Concorde Startet 24.Mai.2006 Del på Facebook Startet 24.Mai.2006 Kjøpte vakumpumpe fra Biltema til oljeskift og slikt. anbefales! Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 samme. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 Har vakumpumpe fra Maritim. Samme greien. Kan også anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 På min gamle Perkins er det montert en fast pumpe for oljeskift. Jeg søler ikke en dråpe. Dette burde være standard på alle motorer som vasser i olje, bil eller båt. La det bli et folkekrav - alle motorer sin egen pumpe!! Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 joda, vel og bra men det er raret med det som bare suger. Den fra biltema passer forøvrig ikke uten vidre for mercruiser og sansynligvis ikke andre V8/6 motorer heller. peilepinnerøret er for langt. skjøtet på mitt med et egnet et jeg fant hos TESS funker ok - best med litt varmkjørt motor (god lunk på oljen) siden det ikke har en stålfjær inni som originalen. ikke for varm og ikke for kald - det er da best. med originalrøret spiller det ingen rolle annet enn tid. også med pumpe Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 jeg byttet nettopp olje på bilen med 12v oljepumpen fra biltema. Funket veldig greit det, men jeg lurte litt på hvor det blir av det som evt. ligger igjen i bunnen...? Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Daffy Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 Akkurat det lurer jeg på også Derfor sverger jeg fortsatt til å tappe den ut Kanskje litt vanskelig i båt det da Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
loffern Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 Jeg kastet den elektriske pumpa mi i våres da jeg ikke får den til å suge ordentlig. Bruker den gamle manuelle messingpumpa istedet. Den funker greit men det blir jo alltids litt søl. Har vurdert å kjøpe en vakumpumpe men synes de har vært for dyre. Hva koster den på Biltema? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 25.Mai.2006 Del på Facebook Svart 25.Mai.2006 (redigert) Jeg kastet den elektriske pumpa mi i våres da jeg ikke får den til å suge ordentlig. Bruker den gamle manuelle messingpumpa istedet. Den funker greit men det blir jo alltids litt søl. Har vurdert å kjøpe en vakumpumpe men synes de har vært for dyre. Hva koster den på Biltema? Den heter Sugepumpe Art.nr.: 36-190 og koster kr. 498,- (Biltema) Denne fungerer kjempebra, jeg er godt fornøyd med min - men husk å at olja må ha litt temperatur. Redigert 25.Mai.2006 av boolle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 25.Mai.2006 Del på Facebook Svart 25.Mai.2006 Jeg har montert inn en Marco tannhjulspumpe fra Maritim, art nr 5413-40. Fungerer utmerket . Har tidligere benyttet meg av vacumpumper, men disse kommer ikke i nærheten av tannhjulspumpen . Sitér dette innlegget Link to post
Draco/stvg Svart 3.Juni.2006 Del på Facebook Svart 3.Juni.2006 ja det er nok bedre med tannhjuls pumpe enn den vakuum fra feiltema. Jeg kjøpte meg en vakumspumpe fra FEILTEMA den virker jo fint,men da skal du ha god tid. For det går ganske seint.. Sitér dette innlegget Link to post
mao Svart 4.Juni.2006 Del på Facebook Svart 4.Juni.2006 joda, vel og bra men det er raret med det som bare suger. Den fra biltema passer forøvrig ikke uten vidre for mercruiser og sansynligvis ikke andre V8/6 motorer heller. Bruk heller 10mm gummislange i stedet for de som følger med. slangen setter du direkte på peilerørert. Med varm motor tømmer du den på 1 minutt (4 liter) Kald litt lenger. (Kun GM V6, V8 og motorer du vet at røret går helt til bunns) Sitér dette innlegget Link to post
Draco/stvg Svart 4.Juni.2006 Del på Facebook Svart 4.Juni.2006 ikke så dumt.. en ny slange skal jeg kjøpe.. kansje det funker bedre.. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 4.Juni.2006 Del på Facebook Svart 4.Juni.2006 ja det er nok bedre med tannhjuls pumpe enn den vakuum fra feiltema. Jeg kjøpte meg en vakumspumpe fra FEILTEMA den virker jo fint,men da skal du ha god tid. For det går ganske seint.. varmkjør motoren til oljefiltret er lunka. da funker den som, et skudd - alt sett den igang om kvelden - ferdig neste morgen? Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 4.Juni.2006 Del på Facebook Svart 4.Juni.2006 kjøpte et plastrør på TESS som passet utmerket med det originale systemet via peilepinnehullet. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 (redigert) I dag fant jeg frem den gamle oljesugeren fra Biltema i forbindelse med oljeskift på den grønne koseklumpen i "kjelleren". Startet motoren og lot den tusle på tomgang i en times tid... var god og varm... inn med sugeslangen og noen pump... oi løpet av en løiten halvtime var oljen ute, måtte tømme pumpen en gang siden den ikke rommer mere enn bortimot 7 liter, fikk ut totalt rundt 9,5-10 liter ut av motoren, sort og fin var den... Deretter var det filterskift, grei skurding det også, satt godt så filtertangen måtte frem... lite eller ingenting søl, godt med mad papir under filtert så gikk dette bra.. Diselfiltrene står for tur senere, når jeg gidder.. og muligen impelleren også... det er den orginale som sitter ennå, og den ble vel montert i 2005 tenker jeg.. Fylte på 10 liter olje (av "skikkelig" VDS-3 kvalitet til 62 kroner literen) og da var det fullt... Motoren har rundet 200 timer med olje og filter, og det var vel på tide med et skift... men motren har hatt gode dager og knapt nok sett trutall over 2200 o/min (maks er 3000) Et par pictures (dere som er allergisk mot Bavaria bør benytte Back knappen snarest mulig, dette er sterke scener) Redigert 18.November.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
SF Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Jeg tror jeg må anskaffe meg en slik en jeg også, har tidligere brukt en elektrisk pumpe men det ble mye søl. Det er¨på tide å bytte olje på min Steyr nå og det er første gang jeg gjør det på denne. Fordelen med denne er at røret til oljepinnen er beregnet til å pumpe ut oljen. Dvs dette går helt ned i bunn av bunnpannen og du slipper å stikke en egen slange ned i det. Så da får vi prøve løsningen med en 10mm oljeslange nevt tidligere i denne tråden. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Gullfisk Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Har vakumpumpe fra Maritim, anbefales. Med litt varm motor går oljeskift som en lek. Kobler på med 10mm slange. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Jeg er også medlem av "vakumpumpeklubben", og oljeskiftarbeidet går som en lek uten søl med min Pela-pumpe fra Maritim. Og den suger selvfølgelig også vann. Hadde litt olje/vannsøl i bunnen av kjølsvinet før opplag, og der var Pela-pumpen et utmerket verktøy til å komme til i den dypeste mest utilgjengelige krok. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
avsluttet Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Jeg har montert inn en Marco tannhjulspumpe fra Maritim, art nr 5413-40. Fungerer utmerket . Har tidligere benyttet meg av vacumpumper, men disse kommer ikke i nærheten av tannhjulspumpen . Jeg kjøpte også en slik pumpe for halvannet år siden. Menigen var å ha en pumpe til å fylle dagtanken for byssa, men den ble bare liggende. Har nå montert den på plass for å ha til fremtidige oljeskift. Skal også ha en slange til dieseltanken hvis det blir aktuelt å tømme den. Planen var å ha en krane på dekk for å samle opp. Vi får se... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Dette så flott ut traust. Slik liker jeg at det skal se ut i mitt eget motorrom. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Har også vært gjennom "alle stadier" i oljepumpeverden fra håndpumpe i messig, via elektrisk på drill til elektrisk fra Biltema og nå vakuumpumpe fra Biltema. Det har sant og si vært et evig griseri fram til i år. Vakumpumpe er kort og godt overlegent alt annet. Bare synd jeg ikke leste og lærte av de som hadde erfart dette før. Også en ting til; med D-maskin blir det ekstra enkelt siden de har egen slange ut fra bunnpanna som bare kobles rett på pumpa. Genialt! Men Sydvesten da. Ikke si at du ikke har byttet dieselfilter på grønningen? :nono: Ser ut som orginalfilterer med grønnmaling som sitter på? Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Takker Marcopumpa er den nede til høyre, den store pumpa er vannpumpa for ferskvannet. Jeg er ikke ferdig med installasjonen enda. Rev bort et gammelt vinoliumsbelegg på dørken, og den skal etterhvert males. Ellers er dette ikke i motorommet, men under benken på toalettet. Det kommer etterhvert en dør i åpningen der. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 (redigert) Synes oljefilteret så litt for grønt ut etter 200 Timer jeg men. vanligvis på nye motorer pleier jeg og bytte på 50 timer første gang. Men nok om det: Jeg har bruker en mobil 12 v tannhjulspumpe med sugeslange. Funker fin når du skal suge opp Bruker den også til diesel Redigert 18.November.2007 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Jens_P Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Det har sant og si vært et evig griseri fram til i år. Vakumpumpe er kort og godt overlegent alt annet. Enig! Mitt lille ekstra triks er å stikke sugerøret ned i kar med litt diesel, parafin eller whitespirit til slutt. Da får jeg renset ut det meste av oljen som er igjen i sugerøret. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.