Jump to content

Akseldynamo, noen erfaringer?


avmønstret5

Recommended Posts

Går du for motor, er en dynamo mer effektiv enn en akselgenerator. Seiler du med utkoblet gear og fritt roterende propelleraksling vil du ikke klare å få opp tilstrekkelig turtall på generatoren til å levere nok strøm til lading. De fleste generatorer i en størrelsesorden som passer i en lystbåt, må som regel opp i minimum 500 omdr./min. for å levere over 12V. Du må jaggu seile fort for å få dette til!

Link to post
  • 3 år senere...

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Går du for motor, er en dynamo mer effektiv enn en akselgenerator. Seiler du med utkoblet gear og fritt roterende propelleraksling vil du ikke klare å få opp tilstrekkelig turtall på generatoren til å levere nok strøm til lading. De fleste generatorer i en størrelsesorden som passer i en lystbåt, må som regel opp i minimum 500 omdr./min. for å levere over 12V. Du må jaggu seile fort for å få dette til!

Kanskje er det noen som har prøvet seg på akseldynamo i de 5 årene siden denne tråden ble startet.

Hastigheten vil være avhengig av størrelsen på reimskivene .. her er det vel mer snakk om hva en har plass til. Noe nytt?

Link to post

Den første tanken som slår meg er en remmutveksling. Størst mulig hjul på akselen, tannreim og således mulighet for veldig lite hjul på mellomaksel. Normal kilerem el. flatreim på neste trinn. Bør ikke være problem å få turtall nok. Litt tap må forventes ved lik utveksling. Spørsmålet er hvor mye propellen orker å dra.

 

De dynamokyndige her kan vel gi råd om nødvendig turtall på dynamo og turtall på akselen ved seiling må du måle selv. Deretter kan du regne litt på passende utveksling.

Link to post

For dere som skjønner litt tysk finnes det mye interessant her:

Wellengenerator/Akseldynamo

 

Holger Bartels er en gammel venn, spesialist og holder på med bl.a. slik siden 1993.

 

Bare for de som ikke vet bedre, det finnes noen vanskeligheter som man skulle vite noe om før man begynner å bygge på lur.

Så f.eks. det som jeg så direkte her: Han vennen varsler for å bruke tannrem og sier at det bare ikke virker som ønsket.

Vanlig V-rem, gjerne med ribber og åpen, er best.

Men det går også videre med type dynamoet, heller der kan man ikke bruke allt.

Så glem kanskje skraphandelen.

 

Men et bra anlegg kan tilsammen med solarceller bli veldig interessant.

Holger forteller at han på siste turen ikke en gang trengte å starte motoren for å lade batteriene sine.

Det er forresten snakk om 10 måneder og over 12.000nm, og han har to kjøleskap.

 

Jeg har ikke mye tid derfor kan jeg ikke oversette det hele nu.

Men hvis det mangler noen ord da hjelper jeg gjerne til.

Ellers finnes det flere her som kan bra tysk, kanskje man kan ber dem?

 

Ønsker mye gøy ved lesing.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...