Jump to content

Oljeskift uten søl


Concorde

Recommended Posts

joda, vel og bra men det er raret med det som bare suger.

 

Den fra biltema passer forøvrig ikke uten vidre for mercruiser og sansynligvis ikke andre V8/6 motorer heller.

peilepinnerøret er for langt.

skjøtet på mitt med et egnet et jeg fant hos TESS funker ok - best med litt varmkjørt motor (god lunk på oljen) siden det ikke har en stålfjær inni som originalen.

ikke for varm og ikke for kald - det er da best.

med originalrøret spiller det ingen rolle annet enn tid.

 

også med pumpe

Bilde

Link to post

Akkurat det lurer jeg på også

 

Derfor sverger jeg fortsatt til å tappe den ut :smash:

 

 

 

Kanskje litt vanskelig i båt det da :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Jeg kastet den elektriske pumpa mi i våres da jeg ikke får den til å suge ordentlig. Bruker den gamle manuelle messingpumpa istedet. Den funker greit men det blir jo alltids litt søl. Har vurdert å kjøpe en vakumpumpe men synes de har vært for dyre. Hva koster den på Biltema?

Den heter Sugepumpe Art.nr.: 36-190 og koster kr. 498,- (Biltema)

 

Denne fungerer kjempebra, jeg er godt fornøyd med min - men husk å at olja må ha litt temperatur.

Redigert av boolle (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

joda, vel og bra men det er raret med det som bare suger.

 

Den fra biltema passer forøvrig ikke uten vidre for mercruiser og sansynligvis ikke andre V8/6 motorer heller.

Bruk heller 10mm gummislange i stedet for de som følger med. slangen setter du direkte på peilerørert. Med varm motor tømmer du den på 1 minutt (4 liter) Kald litt lenger.

(Kun GM V6, V8 og motorer du vet at røret går helt til bunns)

Link to post

ja det er nok bedre med tannhjuls pumpe enn den vakuum fra feiltema. Jeg kjøpte meg en vakumspumpe fra FEILTEMA den virker jo fint,men da skal du ha god tid. For det går ganske seint.. :flag:

varmkjør motoren til oljefiltret er lunka.

da funker den som, et skudd - alt sett den igang om kvelden - ferdig neste morgen?

Link to post
  • 1 år senere...

I dag fant jeg frem den gamle oljesugeren fra Biltema i forbindelse med oljeskift på den grønne koseklumpen i "kjelleren". Startet motoren og lot den tusle på tomgang i en times tid... var god og varm... inn med sugeslangen og noen pump... oi løpet av en løiten halvtime var oljen ute, måtte tømme pumpen en gang siden den ikke rommer mere enn bortimot 7 liter, fikk ut totalt rundt 9,5-10 liter ut av motoren, sort og fin var den... Deretter var det filterskift, grei skurding det også, satt godt så filtertangen måtte frem... lite eller ingenting søl, godt med mad papir under filtert så gikk dette bra.. Diselfiltrene står for tur senere, når jeg gidder.. og muligen impelleren også... det er den orginale som sitter ennå, og den ble vel montert i 2005 tenker jeg..

 

Fylte på 10 liter olje (av "skikkelig" VDS-3 kvalitet til 62 kroner literen) og da var det fullt...

 

Motoren har rundet 200 timer med olje og filter, og det var vel på tide med et skift... men motren har hatt gode dager og knapt nok sett trutall over 2200 o/min (maks er 3000)

 

Et par pictures (dere som er allergisk mot Bavaria bør benytte Back knappen snarest mulig, dette er sterke scener)

 

18.november_003.jpg

 

18.november_002.jpg

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg tror jeg må anskaffe meg en slik en jeg også, har tidligere brukt en elektrisk pumpe men det ble mye søl.

 

Det er¨på tide å bytte olje på min Steyr nå og det er første gang jeg gjør det på denne. Fordelen med denne er at røret til oljepinnen er beregnet til å pumpe ut oljen. Dvs dette går helt ned i bunn av bunnpannen og du slipper å stikke en egen slange ned i det.

 

Så da får vi prøve løsningen med en 10mm oljeslange nevt tidligere i denne tråden.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Jeg er også medlem av "vakumpumpeklubben", og oljeskiftarbeidet går som en lek uten søl med min Pela-pumpe fra Maritim. Og den suger selvfølgelig også vann. Hadde litt olje/vannsøl i bunnen av kjølsvinet før opplag, og der var Pela-pumpen et utmerket verktøy til å komme til i den dypeste mest utilgjengelige krok.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Jeg har montert inn en Marco tannhjulspumpe fra Maritim, art nr 5413-40. Fungerer utmerket :yesnod::yesnod: . Har tidligere benyttet meg av vacumpumper, men disse kommer ikke i nærheten av tannhjulspumpen :nonod: .

 

Jeg kjøpte også en slik pumpe for halvannet år siden. Menigen var å ha en pumpe til å fylle dagtanken for byssa, men den ble bare liggende. Har nå montert den på plass for å ha til fremtidige oljeskift. Skal også ha en slange til dieseltanken hvis det blir aktuelt å tømme den. Planen var å ha en krane på dekk for å samle opp. Vi får se...

 

speedfit001.jpg

Link to post

Har også vært gjennom "alle stadier" i oljepumpeverden fra håndpumpe i messig, via elektrisk på drill til elektrisk fra Biltema og nå vakuumpumpe fra Biltema.

 

Det har sant og si vært et evig griseri fram til i år. Vakumpumpe er kort og godt overlegent alt annet. Bare synd jeg ikke leste og lærte av de som hadde erfart dette før.

 

Også en ting til; med D-maskin blir det ekstra enkelt siden de har egen slange ut fra bunnpanna som bare kobles rett på pumpa. Genialt! :wink:

 

18.november_002.jpg

Men Sydvesten da. Ikke si at du ikke har byttet dieselfilter på grønningen? :nono: :lol: Ser ut som orginalfilterer med grønnmaling som sitter på?

Link to post

Synes oljefilteret så litt for grønt ut etter 200 Timer jeg men.

vanligvis på nye motorer pleier jeg og bytte på 50 timer første gang.

 

Men nok om det:

 

Jeg har bruker en mobil 12 v tannhjulspumpe med sugeslange. Funker fin når du skal suge opp

Bruker den også til diesel

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Det har sant og si vært et evig griseri fram til i år. Vakumpumpe er kort og godt overlegent alt annet.

Enig! Mitt lille ekstra triks er å stikke sugerøret ned i kar med litt diesel, parafin eller whitespirit til slutt. Da får jeg renset ut det meste av oljen som er igjen i sugerøret.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...