Jump to content

Vil VHF forstyrre plotter eller vica versa?


Sydvesten

Recommended Posts

Driver å lager nytt dasjbord til Stauden og tenker å felle inn VHF'en rett ved siden av Garmin plotteren som også blir innfelt... Vil disse to duppedingsene forsyrre hverandre på noen måte... medandre ord er det noen gode grunner til at jeg ikke bør gjøre dette... Avstanden mellom plotter og VHF bli ca. 7-8 cm..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tviler vel på at det er noe problem. "Strålingen" fra VHFen skjer jo bare under sending og da fra antennen. VHF og Plotter/GPS antennene bør stå med god avstand, i alle fall om du prater mye i VHFen :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

...VHF og Plotter/GPS antennene bør stå med god avstand, i alle fall om du prater mye i VHFen ...

Prøv i det minste å få en høydeforskjell mellom de to antennene. GPS-antennen bør stå mest mulig fritt, den har ingen fordel av å stå høyt - snarere tvert imot.....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Antennene er plassert med et par meters avstand,men selve "apparaturen" inne i båten er kun 7 cm fra hverandre,felt inn i en plate... disse skal vel ikke påvirke hverandre noe særlig håper jeg..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En liten korreks til det som kan lage misforståelser - CE godkjenning finnes ikke. Det er CE-egenerklæring som finnes. Det betyr at ting er laget i henhold til gjeldende standarder (såsant du tror på produsenten)

Er enig i at CE godkjenning ikke finnes, kun CE merking....

 

Men det er nok en utbrett misforståelse å tro at dette merke kan produsenten klistre på som han selv ønsker, selv om det til tider kan virke slik... Skal en en CE merke utstyr selv, så stilles det krav til kvalititestsikringssystem i bedriften i henhold til ISO standarder blant annet... I dette kvalitetssikringssytemet skal det også fremgår hvilke produksjonsstandarder som ligger til grunn for produksjonen...

 

Nå er jeg nok ganske overbevist om at de fleste store seriøse produsentene sørger for at dette er i orden, men er vel ikke like overbevist på alt som kommer fra det fjene østen(Kina og andre land)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tipper at du har sørget for skikkelig jording av begge komponentene, OG at du tar strømtilførselen separat for dem?

Ellers kan et filter på tilførslene kanskje hjelpe noe... (Tre dem gjennom hver sin toroid noen ganger..)

Har ikke planlagt å gjøre noen av delene som er foreslått her.... Dette hadde jeg ikke planlagt uansett hvor jeg hadde montert VHF og plotter... Tar strømmen fra samme forbrukssted, jorder på samme sted.... og har ikke peilig på hva en torid er for noe.... så det blir neppe aktuelt....

 

Uansett så vil tiden vise om dette blir er problem.... blir det ikke det, så er det bra.... og blir det et problem, så får jeg løse det der og da....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Toroid er en ferrit-kjerne, formet som en ring og er meget rimelig.

NÅR du føler at dette blir et problem: Ta strømtilførseln til VHF-en direkte fra batteriet (via en sikring) og la ikke denne ledningen gå sammen (tett) med andre kabler.

 

Ellers har du fått mange andre gode råd her.

Lykke til

Marwin

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hmm... Hvorfor skal jeg det... Har en samleskinne under dasjbordet som er foret med 2 stk 6 kvadrat ledninger.... Tenker å ta strøm derfra til VHF'en... lengden på ledningen blir da 50 cm.... omtrent det som er fastmontert på VHF'en... mulig jeg kan kutte denne ledningen litt også...

 

Plotteren får sin strømtilførsel fra en annen samleskinne et annet sted i båten... men derfra er det felles kabel til batteri på 25 eller 35 kvadrat... husker ikke helt i farten

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her er vi ved et punkt som av og til kan skape litt forvirring. Tviler ikke et øyeblikk på at VHF-en din får nok STRØM ved slik montering! Men det er IKKE det dette handler om! Her er det snakk om EMC (Electro Magnetic Compatibility, les: Elektromagnetisk sameksistens).

For å ikke gå altfor dypt i utgreiinger: For slik montasje betyr det at VHF-en bør ta strømtilførselen fra "det stiveste" stedet i nettet ditt, og DET er batteripolene. (Husk sikring). Videre bør denne ledningen (pluss og minus) ta korteste vei til apparatet, uten å parallelføres (tett) med annen kabling.

Rådet du fikk om å ha litt spredning på antennekabelen (og andre antenner også) er godt!

Fortsatt lykke til med en støyfri mottakelse.

Marwin

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Sakset fra manual for Navman plotter:

 

Montera inte

antennen inom 3 m från en radiosändarantenn

eller inom 0,5 m från ett radarantennplan.

 

Men, produsenten har nok tatt veldig godt i for å sikre seg på alle kanter.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Da er VHF og plotter intergrert i det nye dashbordet.... kobler dette til i helgen så skal man se om det blir noen store forstyrrelser... som man ser av bildet så er det liten avstand mellom plotter og VHF, men siden det meste av effekten går via antennen som står med et par-tre meters mellomrom så vil forhåpenligvis dette fungere greit

Bilde

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...