Jump to content

Common rail eller pumpedyse i dieselmotor?


Fred

Recommended Posts

Common rail er forlengst kommet i båtmotorer(VP, FNM, ....), og etter min mening kommet for å bli.

 

En av fordelene er bedre kontroll med forbrenningsforløpet. En unngår trykkspissen i tenningstidspunktet (typisk diesellyd), oppnår bedre virkningsgrad og mindre forurensende utslipp.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Dersom jeg har forstått det riktig:

 

pumpedyse: en viss mengde brensel pumpes opp til høyt trykk i det øyeblikket den trengs og sprøytes inn samtidig

 

common rail: det holdes en større mengde drivstoff under høyt trykk hele tiden og det åpnes små ventiler akkurat i det riktige øyeblikk for innsprøytning.

Link to post

Dersom jeg har forstått det riktig:

 

pumpedyse (klassisk) : en viss mengde brensel pumpes opp til høyt trykk i det øyeblikket den trengs og sprøytes inn samtidig

 

common rail: det holdes en større mengde drivstoff under høyt trykk hele tiden og det åpnes små ventiler akkurat i det riktige øyeblikk for innsprøytning.

Riktig!

 

Common rail er for dieselmotoren hva elektronisk innsprøyting er for bensinmotoren.

Hvem ville i dag kjøpt en bensindrevet bil med gammeldags forgasser og fordeler?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Hvem ville i dag kjøpt en bensindrevet bil med gammeldags forgasser og fordeler?

Jeg ville gjerne gjort det...da er jeg selvhjulpen om noe går galt... og jeg liker gammeldags teknologi...og gamle biler...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Fant dette på Univa sine sider(www.univa.no), vedr. pumpedyser på Steyr motorer:

 

Steyr er en av de mest moderne dieselmotorene på markedet i dag.

Allerede i 1991 introduserte Steyr verdens første elektronisk kontrollerte

marine diesel motor.

 

Innsprøytningssystemet er elektronisk styrte 2-trinns pumpedyser

(unit injectors) med opptil 2000 bars innsprøytningstrykk.

Disse er mekanisk drevet av kamaksling.

Link to post

Helt enkelt så betyr common-rail bare at felles-røret som dysene står koblet på er under et høyt trykk, dysene kontrolleres elektromekanisk og åpner når elektronikken gir beskjed om det. I en pumpedyse så genereres det høye trykket i selve dysa ved at kam-loben trykker ned et slags stempel i dysa. Men dyseåpningen er i tillegg elektronisk kontrollert her også.

Link to post

Er det helt vanlig?

De moderne pumpedysemotorene, slike som VW mente de hadde funnet opp for noen år siden er elektronisk styrt, men mekanisk kontrollerte pumpedyser har f.eks. Detroit Diesel hatt siden tidlig -50 tall og elektronisk styring av pumpedysene (DDEC) begynte vel DD med på tidlig -90 tall om jeg ikke husker helt feil... eller var det på -80 tallet?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...