Jump to content

Rattknagg i tre - langsgående sprekk


Walter_S

Recommended Posts

Hei folkens!

 

Nå må jag spørre det ærverdige ORAKLET her på baatplassen om råd.

 

Som dere ser holder jeg på å pusse opp et gammelt ratt (rester etter Arendals-raidet i 2004 :o) og det blir riktig så pent.

Bilde

 

Det er bare det at en av knaggene (dreid i tre med festebolt tvers gjennom på langs) har en sprekk! :o/

Sprekken var opprinnelig mye større (bredere) - la knaggen først i vann og lot den så tøke igjen. Og slik ser den ut idag.

Bilde

 

Det er liksom bare den ene knaggen igjen. Hva skal jeg gjøre (Og bare for å ha sagt det med én gang, Dospen! :wink: - ikke si at den skal luses.... :lol: ..tog du'an, dospen? ) for å få den "hel" igjen?

 

Gode forslag mottas med takk!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Et forslag fra en novise innen trearbeider: Fyll sprekken med epoxy. Lakk den like fin som de andre fem knaggene. Monter den slik at sprekken peker innover og ikke synes. Trenger det å gjøres mer komplisert enn det er?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

vil anta at dette er mahogny Walter_S ? I såfall tror jeg Lars_Herman sin metode er den eneste du får pen, og som fyllestoff bruker du oppslipt mahognystøv ( fra den snekka eieren brukte motorsaga på ? ) som du blander ned i epoxyen.

 

Har du ikke epoxy, kan du godt få en liten testvolum av meg, når jeg leverer gressklipperen. Kjipt å kjøpe digre flasker / kanner, om du bare trenger en liten skvett...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hej Walter !

 

ytterligare ett tips.

 

jag skulle gjort som mine 'bröder' her ovanför föreslagit, sen skulle jag slaget en flerslagen valknop o satt över för o markere den överste 'knaggen' på ratten.

 

gamla fartygrattar hade ofta en extra ring el dyl insvarvad på överste 'knaggen' när rodret står

midskips !

 

 

Bilde

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

En vakkert utført "reparasjon" er ikke å forakte. Ta lommekniven og lage et fint lite V-formet spor og legg rundt en messingtråd to eller tre ganger i sporet og stramme godt til før endene tvinnes. Den tvinna enden bøyer du inn i sprekken. Tråden vil hindre treverket å sprekke ytterligere. Så kan du som foreslått plassere knaggen kl.1200.

 

Forøvrig et veldig fint ratt som du har all grunn til å være stolt av.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

....... som fyllestoff bruker du oppslipt mahognystøv ( fra den snekka eieren brukte motorsaga på ? ) som du blander ned i epoxyen.

Veeel - tror du jeg har nok mahogny?

Bilde

 

Forresten, når vi først snakker om "Tangen chainsaw-massacre" så er dette her de siste rester etter en ærværdig gammel dame i mahogny. Gutta skrur av FM'en for å ha med seg hjem.

Bilde Legg merke til motorsaga, til høyre i bildet....... :rolleyes:

 

 

Takker for alle innspill sålangt.

TMe sin idé vil i hvertfall hindre ny oppsprekking. Gunga Din sin "valknop" må jeg først lære meg :blush: - kjemisk tre har jeg i både teak og mahogny.

Kl. 12:00-knaggen er en særdeles god idé, da gjør det jo ikke om den stikker seg litt ut.

Må innrømme at epoxy er noe nytt for meg i tre-sammenheng. Er bare redd for at epoxy'en skal sige inn i senter og lime fast bolten - da har jeg virkelig lagt egget! :wink:

 

Men nå er jeg en særdeles omstendig fyr.......... :blush:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Er bare redd for at epoxy'en skal sige inn i senter og lime fast bolten - da har jeg virkelig lagt egget!

 

 

 

Så ille er det nok ikke. Det er en ting `poxy tåler relativt dårlig, og det er varme. Mao. limer du noe som ikke skulle vært limt, så må du løsne det igjen med varme. Å få løs en skrue, er relativt lett, du må varme den opp til den "slipper" .

 

 

 

Omtrent som locktite.

 

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Gunga Din sin "valknop" må jeg først lære meg :blush:

hej igen Walter !

 

du lär dig den på 10 min, det er en av de enklaste knoparna.............

 

(sen ner du kan den, kan du ju oxo göra några snapsglas till båten !)

 

Bilde

 

 

Bilde

 

her finns några fler knopar oxo!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...