Jump to content

Maks båtlengde uten kystskipper?


turøyman

Recommended Posts

Her er et utklipp fra KNBF

 

Sitat:

Norge er snart det eneste land i Europa hvor man kan kjøpe seg båt som er inntil 50 fot eller 16,5 meter lang og som kan ha både 200 og 250 hestekrefters motor, og legge i vei fra bryggekanten uten andre bevis enn kvitteringen for båten.

Sitat slutt.

Link to post
Share on other sites

Det att enkelte båt-typer er over 15 M men sertifikatfrie, da er badeplattformen skrudd fast, og

ikke støpt fast. Se f eks Fairline 50, ble målt til 15,70 men plattformen er skrudd.

Har en beskjent som fikk båten målt. Første måling ble negativ, båten ble heist på land og inspektør

fikk se att den var skrudd. Det var Fairline 50. Det samme gjelder vel Windy 52, tenker jeg.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Dvs. at sertifikatfri båt er tom. 14,99 meter.

Vel og merke skroglengde, slik som skipskontrollen måler den. Båtprodusenter og selgere følger litt andre prinsipper for måling som gjør båten litt lengre. Dermed bidrar de til generell forvirring om sertifikatplikt, og når til og med KNBF bidrar så kan noen og en hver lure.

 

Det beste er å ikke tro på noen, aller minst produsenter og selgere... :rolleyes:

 

(Og når skipskontrollen må be om at båten blir løftet ut av vannet for å få sikker måling blir registreringen i skipsregisteret enda litt dyrere. :wink: )

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener bestemt at avkortningen gjorde at vikarene slapp D5L. Kan det være at det finnes dispensasjonsordninger hvis båten er under 15m?

Det kan selvsagt ha vært snakk om noen dispensasjoner, men med hensyn til passasjerbefordring er Forskrift om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip, fiske- og fangstfartøy og flyttbare innretninger, § 9-4, helt klar. Når båten er kortere enn 15 meter kreves D5 for flere enn 12 passasjerer, og D5L samt noen attester og kurs for opp til 12 passasjerer.
Link to post
Share on other sites

Sertifikat er da ikke bare et spørsmål om penger - det fant da Røkke greit ut... :wink:

 

Forøvrig er fot heller ikke alltid et spørsmål om penger - ikke vanskelig å få en båt på mer en femti fot som koster mindre en daycruiseren på 25......

 

denne for eksempel......

Link to post
Share on other sites

Hvilke unntak har de da?

Innlegg #14 i denne tråden burde gi greit nok svar...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei

Gutta på Høllefergene var ikke vikarer men faste førere. De kjører på dispansasjon ettersom de hadde kjørt lenge når det kom en regelendring, og fikk under visse forutsetninger (bla lengde) disp til å fortsettte uten papirer.

De får ikke lov å kjøre andre passasjerbåter, og nye førere må ha papirene.

Den nye båten har litt for lav hastighet til at det kreves hurtigbåtsertifikat.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...