Jump to content

Hvor mye polyester?


Tor Eirik

Recommended Posts

Jeg skal støpe nytt dekk og stringer + ny hekk på min Selco 15 Selsport...

 

Spørsmålet er hvor mye polyester trenger jeg å kjøpe inn (får det billig gjennom kjentfolk)

 

Jeg har regnet ut et ca. overflatemål:

 

Dekket: Ca. 5,5m2 på hver side

Speilet/hekken: 1,6m2 pr plateside.. Skal legge to plater mot resterende anlegg fra gamle speilet. Blir vel da ca. 4,8m2?

Stringer: Veldig ca. mål.. 6m2

 

Da har vi kommet opp i: 16,3m2. (Dette er vel kanskje et grovt overmål, men heller den veien enn andre veien)

 

Holder det med 50 liter? Eller er det noe optimistisk? Burde jeg kjøpe ennå mer?

 

Jeg tenkte å støpe inne stringer med 2 lag polyester, og samme med dekket. Hekken suger nok en del polyester så jeg må vel ha rundt 5 liter der.. kanskje mer?

 

Regner med at noen har prøvd seg på å støpe dette i en 15 fots båt før.. eller har erfaring gjennom båtbyggerier.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke jobbet noe med polyester, men mye med Epoxy, blir vel mye det samme. Sånn ca. går det med minst like mye epoxy (eller polyester) i vekt som det går med glassfiber. Desto mer amatør man er desto mer epoxy/polyester går det normalt med. Det ideelle er å bruke minst mulig men akkurat nok til at glassfiberen er mettet.

 

Når du vet arealet, hvor tykk/tung glassfiber du skal bruke og hvor mange lag du skal legge, kan du enkelt regne ut mengden glassfiber (i kg) og legg på kansje 50% (ideelt sett ikke noe påslag men...) så har du mengden polyester.

Link to post
Share on other sites

Med glassfiber og polyester går det for en amatør ca dobbelt så mye polyester i vekt som du har duk i vekt. Velger du å bruke en 450 gr (dvs 450 gr/kvm) duk får du ca 1 mm laminat pr lag duk, generelt bør du legge min. 2 lag duk for å få styrke nok.

 

16.3 kvm * 450 g/kvm = 7,34 kg glassfiber pr lag

Med 2 lag duk blir det da 14,7 kg duk og

dette gir igjen 30 kg Polyester.

 

Dette anslaget stemmer rimelig ofte. Er det vanskelig å forme duken kan det ofte lønne seg å bruke en 300 gr duk i steden for 450 gr, og evt øke ant lag med duk.

 

Nordstar

Link to post
Share on other sites

Hvilke ulemper besitter overdreven bruk av polyester bortsett fra økt vekt og pris?

 

Syns det virker litt svakt når en legger på polyester, så jeg har vel vært amatør og mettet litt mye kanskje. Tar selvkritikk på det.. :blush:

 

Så da går jeg til innkjøp av to 20 liters dunker tenker jeg. Takk for tips! Nyttig og kjapt svar! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...