Jump to content

Mørebas 7200, innstøpt flytestoff?


Egilio

Recommended Posts

Noen som har peiling på om det i denne båten er flytestoff mellom innv. dørk og skrog? Har en slik med en vp aqad 30 og 280dp drev som er ganske tung å få i plan... Tror propellene er greie, får 3900 o/min på fullt, hvis jeg ikke tar feil er det a6 propeller som står på no. Frykter at det kan være endel vann under dørken??

Link to post
Share on other sites

tror ikke det er noe flytemateriale i de men det ble laget et uttall versjoner - tror knapt jeg har sett 2 like.

 

på min var det 2 lensepumper, en for motorrom og en for tankrom/innerskrog

 

den ene hadde slange ned i rommet der tanken ligger og hvis jeg husker riktig er dette utløpet for "kammeret" mellom inner og ytterskrog.

 

det var også en dreneringsplugg i motorrrommet som åpnet inn til disse områdene.

 

en mulighet er å ta ut denne og kjøre i 1/2 plan for å se om det kommer noe vann ut.

 

har du ikke powertrim på 280 drevet kan den være tung å få i plan og motoren du har er vel ikke akkurat overdimensjonert for båten?

Link to post
Share on other sites

En kompis har samme båten og med en Mercruiser 1,7 på 120 hk spretter den opp i plan og topper på like over 30 knop. Tidligere hadde han en hjemmemarinisert diesel på rundt 90-100 hk. Da var det så vidt den kom i plan og klarte ca. 22 knop på maks.

 

Tror nok det ikke bare er å sammenligne hk fra motor til motor. Det er nok mere som virker inn en kun hk.

 

Men uansett så burde du kommet ganske lett i plan med den motoren du har. Også de første Saga 25 CC var levert med denne motoren og den planet ganske greit med en toppfart på ca. 22 knop.

Link to post
Share on other sites

Får den i plan, men det tar TID.... Men når en først kommer dit sparker det godt avgårde, får 37 knop i flg måleren med to mann ombord.

 

Synes den oppfører seg litt snodig, har en tendens til "å legge seg" enten til styrbord eller babord selv om ingen ombord beveger seg, lurer på om dette kan skyldes vann under dørken som forskyver seg? Trimplanene er utelukket, ettersom disse er nye og hadde samme plage med de gamle på båten.

Link to post
Share on other sites

får du den i 37 knop med 110 gamp må du ha alr for stor propell.

 

typisk fart med 125 hk vp/omc var originalt 29-30 knuter.

 

hvis du har feil propell vil den være seig å få opp i plan men toppfarten viker veldig høy.

 

 

hvis drevets trim er feil stilt - helt inn - kan du oppleve at den legger seg på siden fordi den "tryner i høy fart.

 

i såfall kan det være stilt helt inn for å få båten lettere i plan med (for) stor propell.

dette rimer bra.

 

alternativt:

trimplanene må også heises helt opp i plan unntatt for balanse for ellers tryner den av det også og legger seg på siden.

Link to post
Share on other sites

når det gjelder mecruiseren har den sikkert et trimbart drev og riktig propell,

 

ikke noe problem å komme ut av vannet med drevet inne og trimme nesa opp når man er der.

 

motoren er garantert mye lettere enn vpen og merc drevet veier vel bare 50% av 280 drevet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...