Jump to content

Grunning av aluminium, hva skal jeg bruke?


Herman

Recommended Posts

Jeg skal lakkere det grønne monsteret i båten. Endel av det jeg skal lakke er laget i aluminium. Etter at jeg har fjernet så mye oksidert metall jeg klarer, hva skal jeg grunne med før jeg lakker? Det er også fint hvis det finnes et stoff som kan smøres på de stedene hvor jeg ikke har fått bort all "rust".

 

Jeg planlegger å lakkere motoren med bengalakk.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

det finnes en zincprimer for aluminium.

 

Hadde jeg skulle legge så mye jobb i dette, ville jeg tatt en telefon til STAR Malingsfabrikk i Drammen. De er i bransjen din, og leveres tonnevis offshore. Kan ikke de svare, finnes det neppe noe svar. De har også utsalg i Drammen ( Lier ? )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Sea Jet leverer en 2K primer beregnet for drev og alubåter. 017 tror jeg den heter.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Et annet spørsmål som kanskje burde kommet først: Er det nødvendig å prime, eller er det like greit å gå rett på med bengalakk?

Skal du få lakken til å sitte lenger enn tre kvarter må du prime eller grunne. 2K grunning er det beste, men det finnes også en-komponnent grunninger.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

For grunning av aluminium før lakkering med Bengalac, anbefaler jeg å bruke f eks Quick Metallgrunning (dette er en 2-k grunning). Man kan også bruke Arcanol (1-k), men det er en bedre løsning med Metallgrunning. Husk at du skal kun ha et tynt strøk med denne 2-komp grunningen.

 

Det er mange som bruker HardTop (2-komp ployuretanlakk) på Aluminium, særlig på større flater hvor man ønsker en ekstra sliteserk flate. Det må da grunnes med en 2-k epoxy grunning (AntiPest, Penguard Primer eller lignende).

På motoren er det helt greit med Bengalack.

 

Uansett grunning er det viktig å avfette godt, med Lynol e.l.

 

Nordstar

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Monsteret er nå klart til første strøk med VP-grønn Quick-lakk. Ettter pirking med skrutrekker, stålbørsting, mer pirking, litt skraping, mer pirking... ble delene som skulle lakkeres avfettet med Quick avfetting. Etter tre-fire-fem runder med dette anså jeg motoren for å være ren nok for å begynne penselarbeidet. De rustne jernpartiene ble grunnet med en enkomponent grunning, to strøk for de delene som hadde dypere rustangrep (husker ikke navnet på grunningen) Aluminiumdelene ble grunnet med to-komponent Quick metallgrunning. Ifølge Scanox som produserer den, er den tatt ut av salg. Han jeg snakket med hos dem var derfor litt undrende til hvor jeg hadde fått kjøpt den. Men som han sa; "det var et meget bra produkt". Det var fjernet fra markedet pga miljøkrav. Etter å ha jobbet med det i en times tid, skjønte jeg godt hvorfor det var fjernet fra markedet. Makan til hodeverk etter litt kjemikaliejobbing har jeg aldri opplevd :crazy:

 

For å komme til på vanskelige steder, måtte jeg demontere enkelte deler. Da var det greit å kombinere dette med å skifte pakninger som lekker olje. Bunnpanna er nå så ren at jeg kan spise suppe av den. Pakningen lakk, og den var sterkt anløpet under, så det var like greit å ta den helt av. I tillegg demonterte jeg eksosbendet og dynamoen

 

Hvis bare giret lar seg fikse også, så kanskje det blir båtferie iår og. :smash:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...