Jump to content

Koblingsskjema for joy-stick


gruff

Recommended Posts

Jeg har anskaffet en reverserbar hydraulikkpumpe, og skal legge opp for styring med joy-stick, er blitt for gammel/lat til å sveive på rattet, må vite.......

 

I den anledning trenger jeg å snekre sammen noen relèer, siden pumpa trekker noen amp. som jeg ikke vil kjøre direkte gjennom joy-sticken. Kan noen hoste opp et enkelt skjema for dette, evt anbefale hvilke relèer som kan brukes? Noen vet gjerne hvor jeg kan få tak i en fornuftig priset joy-stick?

Link to post
Share on other sites

Tror det blir ganske håpløst å kjøre båt med joystick direkte på hydraulikkpumpa.

 

Hver gang du opererer joystick'en vil roret flytte seg, men det finnes ikke referanse på midtstilling. Med andre ord må du kjøre roret tilbake til midtstilling etter å ha svingt styrbord eller babord. Dette er ikke lett.

 

Hvis man skal styre konfortabelt med joystick bør det være slik at roret alltid returnerer til midtstilling (automatisk) når joysticken ikke opereres.

Link to post
Share on other sites

Tror det blir ganske håpløst å kjøre båt med joystick direkte på hydraulikkpumpa.

 

Hver gang du opererer joystick'en vil roret flytte seg, men det finnes ikke referanse på midtstilling. Med andre ord må du kjøre roret tilbake til midtstilling etter å ha svingt styrbord eller babord. Dette er ikke lett.

 

Hvis man skal styre konfortabelt med joystick bør det være slik at roret alltid returnerer til midtstilling (automatisk) når joysticken ikke opereres.

Nei da, dette er ikke håpløst i det hele tatt. Har hatt tilsvarende opplegg på flere båter, og mange yrkesbåter styrer på samme måte. Du må selvsagt legge et slag kontra for å rette opp kursen etter at du har svinget , ellers vil du kjøre i en stor sirkel, men dette er en vanesak som du fort lærer.

Redigert av sumo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å spare en del penger kan du kjøpe en dobbel lysbryter til 30 - 40 kr istedenfor joystick til 1000 - 2000 kr. Det du da trenger er 5 stk relee, vi hadde i vår båt relee på 75 amp. og dette fungerte suverent.

 

Det 5 releet er for å slippe å brenne de andre releene visst du er uheldig å trykke ned begge knappene samtidig, dette hindrer som sagt det 5 releet.

 

Jeg har desverre glemt hvordan vi koblet dette sammen, men jeg tror nok helt sikkert det er noen her på forumet som kan det.

Link to post
Share on other sites

Har selv gode erfaringer med denne stikka. Er ofte innfelt i armlenet i yrkesbåter. Telemecanique type XD4PA22. Elnr. 4303378. Kan skaffes av elektroinnnst. Listepris ca. 600 kr.

Bilde

 

En måte å kople dette på er denne:

Bilde

Dette prinsippet brukes på trim/tilte motorene. Legge merke til at motorviklingene er kortsluttet når stikka er i nøytral. Dermed stopper pumpemotoren mye raskere enn ellers.

Man kan også paralellkople flere stikker uten at der blir kortslutning mellom pluss og minus, selv om man holder en stikke til SB og en annen til BB. (Man har gjerne trim/tilte bryter både på hendel og på motor).

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

Noen synspunkter på styring med joystick:

 

Jeg har hovedsakelig kjørt med konstantgående hydralikkpumpe (LS-pumpe), men prinsippet er det samme for reversibel pumpe.

 

Det kan være greit å kjenne til at hurtiggående båter har mulighet for å veksle mellom hurtig effekt og sakte effekt på pumpa.

 

Da benyttes hurtig effekt ved lav hastighet og sakte effekt ved høy hastighet.

 

Jeg har brukt båt hvor antall rattdreininger mellom SB og BB har vært 6 1/2 - i disse tilfellene går det mye raskere med pumpe enn med dreining av rattet.

 

Ved relativt stor hastighet, kan pumpa føre til store utslag retningsutslag.

 

Når man først har begynt å benytte joystick, kan det være vanskelig å gå tilbake til vanlig rattstyring.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...