Jump to content

Svinger til ekkolodd - hvordan montere?


frihågen

Recommended Posts

Prøv først svingeren i en plastpose med vann så du er sikker på at det ikke er noen luftlommer i bunnen der du ønsker å plassere svingeren. Legg så en god kladd med Sikaflex der du vil ha svingeren. Vri svingeren godt fram og tilbake i Sikaflexen for å få ut eventuelle luftbobler. Jeg har i hvert fall god erfaring med denne metoden.

Link to post
Share on other sites

Ellers så anbefaler vel ekkoloddprodusentene at man benytter epoxylim, av den typen som herder sakte (for at luftboblene skal få slippe ut før herding. For eksempel blå Araldit. Jeg har gjort dette i to båter nå, fungerer helt suverent!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Og bruker du sakteherdende epoxy kan du la den stå litt etter at du har blandet den ut, da får luftboblene frighort seg fra blandingen. Men husk på at epoxyherding utvikler varme, så har du en stor blanding i et lite kar så kan herdingen plutselig "ta av". Men om du smører ut et passe tykt lag i bunnen av båten der svingeren skal stå og venter litt til luftboblene er ute før du setter nedi svingeren så går det nok bra.

 

Den blå Aralditen har vel 24 timer herdetid, men det er tiden før den er skikkelig herdet, du har ikke så lang tid på deg til å plassere svingeren. Les bruksanvisningen, og bruk hansker for å unngå å få Epoxy på deg, det er sterkt alergifremkallende.

Link to post
Share on other sites

NASA selger et monteringssett til sine svingere. Settet består av et rør som limes fast i skroget, svingeren plasseres løst i røret som så fylles opp med olje, Skrulokk på røret igjen. Fordelen med dette er at det er lett å bytte svinger, og enkelt å flytte den dersom det skulle være nødvendig.

Microship

 

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har en åpen båt med dobbelt bunn. Kan jeg bare sjekke om det går og montere svingeren med og ha den i en pose vann og holde den nedtil bunnen i båten før jeg borrer hull? Kan dette gjøres når båten står på land på en henger eller må den ligge på vann. Lønner det seg og montere den foran,bak eller midt i båten???

Link to post
Share on other sites

Har du en åpen båt med påhenger så ville jeg hekkmontert den.

 

Har du dobbeltbunn må du gjennom det første laget (innerste) før du kan lime den fast. Du får heller ikke sjekket før du har svingeren trykket ned til ytterste lag i en dobbeltbunnet båt. Sjekke må du gjøre på sjøen.... , men som nevnt ville jeg heller montert svingeren i hekken hvis du har båt med påhenger/drev.

Link to post
Share on other sites

Har min svinger montert innvendig i en beholder med matolje, fungerer fint som bare det. Men det har blitt en lekkasje så olja ( ca 3 dl) renner ut og ned i det mørke intet (kjølsvinet) i løpet av en uke.

 

Tenkte å være lur så jeg blandet gelatinpulver i matolje og varmet dette opp, helte så denne blandingen i koppen og ventet meg den fineste gele av matolje. Dessverre så stivnet ikke denne blandingen. Men for en herlig kline det ble… :lol:

 

Jeg gidder ikke å rive av koppen og forsøke å få det tett nå så nå skal jeg forsøke med varm stearin og fylle det i koppen. Stearin beregnet for "hjemmestøping" av lys kjøper jeg på en hobbybutikk. Min kjære sier at stearin blir flytende ved 60 grader celsius, så giveren vil ikke ta noen skade av dette. Det blir spennende å se om hvordan signalene går igjennom stearin, skal poste et svar i denne tråden når oppdraget er gjennomført….

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Få tak i et sånt plastavløpsrør som rørleggere bruker. Et med gjenger i enden of dekklokk.

Skjær det til så det passer til bunnen på båten.

Slip, og sett det fast med epoxy.

Bor hull i lokket og fest svingeren slik at den står ca. 1.5 cm. over bunnen.

Fyll opp med hydraulikkolje, eller hvis du ser en sånn seismiker ved kaia, spør om du kan få en liter med "kero".

Skru sammen.

Best er selvfølgelig med gjennomgående.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har min svinger montert innvendig i en beholder med matolje, fungerer fint som bare det. Men det har blitt en lekkasje så olja ( ca 3 dl) renner ut og ned i det mørke intet (kjølsvinet) i løpet av en uke.

 

Jeg gidder ikke å rive av koppen og forsøke å få det tett nå så nå skal jeg forsøke med varm stearin og fylle det i koppen. Stearin beregnet for "hjemmestøping" av lys kjøper jeg på en hobbybutikk. Min kjære sier at stearin blir flytende ved 60 grader celsius, så giveren vil ikke ta noen skade av dette. Det blir spennende å se om hvordan signalene går igjennom stearin, skal poste et svar i denne tråden når oppdraget er gjennomført….

Da er tiltak med stearin fullført og det fungerer helt greit. Mister riktig nok "kontakt med bunnen" når dybden blir godt under 300 meter. (For meg så betyr akkurat det ingen verdens ting)

 

Kjøpte stearin og varmet den i vannbad, hellte så stearinen i koppen og i løpet av 20 min hadde sen stivnet. Har ikke dårligere signaler nå enn det jeg opplevde med matolje i stedet for med stearin...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...