Jump to content

Rattknagg i tre - langsgående sprekk

Walter_S

Recommended Posts

Hei folkens!

Nå må jag spørre det ærverdige ORAKLET her på baatplassen om råd.

Som dere ser holder jeg på å pusse opp et gammelt ratt (rester etter Arendals-raidet i 2004 :o) og det blir riktig så pent.

Bilde

Det er bare det at en av knaggene (dreid i tre med festebolt tvers gjennom på langs) har en sprekk! :o/

Sprekken var opprinnelig mye større (bredere) - la knaggen først i vann og lot den så tøke igjen. Og slik ser den ut idag.

Bilde

Det er liksom bare den ene knaggen igjen. Hva skal jeg gjøre (Og bare for å ha sagt det med én gang, Dospen! :wink: - ikke si at den skal luses.... :lol: ..tog du'an, dospen? ) for å få den "hel" igjen?

Gode forslag mottas med takk!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

vil anta at dette er mahogny Walter_S ? I såfall tror jeg Lars_Herman sin metode er den eneste du får pen, og som fyllestoff bruker du oppslipt mahognystøv ( fra den snekka eieren brukte motorsaga på ? ) som du blander ned i epoxyen.

Har du ikke epoxy, kan du godt få en liten testvolum av meg, når jeg leverer gressklipperen. Kjipt å kjøpe digre flasker / kanner, om du bare trenger en liten skvett...

Suzuki

No boat needed..

Hej Walter !

ytterligare ett tips.

jag skulle gjort som mine 'bröder' her ovanför föreslagit, sen skulle jag slaget en flerslagen valknop o satt över för o markere den överste 'knaggen' på ratten.

gamla fartygrattar hade ofta en extra ring el dyl insvarvad på överste 'knaggen' när rodret står

midskips !

Bilde

S/Y Gunga Din

En vakkert utført "reparasjon" er ikke å forakte. Ta lommekniven og lage et fint lite V-formet spor og legg rundt en messingtråd to eller tre ganger i sporet og stramme godt til før endene tvinnes. Den tvinna enden bøyer du inn i sprekken. Tråden vil hindre treverket å sprekke ytterligere. Så kan du som foreslått plassere knaggen kl.1200.

Forøvrig et veldig fint ratt som du har all grunn til å være stolt av.

....... som fyllestoff bruker du oppslipt mahognystøv ( fra den snekka eieren brukte motorsaga på ? ) som du blander ned i epoxyen.

Veeel - tror du jeg har nok mahogny?

Bilde

Forresten, når vi først snakker om "Tangen chainsaw-massacre" så er dette her de siste rester etter en ærværdig gammel dame i mahogny. Gutta skrur av FM'en for å ha med seg hjem.

Bilde Legg merke til motorsaga, til høyre i bildet....... :rolleyes:

Takker for alle innspill sålangt.

TMe sin idé vil i hvertfall hindre ny oppsprekking. Gunga Din sin "valknop" må jeg først lære meg :blush: - kjemisk tre har jeg i både teak og mahogny.

Kl. 12:00-knaggen er en særdeles god idé, da gjør det jo ikke om den stikker seg litt ut.

Må innrømme at epoxy er noe nytt for meg i tre-sammenheng. Er bare redd for at epoxy'en skal sige inn i senter og lime fast bolten - da har jeg virkelig lagt egget! :wink:

Men nå er jeg en særdeles omstendig fyr.......... :blush:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Er bare redd for at epoxy'en skal sige inn i senter og lime fast bolten - da har jeg virkelig lagt egget!

Så ille er det nok ikke. Det er en ting `poxy tåler relativt dårlig, og det er varme. Mao. limer du noe som ikke skulle vært limt, så må du løsne det igjen med varme. Å få løs en skrue, er relativt lett, du må varme den opp til den "slipper" .

Omtrent som locktite.

Suzuki

No boat needed..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...