Majali Posted August 25, 2003 Share Posted August 25, 2003 Hei, jeg er i full gang med å totaloverhale og marinisere en Volvo B20, i den forbindelse har jeg fått ulike svar på hvordan en skal montere frostpluggene.... Skal det være en form for tetningspasta i hullet før en banker de "flate" eller skal det være bart metall? Noen som har prøvd?? Vennlig hilsen Erik Quote Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Speedy Posted August 25, 2003 Share Posted August 25, 2003 Var borti samme problemet tidligere i sesongen og tok da kontakt med en person som jeg kjenner som har mye peiling på denne motoren. Han fortalte meg at frostpluggene er relativt myke og koniske. De skal presses / dunkes forsiktig inn i hullene uten å bruke noen form for tetningspasta så fremt det da ikke er rust i hullene. Hullene skal bare pusses rene for skitt og som sagt presse inn de nye pluggene. Jeg har selv en plugg som det har rustet litt rundt og denne lakk ut litt vann. Tettet da utenpå med noe tetnigspasta jeg kjøpte på Biltema. Det er så lite trykk i motoren at vannet vil ikke klare å presse seg ut. Har fungert greit for meg. Quote Link to post
Marna Posted August 26, 2003 Share Posted August 26, 2003 Husk å bruke rustfrie plugger. De skal monteres ved å slå forsiktig på midten til de sitter. mvh M. Quote Marna Link to post
Regent Posted August 26, 2003 Share Posted August 26, 2003 Skiftet frostplugger på en gammel Marna 8-12. litt uggent runt kanten der pluggen skulle sitte og tok å la en tynn "pølse" med tettepasta langs kanten av pluggen før jeg dunket den forsiktig inn. Det funket i alle fall bra for meg og tett ble det. Lykke til Quote Hei og hå Regent Link to post
Lars-Inge Posted August 26, 2003 Share Posted August 26, 2003 At det er tett er en ting...det som er like viktig er jo at pluggene virkelig kommer ut den gangen det fryser i motoren... Tror vel at normale tetningsstoffer fungerer greit hvis man trenger det, men en kompis av meg brukte en gang Loctite...og det funket relativt dårlig for å si det slik...der komnemlig ikke pluggene ut...!!! Husker ikke nå hva det var som sprakk hos ham, men han gjorde det ikke slik en gang til... mvh Lars-Inge Quote mvh Lars-Inge Link to post
Marna Posted August 26, 2003 Share Posted August 26, 2003 Motoren skal ikke fryse om vinteren :nono: mvh M Quote Marna Link to post
Regent Posted August 26, 2003 Share Posted August 26, 2003 Brukte Bostik tettemasse. den holder seg fleksibel og lar seg lett fjerne så jeg tror ikke det er problem med att pluggen ikke kommer ut. jeg hadde npluggene ute for må grave ut dritt fra blokka, da den er fra 64 og er direkte sjøvannskjølt, da blir det gjerne noe rustslagg og lignende. Gjør det igjenn jeg hvis det er nødvendig. Ha en fortsatt strålende dag Og takk for ett kjempeflott forum Quote Hei og hå Regent Link to post
Majali Posted August 26, 2003 Author Share Posted August 26, 2003 Takk for mange konstruktive innslag Jeg har nå banket de på plass i et helt rent spor, men litt "gasketseal" tetningspasta for sikkerhets skyld. virket som om de satt seg godt . Kommer tilbake med bilder snart. Quote Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Tormod Posted August 27, 2003 Share Posted August 27, 2003 Hei! Når man skal banke inn frostpluggene skal det IKKE brukes noen form for tette pasta! De skal kun slåes inn og da skal du slå på midten på frostpluggen! Tormod Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.