Fred Startet 22.Mai.2006 Del på Facebook Startet 22.Mai.2006 Dette kan vel falle litt utenfor, men hva er best og hvilke fordeler og ulemper har de ulike teknologiene? finnes det nyere teknologier på dieselmotorer nå? Dette gjelder vel mest bil, men kommer vel også nå også i båter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 23.Mai.2006 Del på Facebook Svart 23.Mai.2006 Common rail er forlengst kommet i båtmotorer(VP, FNM, ....), og etter min mening kommet for å bli. En av fordelene er bedre kontroll med forbrenningsforløpet. En unngår trykkspissen i tenningstidspunktet (typisk diesellyd), oppnår bedre virkningsgrad og mindre forurensende utslipp. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Fred Svart 23.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2006 Men hvordan fungerer pumpedyse i forhold til common rail da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 23.Mai.2006 Del på Facebook Svart 23.Mai.2006 Men hvordan fungerer pumpedyse i forhold til common rail da?Du kan lese om det her:http://en.wikipedia.org/wiki/Common_rail Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 23.Mai.2006 Del på Facebook Svart 23.Mai.2006 Dersom jeg har forstått det riktig: pumpedyse: en viss mengde brensel pumpes opp til høyt trykk i det øyeblikket den trengs og sprøytes inn samtidig common rail: det holdes en større mengde drivstoff under høyt trykk hele tiden og det åpnes små ventiler akkurat i det riktige øyeblikk for innsprøytning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mitsu Svart 23.Mai.2006 Del på Facebook Svart 23.Mai.2006 common rail: det står trykk på dysene hele tiden. åpningstiden på dysene styres elektronisk. mye mer nøyaktig og ikke minst mer støysvak enn "vanlige" dyser. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 23.Mai.2006 Del på Facebook Svart 23.Mai.2006 Dersom jeg har forstått det riktig: pumpedyse (klassisk) : en viss mengde brensel pumpes opp til høyt trykk i det øyeblikket den trengs og sprøytes inn samtidig common rail: det holdes en større mengde drivstoff under høyt trykk hele tiden og det åpnes små ventiler akkurat i det riktige øyeblikk for innsprøytning. Riktig! Common rail er for dieselmotoren hva elektronisk innsprøyting er for bensinmotoren. Hvem ville i dag kjøpt en bensindrevet bil med gammeldags forgasser og fordeler? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 23.Mai.2006 Del på Facebook Svart 23.Mai.2006 Hvem ville i dag kjøpt en bensindrevet bil med gammeldags forgasser og fordeler?Jeg ville gjerne gjort det...da er jeg selvhjulpen om noe går galt... og jeg liker gammeldags teknologi...og gamle biler... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 23.Mai.2006 Del på Facebook Svart 23.Mai.2006 Fant dette på Univa sine sider(www.univa.no), vedr. pumpedyser på Steyr motorer: Steyr er en av de mest moderne dieselmotorene på markedet i dag. Allerede i 1991 introduserte Steyr verdens første elektronisk kontrollerte marine diesel motor. Innsprøytningssystemet er elektronisk styrte 2-trinns pumpedyser (unit injectors) med opptil 2000 bars innsprøytningstrykk. Disse er mekanisk drevet av kamaksling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 Jeg ville gjerne gjort det...da er jeg selvhjulpen om noe går galt... og jeg liker gammeldags teknologi...og gamle biler...Jeg er ikke helt uenig. Derfor har jeg to gamle biler som jeg mekker på, og en moderne som bare går og går.... Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 Helt enkelt så betyr common-rail bare at felles-røret som dysene står koblet på er under et høyt trykk, dysene kontrolleres elektromekanisk og åpner når elektronikken gir beskjed om det. I en pumpedyse så genereres det høye trykket i selve dysa ved at kam-loben trykker ned et slags stempel i dysa. Men dyseåpningen er i tillegg elektronisk kontrollert her også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 25.Mai.2006 Del på Facebook Svart 25.Mai.2006 ......... Men dyseåpningen er i tillegg elektronisk kontrollert her også.Er det helt vanlig? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus Svart 25.Mai.2006 Del på Facebook Svart 25.Mai.2006 Er det helt vanlig? Ganske vanlig på f.eks VW sine TDI motorer av nyere modell. Det er vel også systemet med det høyeste trykket på dysespissene ca. 2000 bar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 25.Mai.2006 Del på Facebook Svart 25.Mai.2006 Er det helt vanlig?De moderne pumpedysemotorene, slike som VW mente de hadde funnet opp for noen år siden er elektronisk styrt, men mekanisk kontrollerte pumpedyser har f.eks. Detroit Diesel hatt siden tidlig -50 tall og elektronisk styring av pumpedysene (DDEC) begynte vel DD med på tidlig -90 tall om jeg ikke husker helt feil... eller var det på -80 tallet? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 26.Mai.2006 Del på Facebook Svart 26.Mai.2006 I tillegg til Detroit som SveinHa nevner har også Cummins og Cat et lignende system der pumpe og injector er som en kombinert enhet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.