Jump to content

Hvordan ta av propellen? (fast aksling)


jonsverre

Recommended Posts

Hei, har fast propell på aksel som skal av, skal ha ny propell.

Bak propellen sitter en skive med en tapp som peker innover mot propellen, som så låses

av en mutter. I forkant av propellen ser det ut som om det er et spor i akselen der det også sitter

en type tapp som låser propellen. Mutteren bak løsner greit, men tappen i forkant av propellen

vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med, hvordan løsner jeg propellen?

Redigert av Fantasia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her hadde det vel vært lurt med et bilde, vanskelig å se for seg hvordan dette er satt sammen. Litt kakking med en hammer rett aktenfra på akslingen, eventuelt kombinert med propanvarming av propellen (ikke akslingen!) kan kanskje være løsningen?

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Det er en kile det du beskriver, den ligger i et spor som er frest inn i akslingen, den er der for at propellen skal gå rundt / følge akslingen når du setter den i gir, det går normalt og slå den av, sett et kraftig trestykke inn mot propellen og slå med en hammer på denne, dersom dette ikke går må du prøve og varme opp propellen slik at metallet utvider seg. (PS ikke slå på vingene )

Link to post
Share on other sites

Etter å ha deformert noen Biltema-terser opp gjennom tidene har jeg forlengst valgt å finne andre kilder for denslags :wink::wink:

Men uansett; løsningen er nok en solid ters, se til at den får ordentlig godt feste og trekk så til så hardt som du bare klarer/tør. Deretter gir du tersen et durabelig slag på enden med den største hammeren du har tilgjengelig. Slipper den ikke første gangen, blir det å trekke litt mer og slå enda litt hardere.

Hvis den ikke gir seg etter 2-3-4 slik runder så er det frem med propanbrenneren. Varm propellbosset så godt som du kan, mens tersen står i helspenn - og gi den igjen et durabelig slag. . . . .

 

Men først av alt: se til at låsemuttere og alt annet som kan være ment å holde den på plass virkelig er fjernet - slik at det virkelig er kun konusen den henger på :nono:

 

Lykke til: den slipper nok med et smell !!!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Deretter gir du tersen et durabelig slag på enden med den største hammeren du har tilgjengelig. Slipper den ikke første gangen, blir det å trekke litt mer og slå enda litt hardere.

Hvordan går det da med gearet du har i andre enden av akslingen? Du må huske på at gearet må tåle at du slår på tersjen som er montert på aksling/ propell. Du må varme forsiktig, slå forsiktig evt. også slå på propellen i den retningen den skal. Da ødelegger du ikke gearet.

Alterativt kan du løsne klemflensen ved gearet og dra ut hele akslingen og propell, varme propellbosset jevn rundt slik at varmen fordeler seg likt. Ikke mer varme enn at du kan så vidt kan ta på bosset med fingrene. Hold så i akslingen slik at propellen henger ned, slipp så aksling med propell loddrett ned ca 20-30 cm på et hardt underlag, og du skal se at propellen løsner uten bruk av tersj.

Forutsatt at du har tatt av mutteren da. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

her var det mye rart å lese;

 

- propellakselen tåler ikke varmen

 

- girkassen tar skade av noen harde hammerslag

 

- osv

 

 

 

Foreslår at du leser om MIN erfaring med dette problemet.Far Out hadde sliti i lengre tid, men fikk ikke denne løs samma hva han forsøkte. Med korrekt varmeverktøy, var jobben fixet på 15 minutter.

 

Min helt personlige og subjektive mening, er at det bare er en ting som duger; VARME ; samt avdrager som er tilstrekkelig dimensjonert.

 

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Blir det ikke det samme for gearet om du slår på propellen eller akselenden/tersen?

 

Du kan neppe greie å få så høy temperatur i akselen at den tar skade dersom du varmer med f.eks. propanbrenner på propellbosset.

 

Er helt enig med Suzuki i at det er varme som duger dersom alt annet har feilet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

her var det mye rart å lese;

 

- propellakselen tåler ikke varmen

 

Suzuki

Jeg har da ikke nevnt at akselen ikke tåler varme. :headbang: En annen sak er at man må unngå at akselen blir varm, mens propellbosset varmes raskt opp. Akslingen kan gjerne kjøles, men det er jo ikke p.g.a at den ikke tåler varme :headbang:

Du må gjerne henvise til din eminente erfaring på dette området. Fint, men jeg har også erfart å måtte ta ut aksling m/propell slik som forklart tidligere. Propellen var en firebladers, som jeg ikke fikk plass til tersjen mellom vingene. Propellen skulle av, og slik ble det, som tidligere forklart.

Jeg har ikke erfart skade på gear, men det er kanskje fordi jeg ikke er grovsmed, med slegge og spett. :nono:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...