FENRIKSEN Startet 23.Mai.2006 Del på Facebook Startet 23.Mai.2006 Skal se på en snekke med en 37 hk bmc diesel. Ferskvannskjølt. Er de noe jeg bør sjekke særlig mht denne motoren? Kjente svakheter (eller sterke sider, for den saks skyld) mvh jan Sitér dette innlegget Link to post
Wannskrækk Svart 23.Mai.2006 Del på Facebook Svart 23.Mai.2006 Kanskje ikke mye hjelp i, men jeg hadde en snekke med 30 hk BMC (1,5 l) tidligere og den var det ikke noe "tull" med i løpet av de 4-5 sesongene jeg hadde båten. Jeg måtte bytte vannpumpe (Jabsco) en gang, og ellers var det bare slitedeler som ble byttet. Mener å huske at både varmeveksler og gir var av anerkjent fabrikat. Har og oppfattet at disse motorene har et jevnt over godt rykte. Har sett en tråd her inne om hvor man kan skaffe deler. Sitér dette innlegget Link to post
Pellegutten Svart 23.Mai.2006 Del på Facebook Svart 23.Mai.2006 Ta en titt i "Erfaringsdatabasen" som du finner på forsiden under medlemssider. Der finnes 14 båter med BMC-motor. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 23.Mai.2006 Del på Facebook Svart 23.Mai.2006 Generelt er bmc motorer som må skytes for å få til å stoppe. Greie motorer med anerkjente Bowman kjøling. Er forresten veldig "krøkkete" å lufte dieselsystemet på disse, er MYE lettere på volvoen i kutteren Sitér dette innlegget Link to post
FENRIKSEN Svart 24.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 Sjekket databasen, ser at folk stort sett er fornøyd med merket. Ser også at lufting av brenselsystem kan være et problem (tankene har vært ute til rengjøring). Jeg har ingen erfaring med dieselmaskiner (selv om jeg innimellom har plukket på gamle biler de siste 20 år... er ikke BMCs marinemaskiner en viderføring av de solide Austin-dieslene som ble lansert på femtitallet?), men selger skal skaffe en motorkyndig kar når båten skal på vannet. Han tar en gjennomgang og hjelper med lufting. Men ellers er det ingen grunn til uro? Det er mest snakk om skifte av olje og filtre og bruk av god kjølevæske for å holde motoren gående? Og elsystemet funker tross opphavet? ... har skrudd på en gammel Triumph Vitesse - og hørt alle Lucas-historiene en venn med en -42 Norton 500 kan berette. Som det heter: Lucas denies having invented darkness. But they still claim "sudden, unexpected darkness". hehe jan Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 Ser også at lufting av brenselsystem kan være et problem Som det heter: Lucas denies having invented darkness. But they still claim "sudden, unexpected darkness". Lufting går helt greit om man følger manualen lastet ned fra KD Trading, men den er ikke selvluftende. ER vel en 6-7 punkt/skruer som må luftes i rekkefølge. Lucas: Jeg skiftet min Lucas-dynamo på 35A til en Iskra på 65A. Koster 1.180,- på maritim.no. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 En tidligere tråd om samme motor finnes her. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
oaasheim Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 BMC er bensinmotorar ombygde til diesel visst eg ikkje har heilt feil her. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.