Droll Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 (redigert) Ut fra det du beskriver er eneste løsning å senke motoren. Hvis det ikke er mulig å senke motoren kan du oppnå ønsket effekt ved å flytte motore bakover, enten på en brakket eller legge imellom en spacer . Arne Kjetil Redigert 25.Juni.2006 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
donaldbåten Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 Hei Finnes det noen fasit på hvor høgt du kan montere motoren dersom du har brakett? Eg skal til og montere ny motor på min Smuggler 24. Motoren er en E-tec 225 med xl stamme og Braketten har en setback på 53cm. Nå er det riktignok justeringsmuligheter på braketten men det er vel en øvre grense (kavitasjonsplate - kjøl) en ikke bør overstige kanskje. Snakka for en del år siden med yamaha norge om akkurat det samme men om gamle motoren eg hadde.Da var setback 63cm og de sa at det var ikkje uvanlig at høgdeforskjell mellom kjøl og kavitasjonsplate var opp mot 10 - 12 cm. Synes det hørtes mye ut. Donaldbåten Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 Er vel ikke noe fasit på det spørsmålet, du må bare teste,teste og teste . Men et hadde vært en fordel om du monterte en trykk måler på kjølevannet . Desto mere settback du har desto høyere kan du heve motoren, bare husk på at belastningen på hekken øker for hver cm du flytter motoren bakover . Du kan prøve det samme spørsmålet over på forumet til Scream & Fly ?, navnet sier vel egentlig alt Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Panasync Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Har montert slik at kavitasjonsplaten(Tohatsu 25) flukter med bunnen på min GH15, men synes den spruter litt mye vann opp bak.. Tok derfor ett dårlig mobilbilde, for høre hva dere mener? http://bildr.no/view/78924 Har egentlig ikke så mye å bety, siden jeg snart har tenkt å montere min gamle Yamaha 50hk på den.. Men hadde vært greit å vite uansett Den spinner ikke selv om jeg svinger for fullt, så den er vell ikke for høy da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 (redigert) På tide å "løfte" tråden og motoren igjen kanskje. Prøver med max løfting (1 hull opp, dvs. 2 cm) da jeg har fått 4-blads stålpropell type Powertech RXB4 som har usedvanlig godt grep. Hadde motor på nederste posisjon med 3 blads stålpropell. Løfta 1 hull da jeg bytta til 4-blads men prøver nå max. Får ikke testa før i neste uke. Må fikse noen andre småting i helga. Max heving vil si at antikavitasjonsplata er 5 cm over bunnen slik som her: Trimdindikator viser da slik: Har nok blitt litt lurt av indikatoren, jeg trodde midtstilling var når plata var parallell med bunnen så jeg har nok trimmet litt vel mye ut til tider. Slik blir det med litt trim, og indikatoren i midtstilling. Da er plata 6-8 cm over bunnen: Blir jo spennende å se om det funker.. kan nok ikke trimme ut så mye slik. Må følge med kjølevannsinntaket.. kanskje låne et gopro kamera og filme åssen det ser ut der bak. Toppen på kjølevannsintaket er iallefall helt i fartsvannflaten når motoren er parallell med bunnen. Laget svarte tusjstreker så jeg skulle se på bildet hvor inntakene er i forhold til skroget sett bakfra. Men inntaket er jo en halvmeter bak skroget så vannet stiger vel et par cm på turen bak dit vil jeg anta. Forøvrig er det 70 cm fra skroget til propelltuppen. Øverste hull, dvs. nederste motorposisjon kan jeg ikke bruke så jeg har 3 hull å velge i.... Antar det er brukt på forrige båt motoren stod på eller på opplagsstativet jeg fikk med motoren. Redigert 13.Juli.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 26.Juli.2013 Del på Facebook Svart 26.Juli.2013 Det funket helt fint rett fram, men noe slipp i sving. Kontrollstrålen var fullt tilstede ved ovenstående trimvinkel. Ingen problemer med slipp ved full gass fra stillestående så lenge trimvinkel var nøytral eller litt over. Har ikke turt å trimme så veldig mye ut ennå, må vel få noe kameragreier så jeg kan følge med på vanninntaket. Kanskje for sent når temperaturalarmen går... Ideelt for transportetapper over lengre strekk men kanskje ikke for sportslig kjøring. Merket at marsjfarten økte, såvidt målbart men allikevel, grunnet mindre motstand i vannet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.