Jump to content

høyden ved montering av utenbordsmotor?


autohelm

Recommended Posts

Mener å huske at den skal flukte med bunnen...

 

Slik at vannstrømmen som kommer under bunnen skal fortsette under kavitasjonsplaten...

 

Noen andre har jeg hørt si at man skal montere den sø høyt som mulig, uten at motoren suger luft (propellen).

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke alltid like enkelt, har akkurat vært borti problemstillingen selv, etter bytte av motor... hadde vanlig stamme, og ble "lurt" til å kjøpe en xl-stammet motor.

 

OM du legger en plank el. langs kjølen og bakover... da skal denne planken "skjære flyet", som er over propellen, var ihvertfall det jeg ble fortalt av pålitelige kilder.

 

Enden på visen min, var at jeg måtte kjøpe meg en hydraulisk powerlift, og det fungerer meget bra.

 

LODDA

Link to post
Share on other sites

Kavitasjonsplaten skal være på linje med bunnen. IKKE over. Heller litt under. Men det beste er om den kommer i flukt med bunnen som en forlengelse av skroget :smiley:

 

Hehe, var forsåvidt det jeg prøvde å forklare i tidligere innlegg... men kommer platen for langt under bunnen av båten, bil det begynne å sprute passe bak og båten blir vinglete i stor fart!

 

LODDA

Link to post
Share on other sites

Kommer helt an på hva slags båt/motor det er snakk om , og hva slags propell man bruker. Noen få båter må ha kav. plata under bunnen, de fleste funker bra med plata i flukt med bunnen , og hurtiggående båter med stålpropell kan gjerne heves betraktelig.

I de fleste tilfeller er det greit å montere sånn at man har mulighet for å flytte motoren f.eks 1 hull ned, 2 huller opp uten å bore nye hull i akterspeilet.

 

Hva slags båt/motor er det da?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

...Men det beste er om den kommer i flukt med bunnen som en forlengelse av skroget :smiley:

Dette er et godt utgangspunkt.

 

Men om du har en hurtiggående båt vil jeg anbefale deg å forsøke med å heise motoren. Det optimale når det gjelder fart og brenstofføkonomi er så høyt som mulig, men ikke høyere enn at den klarer svinger uten å kavitere. Har du stålpropeller, kan den ofte være ett hakk høyere enn med aluminiumspropeller. Stål har bedre grep i vannet og tåler derfor mer heising.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se at du har nevnt noe om type båt, motor osv osv, men hvis det er en båt som produseres/forhandles i dag ville jeg hørt med produsent/forhandler osv. Jo mere informasjon du oppgir ved en forespørsel, jo lettere er det å mene noe "vettugt" om saken. :yesnod:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takker for mange goe forslag.Har en 19 fots cobia som jeg tenkte å montere en 200 hk.Stål propell skal jeg ha på.Båten har vert under restaurering og mener det kunn finnes en sånn båt i norge.Har ett stort ønske att prosjekte ska bli opptimalt før sjøsetting.Kan jo kjøpe powerlift så man slipper å tenke på det mere.Lura på prisen før en powerlift? :smiley:

Redigert av autohelm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Setter du på heis, så kan du miste kjølevannet når det begynner å gå fort.

Godt poeng, en fordel å ha kjølevannstrykkmåler da...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ang. powerlift, så koster den fra ca.12000,- og oppover... om du skal ha den hydraulisk, men finnes også andre løsninger.

Er en i Oslo/Bærum som selger/solgte lifter fra Bob's machine, disse er ok... du får søke litt på nettet og se om du finner noe som han selger... kanskje du også finner noe her på BP om du søker!

 

LODDA

Link to post
Share on other sites

- Skal du ha lift, lønner det seg og bestille i fra USA. Der koster CMC-liften fra $650 til $750, dvs at du får den dyreste inn med frakt og moms for mellom 7-8000.-

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Er det ikke en fordel å finne ut hvilken stammelengde den skal ha og hvordan båten går ellers før man begynner å tenke på Lift?

 

 

 

Ellers er dette med plassering forskjellig fra båt til båt.

 

Hovedregelen er at kavitasjonsplaten skal flukte med bunnen og at den på hurtiggående båter skal være litt over. Minnes det er ca 2 cm.

 

 

 

På min Flipper Flash monterte jeg siste motoren slik. Det resulterte i at den kaviterte ved optimal trim. Derfor gikk ikke det på denne båten. Jeg har en teori om at det er fordi Flipper Flash har step skrog slik at den da kommer ekstra høyt bak.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Her er en link til en sånn båt bare min er orginal med vind skjærm.Min båt har vert brannskadet og så har jeg byttet hekk pga av fokt.Det stod 2*75 johnson på den.Den har vert kjøp ny til kuvait en gang i tiden.Skal ordne bilder etter hvert. http://www.steinhatcheeboatworks.com/boat_...39;%20cobia.htm

Redigert av autohelm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Løfter denne igjen da jeg nå begynner å lure litt.

 

Hovedregelen er at kavitasjonsplaten skal flukte med bunnen og at den på hurtiggående båter skal være litt over. Minnes det er ca 2 cm.

 

På min Flipper Flash monterte jeg siste motoren slik. Det resulterte i at den kaviterte ved optimal trim. Derfor gikk ikke det på denne båten. Jeg har en teori om at det er fordi Flipper Flash har step skrog slik at den da kommer ekstra høyt bak.

Tenker på denne saken med flipperen

Det var ikke store trimmen som skulle til før kavitering var et faktum. (Jeg har stålpropell)

Nå har vi montert samme motoren på den båten jeg har idag (With drommedille)

Den mener jeg at vi monterte i flukt med bunnen eller litt under da vi tenkte at båten ikke var noen racerbåt likevel.

Nå ser jeg på et litt dårlig bilde at det ser ut som at vi har montert den under.

gikk litt fort :lol:

 

Bilde

 

Uansett; Her også opplever jeg at når jeg får ca 4400 omdr. så trimmer jeg litt ut for å øke hastighet.

Nesten det eneste jeg oppnår da er turtall og spin. skal ikke rare trimmen til før den bare spinner.

 

Er det noen som har noen formeninger eller erfaringer med dette?

 

Kan slik oppførsel også komme hvis den står litt langt ned?

At den får feil vinkel eller noe?Eller er det noe med dromedillen som forstyrrer slik at den burde stå enda lenger ned?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hei

Er det giver til ekkolodd som står der bak på speilet? i så fall ville eg ha fjerna det.Eg vil tru at det lager litt ugreie i vannstrømmen rundt propellen. Prøv og sette det litt opp slik at det kommer over bunnen av båten.Hadde noe av det samme problemet selv.Min motor står bå brakett ca 60 cm bak speilet og giver til ekkoloddet sto gjennom trimplanet når eg kjøpte båten. Etter det blei fjerna så blei det bedre.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset

Det skal jeg prøve på

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...