Jump to content

Kan man montere Brannslukkere Vannrett ?


Erik

Recommended Posts

Har erstattet Brannslukkerne ombord, og de nye er litt større, så det hadde passet mye bedre å montere de vannrett/liggende.

 

Finner ikke noe sted at dette er feil, men husker det tidligere på CO2 aparater etc kunne risikere at trykket forsvandt over tid dersom de ikke stod rett opp/ned.

 

Er det noe problem å montere ett vanlig Pulver apparat liggende ?

 

Det gamle aparatet kunne jeg tenkt meg å testet, både for å se om det fortsatt virket, og for å få ett inntryk av hvordan det er i praksis (varighet/pulver mengde). Men er pulveret miljøskadelig ?

Kan jeg blåse det av i vannkanten, eller bør man unngå å utløse dem hvis det ikke faktisk brenner (eller på egnede test områder) ?

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

...Men er pulveret miljøskadelig ?

Kan jeg blåse det av i vannkanten, eller bør man unngå å utløse dem hvis det ikke faktisk brenner (eller på egnede test områder) ?

Det fråtses jo uhemmet med pulver på brannøvelser. Mener pulveret er noe liknende stoff som natron...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det fråtses jo uhemmet med pulver på brannøvelser. Mener pulveret er noe liknende stoff som natron...

 

Tror ikke det er farlig. Har misstanke om at vi spiser det fra tid til annen. Selv om selgerene av utstyret hårdnakket hevder at det ikke har noen sammenheng med bakepulver.

 

Kan lagres vannrett som hevdet. På Frigg var en av servicene å snu/riste apparatene med jevne mellomrom for at pulveret ikke skulle sette seg i bunn av beholderene.

 

Story: På Frigg var det et utrolig antall 12 kg pulverapparater, hundrevis. Det skar seg mellom supervisor og en av gutta i Safety Maintenace ved en anledning. "Straffen/hevnen" var at han fikk i oppdrag å snu/riste alle apparatene. Han gjorde ikke annet i 14 dager enn å snu og riste. Det var en nokså skeiv Karmøyværing som krabba ombord på flighten etter endt tur. Men han beholdt raseriet og gløden i blikket.

Link to post
Share on other sites

Pulverapparat kan med fordel lagres horisontalt i en båt , da får du en større pulveroverflate og pulveret "setter" seg ikke så lett . (på grunn av vibrasjon)

 

 

ABC- pulver består av Ammoniumfosfat og ammoniumsulfat

 

BC-pulveret har flere sammensetninger med hovedvekt på følgene:

-Natriumbikarbonat

-Kaliumbikarbonat

-Kaliumsulfat

Ares

Link to post
Share on other sites

Men er pulveret miljøskadelig ?

Kan jeg blåse det av i vannkanten, eller bør man unngå å utløse dem hvis det ikke faktisk brenner

Hei

 

Pass på et det ikke er el. matriel i nærheten, pulveret inneholder en eller annen for form

salter som kommer til over alt.

Jeg tømte 12kg. inne på et elektrolager, det var dyrt(forsikringsak) :headbang::headbang:

 

Så hold deg unna båter/motorer og lignende. :nono:

 

Geir Frode

Redigert av Geir Frode (see edit history)

11 fot syken......... fra 27 fot til 16 fot

Link to post
Share on other sites

1 kg utløst = kr 10.000 i reingjøring. Bytt til skum eller vann.

Får man slikt dekket på forsikringen? . Om det begynner å brenne og man får stoppet det tilnærmet umiddelbart med pulverapparatet, vil selve skadene svært små og relativt billige å reparere, mens rengjøring vil være relativt store kostnader.... Noen som har noen erfaring?

 

Og med det samme, hvor bør jeg kjøpe pulverapparater? Det er et i båten og det tror jeg er fra den var ny (1977). Jeg vil ha et par nye.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...