Jump to content

Flatskjerm tv i båten hva skal en velge

kurth

Recommended Posts

Installerte i fjor en 15 tommers fra Philips med underliggende høytaler. Denne passet perfekt inn på skottet i min kabin. Skrudde skjermen fast til teakplaten og lot kablene gå ut på baksiden som er inni et klesskap.

Monterte så opp 12V-220V inverter som jeg plugget den medfølgende transformatoren i som da tok strømmen fra 220 ned til 12VDC igjen. Men etter et par helger på tur hvor inverteren fra Claes Olson begynte å hyle for lav spenning, på tross av at jeg har nok av strøm, koplet jeg TV en direkte på 12 Volts anlegget og fjernet hele inverter/trafo greiene. Etter dette har TV en fungert meget bra både etter tre dager i uthavn, med tilkoplet landstrøm og med motoren i gang. En anerkjent TV designet for 12V inngang tåler det normale spenningsfallet du har i en båt. Få som selger slikt utstyr tør å si det, men erfaring......

Jeg har en 15-tommer Grundig flatskjerm. Har ikke typebetegnelse her og nå, men tror de har bare en i sitt sortemang. Denne kostet 4.800,- før pruting, og er beregnet for 12 V.

Garantien gjelder så lenge man bruker antennekabel sikret mot spenning inn på antenneinngang ved bruk av antenneforsterker.

Denne har fungert problemfritt så langt, så jeg har derfor ikke målt spenning frem til TV'en. Langt kabelstrekk og lite tverrsnitt tilsier mye spenningstap, og syns å være et problem for mange.

Eit godt, billig og straumsparande alternativ kan vera tv-kort i ein bærbar pc.

Ask

- ein PC som samtidig kan brukast som både kartplottar, CDspelar med 50-100-1000 CD'ars "CDskiftar" innebygd, (i MP3, alt etter HDkapasitet du har ledig), til internet og som speledåse for både store og små. Pluss mykja anna morro. Uunnverleg, spør du meg.

Redigert av Edmund (see edit history)

Edmund.Larsen, Hardanger.

Samsung har en 17 tommers kombi tv/pc-skjerm til ca 3000,- Denne krever dog en inverter. Inverteren vil spare deg for trøbbel med peaker på 12v tilførselen.

Den har innganger for antenne, scart og vga-kontakt. Komplett data selger denne og leverer på en til to dager.

Siden flere her nevner laptoppers fortreffelighet som kartplottere og underholdningsmaskiner kan denne skjermen også kobles til og brukes slik at passasjerene kan følge med hvor ferden går. (spør du meg er pc absolutt unnværlig i båten)

Redigert av Whistler (see edit history)

JEg fik tak i en Color TAC 20" i Kopervik i fjor, på Coop Mega. To høyttalere -en på hver side. Tilkobling for PC og alle andre tilkoblinger, inklusive et par jeg ikke vet hva er :rolleyes: Prisen? 2.995. Da bare "måtte" jeg ha den ...

Jeg koblet den nylig direkte på 12 VDC og det fungerte aldeles utmerket.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Hva trenger en i tillegg hvis en kjøper en kombi tv / pc skjerm, et tv kort må en vel ha. Har også tenkt på det med pc, har en packard bell bærbar pc nesten ny, lurer på om en kan bruke dette kortet på de fleste bærbare eller om de skal ha spesielle spesfikasjoner.

Du trenger ikke tv-kort til kombi tv/pc-skjermen fra Samsung. Den har innebygd tuner. Hvis et tv-kort er ønsket løsning finnes det usb-tunere fra ca 1000-lappen.

Samsung 17"

usb tv-kort

Jeg har veldig god erfaring med tv på pc, Har en stasjonær marskin hjemme med tv-kort og kabel tv og det er mye bedre bilde på den når jeg har en 17 toms flatskjerm til en det er på pappas klomåp av en sony WS TV. Men det jeg lurer på er om noen har Tv kort og annbefale til bærbar. Jeg tror jeg har cyberlink på den stasjonære, det er helt sikker mye forskjell. det kommer også veldig mye ann på skjærmen du bruker også og grafikkort

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...