Jump to content

høyden ved montering av utenbordsmotor?


autohelm

Recommended Posts

Hei

Finnes det noen fasit på hvor høgt du kan montere motoren dersom du har brakett?

 

Eg skal til og montere ny motor på min Smuggler 24. Motoren er en E-tec 225 med xl stamme

og Braketten har en setback på 53cm. Nå er det riktignok justeringsmuligheter på braketten men det er vel en øvre grense (kavitasjonsplate - kjøl) en ikke bør overstige kanskje.

 

Snakka for en del år siden med yamaha norge om akkurat det samme men om gamle motoren eg hadde.Da var setback 63cm og de sa at det var ikkje uvanlig at høgdeforskjell mellom kjøl og kavitasjonsplate var opp mot 10 - 12 cm. Synes det hørtes mye ut.

 

Donaldbåten

Link to post
Share on other sites

Er vel ikke noe fasit på det spørsmålet, du må bare teste,teste og teste .

Men et hadde vært en fordel om du monterte en trykk måler på kjølevannet .

 

Desto mere settback du har desto høyere kan du heve motoren, bare husk på at belastningen på hekken øker for hver cm du flytter motoren bakover .

Du kan prøve det samme spørsmålet over på forumet til Scream & Fly ?, navnet sier vel egentlig alt :yesnod:

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Har montert slik at kavitasjonsplaten(Tohatsu 25) flukter med bunnen på min GH15, men synes den spruter litt mye vann opp bak..

Tok derfor ett dårlig mobilbilde, for høre hva dere mener?

http://bildr.no/view/78924

 

Har egentlig ikke så mye å bety, siden jeg snart har tenkt å montere min gamle Yamaha 50hk på den..

Men hadde vært greit å vite uansett :smiley:

 

Den spinner ikke selv om jeg svinger for fullt, så den er vell ikke for høy da?

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

På tide å "løfte" tråden og motoren igjen kanskje.

Prøver med max løfting (1 hull opp, dvs. 2 cm) da jeg har fått 4-blads stålpropell type Powertech RXB4 som har usedvanlig godt grep.

Hadde motor på nederste posisjon med 3 blads stålpropell. Løfta 1 hull da jeg bytta til 4-blads men prøver nå max.

 

Får ikke testa før i neste uke. Må fikse noen andre småting i helga.

Max heving vil si at antikavitasjonsplata er 5 cm over bunnen slik som her:

 

bilde

 

bilde

 

Trimdindikator viser da slik:

 

bilde

 

Har nok blitt litt lurt av indikatoren, jeg trodde midtstilling var når plata var parallell med bunnen så jeg har nok trimmet litt vel mye ut til tider.

 

Slik blir det med litt trim, og indikatoren i midtstilling. Da er plata 6-8 cm over bunnen:

 

bilde

bilde

 

Blir jo spennende å se om det funker.. kan nok ikke trimme ut så mye slik.

Må følge med kjølevannsinntaket.. kanskje låne et gopro kamera og filme åssen det ser ut der bak.

Toppen på kjølevannsintaket er iallefall helt i fartsvannflaten når motoren er parallell med bunnen.

Laget svarte tusjstreker så jeg skulle se på bildet hvor inntakene er i forhold til skroget sett bakfra.

Men inntaket er jo en halvmeter bak skroget så vannet stiger vel et par cm på turen bak dit vil jeg anta.

Forøvrig er det 70 cm fra skroget til propelltuppen.

 

Øverste hull, dvs. nederste motorposisjon kan jeg ikke bruke så jeg har 3 hull å velge i....

Antar det er brukt på forrige båt motoren stod på eller på opplagsstativet jeg fikk med motoren.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det funket helt fint rett fram, men noe slipp i sving. Kontrollstrålen var fullt tilstede ved ovenstående trimvinkel.

Ingen problemer med slipp ved full gass fra stillestående så lenge trimvinkel var nøytral eller litt over.

Har ikke turt å trimme så veldig mye ut ennå, må vel få noe kameragreier så jeg kan følge med på vanninntaket. Kanskje for sent når temperaturalarmen går...

Ideelt for transportetapper over lengre strekk men kanskje ikke for sportslig kjøring. Merket at marsjfarten økte, såvidt målbart men allikevel, grunnet mindre motstand i vannet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...