Jump to content

Common rail eller pumpedyse i dieselmotor?


Fred

Recommended Posts

Common rail er forlengst kommet i båtmotorer(VP, FNM, ....), og etter min mening kommet for å bli.

 

En av fordelene er bedre kontroll med forbrenningsforløpet. En unngår trykkspissen i tenningstidspunktet (typisk diesellyd), oppnår bedre virkningsgrad og mindre forurensende utslipp.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Dersom jeg har forstått det riktig:

 

pumpedyse: en viss mengde brensel pumpes opp til høyt trykk i det øyeblikket den trengs og sprøytes inn samtidig

 

common rail: det holdes en større mengde drivstoff under høyt trykk hele tiden og det åpnes små ventiler akkurat i det riktige øyeblikk for innsprøytning.

Link to post
Share on other sites

Dersom jeg har forstått det riktig:

 

pumpedyse (klassisk) : en viss mengde brensel pumpes opp til høyt trykk i det øyeblikket den trengs og sprøytes inn samtidig

 

common rail: det holdes en større mengde drivstoff under høyt trykk hele tiden og det åpnes små ventiler akkurat i det riktige øyeblikk for innsprøytning.

Riktig!

 

Common rail er for dieselmotoren hva elektronisk innsprøyting er for bensinmotoren.

Hvem ville i dag kjøpt en bensindrevet bil med gammeldags forgasser og fordeler?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hvem ville i dag kjøpt en bensindrevet bil med gammeldags forgasser og fordeler?

Jeg ville gjerne gjort det...da er jeg selvhjulpen om noe går galt... og jeg liker gammeldags teknologi...og gamle biler...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Fant dette på Univa sine sider(www.univa.no), vedr. pumpedyser på Steyr motorer:

 

Steyr er en av de mest moderne dieselmotorene på markedet i dag.

Allerede i 1991 introduserte Steyr verdens første elektronisk kontrollerte

marine diesel motor.

 

Innsprøytningssystemet er elektronisk styrte 2-trinns pumpedyser

(unit injectors) med opptil 2000 bars innsprøytningstrykk.

Disse er mekanisk drevet av kamaksling.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville gjerne gjort det...da er jeg selvhjulpen om noe går galt... og jeg liker gammeldags teknologi...og gamle biler...

Jeg er ikke helt uenig. Derfor har jeg to gamle biler som jeg mekker på, og en moderne som bare går og går....

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Helt enkelt så betyr common-rail bare at felles-røret som dysene står koblet på er under et høyt trykk, dysene kontrolleres elektromekanisk og åpner når elektronikken gir beskjed om det. I en pumpedyse så genereres det høye trykket i selve dysa ved at kam-loben trykker ned et slags stempel i dysa. Men dyseåpningen er i tillegg elektronisk kontrollert her også.

Link to post
Share on other sites

Er det helt vanlig?

De moderne pumpedysemotorene, slike som VW mente de hadde funnet opp for noen år siden er elektronisk styrt, men mekanisk kontrollerte pumpedyser har f.eks. Detroit Diesel hatt siden tidlig -50 tall og elektronisk styring av pumpedysene (DDEC) begynte vel DD med på tidlig -90 tall om jeg ikke husker helt feil... eller var det på -80 tallet?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...