Jump to content

Belegg på batterikorker....


olpi

Recommended Posts

Har lagt merke til at vannet/syra på batteriene er ganske urent, og på plastproppene er det ganske mye belegg som ser ut som bly. Det er i hvertfall grått. Det er mulig det har vært litt belegg på andre batterier jeg har hatt også, men ikke såpass mye. Hva kommer det av og er det unormalt?

 

Batteriene er ganske nye iflg forrige eier og er av typen Scannac og er på 3 X120 AH.

 

Skal høre med forhandler/importør, men vil gjerne ha inputs om hva som er årsaken til dette.

 

Tillegg: Etterfylte en del vann på de idag og satte på lading.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

høres helt normalt ut litt battsyre følger med opp når batteriene lader og det danner seg et irrbelegg

 

kan virke som du har en litt sprek lading og batteriene koker litt ...

 

spyl vekk med lunkent vann og tørk vekk etterpå ....NB bruk papir da fillene blir hullete av battrisyren :wink:

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Høy ladespenning og høy syrevekt, dvs sterk syre. Fint. Dårlig kvalitet på blyplater. Ikke fint. Ikke noe å gjøre med slikt. Uten å være sikker vil jeg tro at det eneste resultatet er at batteriene ikke har like mange leveår som de batteriene som har bedre blyplater.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei

Leser litt mellom linjene i spørsmalet ditt. Henger meg litt opp i siste setning. Fylte på vann og satte på lading.

 

Mitt spørsmål er da. Har du en dynamo med høy lade spenning? Når du så i tillegg kjører mye lading på batteri med lader så kan det kanskje bli mye. Jeg mener laderen topper batteri. Når så neste tur kommer så forsetter dynamoen med høy spenning å lade på topp ladet batteri.

Kanskje du har en lader som leverer vell mye?

 

Grums i batterisyre og bellegg på korker tyder på overlading noe som også er skadeligg for batteri.

 

Smaapala

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for svar.

 

Hittil har det vært for dårlig ladespenning fra dynamo. Jeg lader heller ikke mye med batterilader.

Det er første gang jeg heller vann på dem. Vannstanden lå litt over minimumnivå så jeg fylte opp til maksnivå. Gikk med ca en liter batterivann på 3 batterier.

Pleier vanligvis ikke lade batteriene i løpet av vinteren når båten ligger i opplag, men i år ladet jeg en dag mitdveis. Jeg har en LADAC vedlikoholdlader ( 2 kanals, 2x5A) og den lader startbatteri og forbruksbatterier separat opp til 14.3 V og legger seg deretter på en vedlikeholdsspenning på ca 13.5 - 13.6 V.

Har sjekket tidligere, mens sjekket også spenningen idag med de digitale voltmeter som Svein skaffet. Det er m.a.o. ikke pga overlading at belegget har kommet. Tok vekk belegget på en kork idag og de var en grå seig guffe (bly?). SKal se om det kommer tilbake. Skal sjekke med forhandler i morgen og vil vente med å fjerne belegget på resten av korkene i tilfelle reklamasjomsulighet.

 

Nå kan det hende forrige eier brukte batteriladeren ofte, men batteriene skal være rimelige nye. Bare et par år gamle. Jeg har som noen her sikkert har fått med seg, bare hatt båten siden juni i fjor.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ville de selge deg en ny lader samtidig? :wink:

 

Jeg har også slikt belegg fant jeg ut, sjekket etter denne tråden, og ble oppløftet ved svar om meget godt syrenivå, men kom da på jorden igjen ved at laderen min er for dårlig.

Status blir da at min for dårlige lader gir meg et veldig godt syrenivå (noe måling også bekrefter), så jeg trives med lader, og grått belegg! Håper du gjør det også!

 

:smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Syrevekten på mine var middels før jeg etterfylte med batterivann. Jeg bytter ikke lader, men jeg har installert Sterling PDAR og ser jo at den virker. Før fungerte intern regulator ok med bare startbatteri, men med alle 3 batterier koblet i parallell klare den ikke å levere god nok ladespenning. Skal bli spennende å se om det blir noe grått belegg nå :lol:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...