Jump to content

Påhenger har stått lenge


monoskrog

Recommended Posts

Er det noen som har råd om hvordan jeg skal behandle en V6 totakt som har stått (ligget innpakket) i 2-3 år?

 

Jeg vet ikke om den står fast, men regner uansett med å måtte spyle tynn olje ned i sylinderne. Hvis den står, lurer jeg på å gi stemplene et "kakk" med en kobberstav/kobberør. Er det OK?

 

Kan jeg gjøre noe for å sørge for litt ekstra smøring på veiva? jeg bør vel kanskje ha litt ekstra olje i den første tanken? 4-6% kanskje

 

Alle tips mottas med takk

Link to post
Share on other sites

Ta av tennpluggene og ha litt to-taktsolje i hver sylinder. Snurr svinghjulet noen ganger med tennpluggene av slik at du ikke får noen kompresjon. Skal da være lett å sveive dersom ingen av stemplene henger. Ser dette bra ut kan du jo altids ta en kompresjonstest, men dersom den gikk fint når den ble lagt bort og alle pluggene har stått montert er det vel ingen grunn til at den skal sette seg. Bytt plugger, impeller og olje. Kan være at forgassermembran er blitt litt sprø og at diverse dyser ikke er helt rene, men det finner du ut etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Kan være greit å helle litt diesel i sylindrene,å la det stå i et døgn eller to. Dette løser effektivt,vist ringer henger/har satt seg. Så tørn motor man. uten plugger . gjør dette en stund så dieselen kommer seg ut av systemet. Gjenta gjerne samme prosedyre med plugger i etterpå,før du prøver en oppstart.

Lykke til

 

Mvh Cato

Link to post
Share on other sites

Impelleren kan vel også være rimelig sprø nå, prøve og svinge svingjulet rundt gir jo en indikasjon på hvordan motoren har det, gjerne uten plugger med litt smørning i.

Du sier ikke noe om alder på motor eller merke, men impellere på utenbordsmotor holder leeeenge, og er sjelden et problem!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Var det en ide å ha litt soya-olje i en vanntank slik at oljen smører impelleren i kjølevannet, ala en skvett soya-olje i do?

 

Har stillet det samme spørsmålet før, men ble møtt med en øredøvende taushet. H-h-hallo?

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Var det en ide å ha litt soya-olje i en vanntank slik at oljen smører impelleren i kjølevannet, ala en skvett soya-olje i do?

 

Har stillet det samme spørsmålet før, men ble møtt med en øredøvende taushet. H-h-hallo?

tanken er nok god, men jeg kan ikke helt se at det vil gjøre impelleren mykere..? Det vil vel bare legge seg et fettlag på utsiden?

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Opplagsspray eller litt fet blanding av totaktsolje og bensin. Tror nok helle ikke impeller er et problem, hvis ikke motoren hadde gått mange timer før den ble satt bort. Lurt å ta av dekslet for en liten sjekk av slanger og filtre. Sprøyt all gummi mede silikonspray og/eller CRC6-66. Sjekk trimsylinder,slange. Smør opp tilten (leddet).

 

Ikke prøv å slå noe mot stemplene!!

 

Lykke til..

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Soyaoljen vil nok helt sikkert trekke inn.

 

Men jeg er usikker på hvor god løsning det er.

 

 

 

Hvis det er slik at impelleren har satt seg fordi den er sprø vil den vel enten ryke med en gang eller fungere?

 

En annen ting jeg kan forestille meg er at impelleren kan skli på akselen hvis den blir smurt og da vil den jo ikke virke i det hele tatt.

 

 

 

Det som kan lønne seg er å suge litt vann gjennom systemet (ved kontrollstråle hullet) før det startes opp. Slik at man er helt sikker på at det står i vann.

 

Slik er det på et par motorer jeg har vært borti (at man må gjøre dette hver vår)

 

 

 

Ellers har jeg hørt (mener det var her på forumet) at oljen ikke kommer frem ved at man heller den ned i plugghullene. Det renner rett i eksoskanalen. Men noe må da i det minste treffe stemplene og renne ned langs de :rolleyes:

 

Tror jeg ville kjørt en tank med fet oljeblanding ihvertfall.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...