Jump to content

Peilepinnerøret har løsnet, Volvo Penta AQ225d


rory

Recommended Posts

Jeg har en Volvo Penta AQ225d (marinisert Chevroletmotor?) og når jeg skulle peile oljen i går viste det seg at "peilepinnerøret" som er festet i bunnpannen har løsnet. Jeg regner med at dette helst bør sveises på plass, men slik som tilgjegeligheten er i mottorommet så ser jeg for meg dette som en kjempejobb.

 

Finnes det andre måter å feste dette på ? (liming el?) og isåfall hvilken type lim el. er da best å bruke

 

roar

Link to post
Share on other sites

Velkommen til båtplassen

Hvis det er en Chevy Small Block du har mener jeg å huske at peilepinnen er skrudd fast til blokka vha. ei påsveisa "leppe" nederst. Sjekk om denne er tilstede og iorden. Skruen har løsna kanskje?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke noe problem.

 

Røret sitter skrudd fast med en brakett et eller annet sted oppe ved manifolden. Det hender at dette festet ikke er tilstede.

 

Bilde

 

Øverst til venstre ser du et lite glimt av hvordan røret kommer inn i bunnpannen. Peilepinnen går ned gjennom hullet i blekket. Oljenivået er rett på undersiden av blekket.

 

Gjør så:

Ta ut peilepinnen.

Dra ut røret, dette kan sitte med o-ringtetning, få ut o-ringen også.

Vask hullet og peilerøret med rødspirit.

Ha Sikaflex eller annet som lim på peilepinerøret og dytt det på plass.

Vent til dagen etter før du starter.

Røret blir permanent limt fast, du skal slite for å få det opp, jeg gjorde det i vinter.

 

Beskrivelsen forutsetter at du "mangler et eller annet" som egentlig skulle være originalmonteringen. Dette er i såfall en fullgod fix.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...