Jump to content

Lekkasje i powertrimpumpe 290DP


Ra Balder

Recommended Posts

Min ene powertrimpumpe (typen med plasttank) lekker olje. Litt vanskelig å se nøyaktig hvor det kommer fra på grunn av vanskelig tilkomst, men oljen renner iallefall ut på toppen av plasttanken. Noen som har gode tips før jeg begynner å skru?

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Sprekk i tanken, defekt pakning mellom tank og hydraulikkdel eller lekkasje i koblingen til hydraulikkslangene???

 

Er det mulig å rengjøre for å se hvor det lekker? Kanskje du kan legge et tynt lag med talkum over tanken, da blir det litt lettere å se hvor de første dråpene kommer.

Bruk av speil, lommelykt og akrobatiske egenskaper kan være en stor fordel.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Når en først har startet tråden, bør jeg vel også oppgi svaret når feilen nå er funnet:

 

Lekkasjen viste seg etter å ha satt på litt forsiktig baklengs trykkluft og Zalovann på utsiden: En ørliten sprekk i godset rundt gjengene til den ene alumutteren på siden av adapterplaten, rett over tankoverflaten. Tynt gods her, og sprekken kan muligens være resultat av at en tidligere eier har satt inn mutteren med et tetningsstoff der det nok ikke skal være noe tetningstoff, kun en O-ring. Det var det altså ikke plass til.

 

Heldigvis løser problemet seg forhåpentligvis ved at RIB har en plate liggende.

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...