Jump to content

Påføring av navn


oddgeir

Recommended Posts

Siden min nyinnkjøpte båt skal bytte navn trenger jeg tips om hvor jeg får kjøpt ferdiglagede selvklebende foiler med navnet på. Hvilken pris må jeg regne med?

Hvordan fjerner jeg lettest det gamle navnet?

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Det gamle navnet fjernes med å varme opp bokstavene med en hårføner.

Vi gjorde dette for noen uker siden, veldig enkelt.

 

Bokstaver bestilte vi hos Profila.

Dette firmaet holder til i Trondheim, og har leveringstid på under en uke.

 

For selve navnet som består av sju bokstaver (ca 10 cm høye), samt stedsnavnet på 9 bokstaver (ca 4 cm høye), begge i tre eksemplarer, betalte vi i overkant av kr 1200,-.

 

De har et meget bra utvalg i skrifttyper, noe for enhver smak.

 

Det følger god bruksanvisning med, så det er langt fra noen "heksekunst" å få det på :smiley:

 

 

Lykke til! :flag:

Redigert av submiss (see edit history)

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Link to post
Share on other sites

De fleste reklame/designbyråer gjør dette. Dette gjør de på 10 minutter mens du venter. (Riktignok var de jeg valgte litt travle første gangen jeg besøkte dem...)

 

Jeg betalte 300.- for navn ca 85x25 cm. (1 eks)

I tillegg betalte jeg ca 8 USD for en kul font jeg fant på nettet...svært glad jeg valgte en tilgivende font, for å få noe såpass stort beint var ikke så lett...

Link to post
Share on other sites

Bildekorfirma, reklamefirma etc har ofte maskiner. Det er forskjell i foliekvaliteten! Velg den beste, betyr lite eller ingenting i pris på de få kvadrat(metrene?) vi båtfolk bruker.

Logoer og bokstaver på folie: Dette skjæres oftest ut i ett stykke med backingtapen på. Så kan du evt. bruke monteringstape (som også disse firmaene har) som tapes over alle bokstavene og evt. logo på framsiden. Monteringstape beskytter folien under påføroing og forenkler montering, da alt er ferdig justert.

 

Montering skjer enklest med bruk av monteringstape på fronten og backingtape på. Vask først med monteringsstedet med rødsprit e.l. Du velger hvor logoen skal stå, tar hele kostebinderiet (monteringstape på framside, logo/bokstaver i midten og backingtape back) og taper opp dette med vanlig maskeringstape på en av langsidene av monteringstapen. Når du er fornøyd med plasseringen "vipper" du opp alt langs maskeringstapen og fukter under med Zalovann på skroget. Riv av backingtapen (kan gjøres gradvis etterhvert som du monterer hvsi området er stort. Isåfall "ruller" du den av i takt med at tapeområdet festes), og stryk forsiktig fra kanten av maskeringstapen med en gummisparkel over monteringstapen slik at du ikke lager bobler/luft. Når alt er festet dobbeltsjekker du for bobler og stryker ut der det fortsatt er noe grufs (det er derfor du bruker Zalovann, da fester det seg ikke med en gang). Når du er helt fornøyd stryker du ut over hele for å fjerne alt vannet/få så godt feste som mulig. Til slutt tar du av monteringstape, bruk evt en føner for lett varming og nyt synet + evt en :drink:

Microship

 

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Link to post
Share on other sites

Zalovann gir deg "angrefrist" hvis noe går galt - men det fester bedre ved "tørr påføring".

Tja, feste bedre.. Vi snakker om svært lite såpe her, og du stryker ut "alt" med gummisparkelen. I teorien har du sikkert rett. I praksis betyr nok dette svært lite. Jeg tapet opp striper på min Targa 33 i hele båtens lengde. 2 striper varierte fra 3 mm til 8 cm, en var 2 cm hele veien. Sitter som sprøytet på 4 år etter..

 

Zalo-vann trikset var det forøvrig en profesjonell foliemontør som lærte meg, men det er sikkert delte meninger om dette. Uansett, angrefrist er greit slik at folien kommer på riktig plass. Det er ikke stilig å klistre skjevt/feil :rolleyes:

Microship

 

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Link to post
Share on other sites

Trikset er også "RIMCO" vindusspray fra Meny,KIWI,Spar m.fl. Jeg holder på med dekor til Dracobåter og dette stoffet gir deg rimelig angrefrist. Zalo synes jeg blir for fet og klissete å holde på med....

Det er vel ikke så mange her som legger mer båtdekor enn Jorg-1, så dette må vel være et "hått" tips? :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Ett billigere alternativ som jeg har brukt er her: http://www.rc-flight.com/catalog/index.php...2443e6c8e65b588

Fant ikke dette spesifikt på siden, men send en mail og spør. Betale noe sånn som 100 kr for å få 4 sett med navn/stedsnavn til båten. Hadde alt av fonter og mange designs. Leknede lett å sette på, og har holdt bra på fargen i de to årene det har stått på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...