Jump to content

Bayliner 2556


Svolværpostei

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg vurderer å kjøpe denne:

http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=7...&pos=14&tot=188

 

Men er usikker på prisen. Er den verdt det?

 

Var og så på den i helgen og fikk en brukbar følelse. Bortsett fra at det er en 20 år gammel importert amerikaner med noe frynsete rykte (denne er jo fra perioden før Brunswich tok over bayliner og skjerpa kvalitetskontrollen).

 

Takknemlig for all informasjon!

Link to post
Share on other sites

Som en tidligere Bayliner-eier, så kan jeg uttale følgende:

 

 

 

En båt som ligger i Norge, kan du ta å sjekke, og se over. Når det gjelder kvalitetskontroll fra fabrikk, så er jo båten nesten 20 år, så det er dagens tilstand som er viktig. Du bør tenke deg om 2 ganger før du vurdere å importere selv i den prisklassen, det kan fort bli mye dyrere.

 

Prisen er ikke avskrekkene siden båten er i Norge, men der står pris/bud.

 

Men vær klar over at den ikke er så lett å selge, da det begynner å bli mange båter i Norge nå, og så lenge dollaren er så lav, så kommer der mange andre gamle båter inn.

 

 

 

Båten har også bensinmotor, med de ulemper det medfører.

Link to post
Share on other sites

hvis du vurderer en slik båt - som jeg kan anbefale varmt forutsatt at den er tatt normalt vare på - bør du vurdere en som er litt nyere.

båten ble betydelig oppgradert i enten 1989 eller 1990.

lett å se et par tegn: trappen opp til brua ble flyttet fra venstre til høyre side samt at teakvangene på lasteplanet ble byttet med aluminum.

 

noe man skal være oppmerksom på mht noe eldre båter som kommer fra usa - ikke bare baylinere - er mulig delaminering i hekk og eller skroget nær hekken.

 

mange båter har ligget i sjøen i all tid og om det er potensielle tilbud for delaminering blir ikke oppdaget i tide og når - bytter man bare båt kan det virke som.

 

90 eller nyere:

Bilde

 

 

eldre enn 90

Bilde

Link to post
Share on other sites

nyere besinmotorer med injection og ferskvannskjøling er absolutt ikke å forakte.

 

7.4 / 8.1l er å foretrekke (300-350 gamp) om man har dev til det.

 

med riktig propping og turtall bruker de ikke vesentlig mer en tilsvarende dieseler.

sikker start og drift.

VELDIG enkelt vedlikehold - bla aldri noen ventiljustering.

oljefilter, drivstoffilter og olje of et pluggskift når tiden er inne og det er det.

omtrent som en totakt påhenger med unntak av antall plugger men man skifter like mange på en totakter totalt for samme timetall ;-)

 

volvo v8ere m/injection kan se ut til å være vesentlig mer økonomiske i drift enn mercere med samme ytelse.

bedre "engine mapping"

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en samme sort 88 mod. Ingen problem med skrog. Solid. Min hadde noen vannlekkasjer i hjørnene bak på overbygg(bak sidevinduene). Skiftet også luken på fordekket. Jeg lakket ( coelan) også bakveggen hvit siden det ble vel mye teak, men teak rundt uteplassen er moderne igjen :cheers: Du kan se bilde av den ved å søke på "skjære" og nicket mitt på forfatter.

Test båten med litt last for å se om motoren oppnår brukbar hastighet. Er du fornøyd prøv et bud på 300k. Vi fikk mye glede av vår. Lykke til

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Takk for mange fine tilbakemeldinger.

Jeg har foreløpig lagt det litt på is, og håper ingen andre er interessert, slik at det er mer prutningsmonn om noen uker.

 

Problemet er at den er ankret opp på en plen, så prøvekjøring bli vanskelig. Den har faktisk ikke vært i vannet i Norge. Så den nye motorinstallasjonen er ikke testet skikkelig. Enda en grunn til at jeg blir litt skeptisk.

 

Som noen nevnte er det kanskje også lurt å se seg om etter en 90+ modell.

 

Ellers er det en smart innredet båt, som jeg umiddelbart falt for.

Link to post
Share on other sites

er det ikke nye regler for import av båter med motor etter 1.1.2006 at ingen motorer eldre enn 1998 kan importeres pga krav til støy og forurensning?

 

korriger meg gjerne.

 

mange (de fleste?) av bensinmotorene i usa er vel sjøvannskjølte og med det saltinnholdet man har der på mange steder kan motorene være sterkt korroderte og eller at kjølekanalene er delvis blokkerte pga krystallisering. (lokal overheting)

 

bensinmotorene er jo tross alt mariniserte bil/industrimotorer i utgangspunktet designet for ferskvannskjøling.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Riktig, vi bruker ikke forgasser motorer som importeres nå, kun Injection motorer som kan fåes godkjent. kjøper de heller brukt i Norge for og omgå eller tilpasse oss dette regelverk, bare tull og betale 40 000 i avgift på en motor , når vi kan kjøpe en i Norge for 20 til 30 000 brukt.

 

får godkjent motorer som har kommet inn til norge før 1.1.2006

 

staten taper penger på dette , men er ikke lei meg fordet jeg.

Link to post
Share on other sites

OMC motorer og spesielt drevene er ikke så bra , meget følsom for Shimmsing av drevet , og bør sjekkes av han OMC experten i sarpsborg tror jeg han holder til.

 

mercruiser motorer fra 90 og opp til 93 på disse er bra . her er link til en bra en.

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...4&pos=72&tot=88

Lurer på hvem denne Tommy hos American Yacht Europe er som har denne båten til salgs på Finn.no? Kan det være samme person som har dette innlegget jeg siterer ovenfor? Er det dette Båtplassen er ment/laget for? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

På en båt som er bygget med et minstemål av fagmessighet og renslighet er delaminering en umulighet.

 

 

 

?? Hva skjer da om båten får slag, støt, går på grunn eller ellers får medfart utover det den er " beregnet " til å tåle ? Er den solid helt frem til at laminatet knuses fullstendig ?

 

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det er Vikerkilen marina / motor i nærheten av Sarpsborg. Kjørte med omc cobra i 4 sesonger uten problem. oops det er ikke helt sant siden jeg fikk vann i knutebelgen og ødlagt gimbal bearing, men det var min egen feil. Ventet for lenge med å skifte belg :blush:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Ble litt skeptisk til drevet nå :nonod: Er det noen som kjenner til denne OMC-mannen i Sarpsborg? Er det noe enn litt uerfaren kan sjekke selv?

Vikerkilen Motor! Ringte ham selv om mitt OMC Cobra drev , fikk bare gode tilbake meldinger. Spurte om det var noe jeg burde passe på og bytte svakheter etc, nei da Cobra drevene er utrolig driftsikre bare pass på og skift olje/sink/belger. Han påsto at belgene kan holde 7-10år.

Link to post
Share on other sites

det dårlige ryktet kom i allefall ikke ut av lufta:

 

http://www.hastings.org/~stuart/cobra/

 

meget kort utdrag:

Problems with the Cobra

 

Cobras have a reputation for eating their gears. This is usually due to a failed shift cable, and is easily prevented. Cobras are routinely maladjusted, compounding the problem.

det sies dog at nyere cobra drev - riktig justert skal være OK men hvor lett er det å vite hva som er hva.

denne siten gir dog indikasjoner.

 

dette betyr jo heller ikke at andre drev er uten problemer og risiko som bruktkjøp.

 

vedlikehold er cruxet.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Takk igjen for mange svar. Jeg la aldri inn bud på båten. Det ble litt mye penger for en 20 år gammel båt, og som noen nevnte er den nok vanskelig å videreselge (båten ligger enda ute til salgs).

 

Istedet har jeg nå klart å utvikle 3-fot-syken uten engang å ha båt. Så nå er det Bayliner 2858 som gjelder. Jeg har funnet en fin 2002-årgang på østkysten til $54.000. Med dagens lave dollarkurs synes jeg det var mye båt for pengene. Jeg håper totalen med frakt, mva. og CE-merking skal komme på rundt 500.000,- (som er smertegrensen min). Er det realistisk?

Den har selvfølgelig en 300hk bensin, men jeg har ikke råd til diesel i første omgang. Er det dumt av meg å la den stå i?

 

Er forøvrig mange fine tråder på BP rundt dette, og jeg har også IMet et par forumdeltagere. Den ene ga prompt det gode rådet: "Ikke gjør det!". :lol:

 

Tar gjerne imot råd og ikke minst tips om kontaktpersoner/firmaer i USA og Norge som er seriøse og kan hjelpe. Allerede før jeg har kommet skikkelig i gang ser jeg noen tusen fallgruber. :crazy:

Redigert av duffy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har funnet en fin 2002-årgang på østkysten til $54.000. Med dagens lave dollarkurs synes jeg det var mye båt for pengene. Jeg håper totalen med frakt, mva. og CE-merking skal komme på rundt 500.000,- (som er smertegrensen min). Er det realistisk?

Den har selvfølgelig en 300hk bensin, men jeg har ikke råd til diesel i første omgang. Er det dumt av meg å la den stå i?:crazy:

Du er nok oppe i ca 500.000 før CE merking og evt forbedringer og endringer du vil/må gjøre. 600.000 ++ er nok mer realistisk. Hvis du ikke har mulighet til høyde for finansielle overraskelser, kjøp en båt som er i Norge. Nok av de.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Uff da. 2 av 3 jeg har snakket med fraråder altså import. Er det virkelig så dumt? :sad:

 

Jeg klarer nok å skrape sammen mer penger (les: tigge i banken), men da er vel kjøpet kanskje ikke så gunstig likevel.

 

Jeg ser det ligger en 97-mod på finn.no til 750k, riktignok med diesel. Men det er fortsatt en prisdifferanse.

Redigert av duffy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

450 er nok ikke særlig realistsisk sluttsum for denne til 54k us.... Det blir vel drøye 300knok, frakten til gøteborg er vel en 3-4000 US, frakt til havn på østkysten og krybbe.. et par tuen.... så da er du på 60000 us som er ca. 370000 nok... handlig fee i Sverige er 3-4000 kroner, frakt fra Sverige til Norge er vel 10000 kroner, hk avgift er 41100 eks mva. kroner

 

Av dette sskal det betales moms på 25%, som gir deg en sum på ca. 530000 kroner.... så kommer CE merking på rundt 30 lapper siden det kreves fysisk kontroll av teknisk kontrollorgan... da er det vel 560000 kroner.... pluss lit ufoutsett som ikke er med.... da er du nesten opp i 600 høvdinger...

 

Import er ikke dumt, men ha et realistisk forhold til hva det koster deg....

 

PS du kan jo få kjøpe Stauden, da rekker det med smertegrensen din om jeg strekker med litt over min smeretegrense... Den legges ut for salg eller bytte i seilbåt over helgen, da er den prøvekjørt og testet i helgen... får vann under kjølen klokken 8.30 i morgen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Du er nok oppe i ca 500.000 før CE merking og evt forbedringer og endringer du vil/må gjøre. 600.000 ++ er nok mer realistisk. Hvis du ikke har mulighet til høyde for finansielle overraskelser, kjøp en båt som er i Norge. Nok av de.

Prisen er ikke urealistisk spør du meg, men innhent tilbud på ce merking før du kjøper, denne båten er blitt merket tidligere av flere så det er grovt sett bare en revidert kopi av tidligere merking som skal til i tillegg til de mindre tekniske endringene du må selv gjennomføre. Dollarkursen er jo nede i 6 kroner nå så tidspunktet er bra. Sjekk også om det i det hele tatt er mulig å godkjenne motoren om du velger å ta inn den.

Jeg har desverre fått inntrykk av at de fleste som ikke anbefaller egenimport er de som selv ikke har importert...

Link to post
Share on other sites

Jeg har desverre fått inntrykk av at de fleste som ikke anbefaller egenimport er de som selv ikke har importert...

:yesnod::yesnod:

 

Jeg sender deg en IM med epostadr. til en som kan svare deg på om den er godkjent. Jeg sendte motornummer, merke og årsmod på "min" 7,4 liter og fikk beskjed om at det ikke var godkjent og det er vel bl. annet p.g.a den er utgått/erstattet av ny mod. 5,7 liter 350 mag skulle vel ha en sjanse siden Mercruiser markedsfører den her......

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Takk for det Trophy.

 

Og takk for tilbudet Sydvesten. Hvis Stauden er den samme som Sea Rayen i signaturen din, ser det ut som en flott båt. Men jeg tror jeg må ha litt nyere.

 

Jeg prøver å arrangere bytte til diesel i USA. Men det er kanskje enklere å gjøre dette selv i Sverige? Ser ikke ut som dieselmotorer er så mye billigere i USA heller. Eller tar jeg feil?

 

Ellers er da stillingen 2-2 for og mot import. Men det er rart med det når man blir giret på en båt. Jeg visualierer meg selv veldig på den flybridgen! :cheers: Og da er det ikke lett å være så kritisk som man kanskje burde være.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg var selv i Boston og kjøpte min båt, kan i allefall si at det garantert kommer overraskende utgifter med transport etc. Jeg snakker av erfaring. Har selv bodd et år på vestkysten i usa og sendte en del ting hjem til gamle landet. Det var alltid noe +++. Amerikanere er sjenerelt lite hjelpsomme og lite oppfinnsomme. Hvis noe kan gå galt så er det neste garantert at det gjør det med amerikanere involvert. Jeg selv hadde alt klart for transport av min egen båt over dammen via tlf mail etc. men disse hodene klarte å kludre til så ille at jeg bestilte flybilett til meg og kona og fikset allt selv på andre siden, men det er an lang annen historie. Hvis du ikke har handlet noe særlig eller vært i USA tidligere selv så vær forberedt på overraskelser. Feks. i MA er det ikke tillat å transportere båt med bredde over 2,5 meter uten spesial tillatelse og spesial transport på offentlig vei. Dette var noe av grunn til at ting skar seg for meg så ingen ville kjøre båthengeren med båten på i den staten.

 

Lykke til

 

-Knut

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...