Jump to content

660 timers gangtid på 4takt. Mye eller lite?


monoskrog

Recommended Posts

Jeg vurderer en 2003 modell Johnson 140 hk 4takt (samme som Suzuki) Motoren har gått 660 timer. Motoren har gått i næring og det meste av timene har vært på tomgang. Det har vært tatt service vår og høst.

 

Er det noen som har noen formening om dette er mye for en påhenger, ev. om det er noe ekstra vedlikehold og/eller reparasjoner jeg må regne med om jeg kjøper den?

Link to post
Share on other sites

660 timer er mer enn de fleste sånne motorer går i løpet av sin levetid. Har imidlertid aldri hørt om noen som har klart å slite ut blokka på en sånn motor, er vel heller gir osv som vil slites/få røff behandling.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har en makan med 350 timer (02 modell), som går som en klokke. Har planer om å kjøre denne langt over 1000 timer før den begynner å koste i vedlikehold, bortsett fra vanlig service og ventiljustering o.l. Merk også at Johnson/Suzuki har registerkjede istedet for reim, som de aller fleste har.

 

Ville ikke vært redd for dette i det hele tatt om selger kan dokumentere at servicer er holdt.

Link to post
Share on other sites

Har hørt at de på daværende NTH kjørte to like totaktere i 1200 timer, en på vanlig bensin og en på såkalt traktorbensin(parafinblanding) for å måle slitasjeforskjellen. Resultatet var at det ikke var slitasje på noen av dem. Andre som har hørt denne historien, eller kan bekrefte den?

Ellers er det en gjengs oppfatning at det ikke er kjøring som sliter ut påhengere, men korrosjon og dårlig konservering tar knekken på dem med årene.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Vel, det er de som har god greie på utenbordsmotorer som sier at; De går ikke i stykker, de står i stykker! Ville tro at siden den er brukt i næring så har den vært brukt store deler av året? En vanlig bruk av utenbordsmotorer ville jeg tro er fra 30 til 100 timer per sesong, men da snakker vi juni/august og resten av året så "står den i stykker".

Sikkert mange som er skeptiske til en motor som har gått så mye og derfor burde prisen reflektere dette. Det er ikke det samme som at det er en "riktig" vurdering (skepsisen), m.a.o. kan du få en bra motor til en fornuftig penge!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...