Jump to content

Varmeveksler TAMD30 - kjølevæske forsvinner


tortj

Recommended Posts

Tips til hva jeg kan gjøre? Sjekket kjølevæske-nivå som vanlig før tur, det så ut til å være behov for kun litt etterfylling. I løpet av et minutt sank kjølevæskenivået, jeg stoppet etterfylling etter å ha kjørt på 5 liter...

Ser ut til at kjølevæsken kommer ut med eksosen.

Motoren sitter i en 86-modell Tresfjord 29

Link to post
Share on other sites

En enkel sak å demontere varmeveksleren. Fjern manifolden og så er varmeveksleren der på høyre side av motoren sett bakfra. Koble av kjølevannsslangene og skru den av før du tar deg en tur til et verksted som kan sjekke den for deg.

Det finnes en forsterket rørkjøler å få til disse motorene,men de er dyre. Med litt flaks så slipper du unna med å plugge ett rør eller to. Høres ut for meg som du har en stor lekkasje så da burde den være grei å finne.

Og bemerk at jeg bare har skrudd TMD 3o motor og ikke TAMD 30, men i prisippet er de like bortsett fra intercooleren.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Fikk skrudd av varmeveksleren og levert til Metalock i Bergen. De sliter nå med å få løs innsatsen, mye irr gjør at den sitter bom fast. De prøver syrebad noen dager for å få den løs. Krysser fingrene - ny varmeveksler koster nesten 24.000...

Noen som har opplevd noe lignende og kan komme med tips? Evt kan tilby billigere (brukt) varmeveksler?

Link to post
Share on other sites

Ny varmeveksler koster i overkant av 10000 kr. Kjøpte ny på padda i fjor og fikk den noe rimeligere da de skulle kvitte seg med delelageret. Hadde samme problemet med min veksler. Prøvde å lodde den på radiatorservice i oslo men den ble aldri bra. Surt å kjøpe ny men det er antageligvis den eneste løsningen for å få det i orden vel å merke at det er innmaten og ikke huset som er ødelagt. Hvem sier at vekslern koster 24000 ?

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Prisen for varmeveksleren er vel ikke så langt under for hva motoren hadde vært verd på bruktmarkedet i OK tilstand. En slik motor går vel for ca. 30.000. Det blir som å ha en gammel bil til 30.000 og koste på den nesten like mye. Jeg ville solgt den som delemotor og heller lett etter en nyere 31 eller 32 motor.

 

Ditt tilfelle minner meg om en i båthavna. Han hadde overhalt en 30 motor og kostet på den 35000,-. Kun et par timer etter sjøsetting så røyk ladeluftkjøleren og motoren ble fylt med sjøvann..

Link to post
Share on other sites

Lette etter brukt 31 motor et par år før jeg gav opp og kjøpte ny VP 31 Saga. Og for de pengene en ny 31 motor kostet kunne jeg kjøp rimelig mange komplette varmevekslere :crazy: Men det som burde gjøres er kanskje å ta en nøye gjennomgang av motorens tekniske tilstand og utifra det vurdere hva som bør gjøres ? VP har et system for brukt motorer og melder en sin interesse der er muligheten tilstede for å finne rimeligere deler.

Syntes det var helt håpløst å finne bruktmotor og jeg lette i både Norge,Sverige og Danmark. Men det kan jo være bedre å bruke 24 000 på ny varmeveksler fremfor å la båten være "ubrukelig" ?

Link to post
Share on other sites

Ja, enig i at det kan gå en stund mellom at det annonseres brukte 31 motorer og i mellomtiden så blir jo båten liggende i opplag. En 31 motor ligger vel på ca. 50.000 avhenging av alder og tilstand, men også da kan jo problemer med påkostninger komme. Det er jo ofte en grunn til at de selges?

 

Jeg har imidlertid sett 3 stykker til salgs på finn i løpet av våren. En annonse var en dobbeltinstallasjon som var til salgs. Mulig det var AQAD-drevversjonen men det går vel an å tilpasses? Ligger en på finn nå som er nyoverhalt.

 

I fjor høst så ble jeg fristet til å skifte ut min 31 motor med en 4 år gammel, ubrukt, KAD 32 som fremdeles stod i orginalinnpakningen og som var til salgs for 100.000,-. Angrer fortsatt på at jeg ikke gikk for den.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Korrosjon gjorde at rørinnsatsen satt bom fast, til slutt presset verkstedgutta den ut i benken. Rørinnsatsen viste seg å være hinsides reparasjon - ny kostet 10.000. Korrosjon gjorde at det også måtte sveises og slipes i huset, en jobb verkstedet tok 7.000 for.

Montering gikk greit, og prøvekjøring viste at alt var ok. Så skjedde dette... nytt innlegg om varmeveksleren

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...