jump to content

Maks båtlengde uten kystskipper?


turøyman

Recommended Posts

Her er et utklipp fra KNBF

 

Sitat:

Norge er snart det eneste land i Europa hvor man kan kjøpe seg båt som er inntil 50 fot eller 16,5 meter lang og som kan ha både 200 og 250 hestekrefters motor, og legge i vei fra bryggekanten uten andre bevis enn kvitteringen for båten.

Sitat slutt.

Link to post

Det att enkelte båt-typer er over 15 M men sertifikatfrie, da er badeplattformen skrudd fast, og

ikke støpt fast. Se f eks Fairline 50, ble målt til 15,70 men plattformen er skrudd.

Har en beskjent som fikk båten målt. Første måling ble negativ, båten ble heist på land og inspektør

fikk se att den var skrudd. Det var Fairline 50. Det samme gjelder vel Windy 52, tenker jeg.

Vi sees!

Link to post

Dvs. at sertifikatfri båt er tom. 14,99 meter.

Vel og merke skroglengde, slik som skipskontrollen måler den. Båtprodusenter og selgere følger litt andre prinsipper for måling som gjør båten litt lengre. Dermed bidrar de til generell forvirring om sertifikatplikt, og når til og med KNBF bidrar så kan noen og en hver lure.

 

Det beste er å ikke tro på noen, aller minst produsenter og selgere... :rolleyes:

 

(Og når skipskontrollen må be om at båten blir løftet ut av vannet for å få sikker måling blir registreringen i skipsregisteret enda litt dyrere. :wink: )

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post

Mener bestemt at avkortningen gjorde at vikarene slapp D5L. Kan det være at det finnes dispensasjonsordninger hvis båten er under 15m?

Det kan selvsagt ha vært snakk om noen dispensasjoner, men med hensyn til passasjerbefordring er Forskrift om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip, fiske- og fangstfartøy og flyttbare innretninger, § 9-4, helt klar. Når båten er kortere enn 15 meter kreves D5 for flere enn 12 passasjerer, og D5L samt noen attester og kurs for opp til 12 passasjerer.
Link to post

Jeg er i utgangspunktet enig i at grensen er 15 meter. Jeg vet imidlertid at det finnes fiskebåter over 15 meter som er sertifikatfrie. Det gjelder eldre trebåter som er under 25 bruttotonn,de har en lengde på ca 16 meter. Hvilke unntak har de da?

Link to post

Hvilke unntak har de da?

Innlegg #14 i denne tråden burde gi greit nok svar...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Hei

Gutta på Høllefergene var ikke vikarer men faste førere. De kjører på dispansasjon ettersom de hadde kjørt lenge når det kom en regelendring, og fikk under visse forutsetninger (bla lengde) disp til å fortsettte uten papirer.

De får ikke lov å kjøre andre passasjerbåter, og nye førere må ha papirene.

Den nye båten har litt for lav hastighet til at det kreves hurtigbåtsertifikat.

 

Mons

Mons

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...