Jump to content

"frostplugger"


Majali

Recommended Posts

Hei, jeg er i full gang med å totaloverhale og marinisere en Volvo B20, i den forbindelse har jeg fått ulike svar på hvordan en skal montere frostpluggene....

 

Skal det være en form for tetningspasta i hullet før en banker de "flate" eller skal det være bart metall?

 

Noen som har prøvd??

 

Vennlig hilsen Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Var borti samme problemet tidligere i sesongen og tok da kontakt med en person som jeg kjenner som har mye peiling på denne motoren. Han fortalte meg at frostpluggene er relativt myke og koniske. De skal presses / dunkes forsiktig inn i hullene uten å bruke noen form for tetningspasta så fremt det da ikke er rust i hullene. Hullene skal bare pusses rene for skitt og som sagt presse inn de nye pluggene.

Jeg har selv en plugg som det har rustet litt rundt og denne lakk ut litt vann. Tettet da utenpå med noe tetnigspasta jeg kjøpte på Biltema. Det er så lite trykk i motoren at vannet vil ikke klare å presse seg ut. Har fungert greit for meg.

Link to post
Share on other sites

Skiftet frostplugger på en gammel Marna 8-12. litt uggent runt kanten der  pluggen skulle sitte og tok å la en tynn "pølse" med tettepasta langs kanten av pluggen før jeg dunket den forsiktig inn. Det funket i alle fall bra for meg og tett ble det.

Lykke til

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

At det er tett er en ting...det som er like viktig er jo at pluggene virkelig kommer ut den gangen det fryser i motoren...

 

Tror vel at normale tetningsstoffer fungerer greit hvis man trenger det, men en kompis av meg brukte en gang Loctite...og det funket relativt dårlig for å si det slik...der komnemlig ikke pluggene ut...!!!

 

Husker ikke nå hva det var som sprakk hos ham, men han gjorde det ikke slik en gang til...  :smiley:

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

Brukte Bostik tettemasse. den holder seg fleksibel og lar seg lett fjerne så jeg tror ikke det er problem med att pluggen ikke kommer ut. jeg hadde npluggene ute for må grave ut dritt fra blokka, da den er fra 64 og er direkte sjøvannskjølt, da blir det gjerne noe rustslagg og lignende. Gjør det igjenn jeg hvis det er nødvendig.

Ha en fortsatt strålende dag

Og takk for ett kjempeflott forum

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

Takk for mange konstruktive innslag :smiley:

Jeg har nå banket de på plass i et helt rent spor, men litt "gasketseal" tetningspasta for sikkerhets skyld. virket som om de satt seg godt  :blush:.

 

Kommer tilbake med bilder snart.

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...