Jump to content

Støyisolering - motorrom


bliss X

Recommended Posts

Jeg synes motoren bråker mer nå enn før. Det er ikke noe galt med motoren (vanlig motorlyd) men som sagt bråker det mer nå enn før, og jeg synes dette har kommet gradvis de siste to årene. All isolasjon er stort sett på plass, men kan det tenkes at platenes evne til å isolere blir dårligere med årene?

 

Å skifte all isolasjon blir en kjempejobb jeg helst vi slippe, og spesielt når jeg ikke vet om det vil hjelpe.

 

Noen som har gode råd? Er isloasjonsmattene bedre nå enn de var for 20 år siden?

Link to post
Share on other sites

Har selv samme problem. Har lokalisert problemet til gear, trottle og spesielt stopp vaiere. Denne støyen foråplanter seg og forsterkes i dashbordet. Dette vil forsterke seg ved alder og slitasje på vaiere.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Eller erfaring fra støyskjerming generelt - bortsett fra at man bruker matter og kler inn best mulig?

 

F.eks. forplantning via vaiere o.l. var interessant å få høre. Hvordan reduserer man dette problemet? Tips om måter å legge/feste vaiere o.l. for å redusere problemet?

 

Har planer om å eksperimentere litt med støydemping selv. Det ligger filt oppe på teak i dørk og jeg merker støyen skriker mot meg så snart jeg løfter på filten. Kunne tenke meg å fjerne filten helt slik at det blir bart teak gulv. Liksom litt penere det. Motorkassa later til å være ganske bra støydempet, men under dørken er det ingenting. Regner med at det er potensialer der.

 

Så langt, har jeg snappet opp å bruke en eller annen type matte ved støydemping, og at det ofte er brukt ei gummimuffe rundt aksling for å også tette rundt denne.

 

Hører gjerne fra noen som har tips og råd å dele rundt temaet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har støyisolert mine 2 siste snekker. Min erfaring er at en kombinasjon av blyplater (den typen man får i bilrekvisitaforretning) og tykke porolonplater gir et meget bra resultat - da får man en kombinasjon som både demper høyfrekvent og lavfrekvent lyd, samtidig dempes også vibrasjoner. Det hele har jeg rett og slett festet med sikaflex. Problemet med mange av "løsningene" som selges i dag er at "en enkel løsning" ofte demper bare en type lydproblem/vibrasjonprolem. Derfor må flere "materialtyper" benyttes, alternativt noe av de "nye" typene som jo faktisk består av forskjellige materialvalg som er "støpt" sammen. Videre må man selvfølgelig benytte "lydfeller" og annet i luftkanaler osv. Her mener jeg Båtmagasinet hadde en bra artikkel for noen år tilbake - denne finnes sansynligvis fortsatt på www. Forøvrig - noe av det mest effektive mot lyd er å bruke noen lapper på en CVA ledd/fleksibel kopling mellom gear og aksel, samt kombinere dette med

bytte til mer fleksible motorlabber. Så løses samtidig problemer med vibrasjoner, oppretting osv. Og man starter som båteier en helt ny tidsregning...............

Link to post
Share on other sites

Vedr. støy fra kabler: Har festet opp kablene til kontrollboksen i skottene uten at dette hjalp speselt mye.  Derimot viste det seg å gi veildig store utslag når jeg koblet de i fra og spesielt stoppkabelen. Har vurdert å bygge elektronisk kontroll men har gitt opp dette. Det blir bare flere feilkilder når noe går gale. Har ellers vurdert å montere et rele som kan erstatte stoppvaieren.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

For et par år siden tok jeg opp alle dørkplatene og isolerte de med fem cm. Porolon plater, motorstøyen ble nesten borte.

Men så dukket det opp andre lyder som jeg ikke hørte før, blant annet støy fra gear og gass wire

luftinntak til motor etc.

Blir nok aldri helt støyfritt ombord,

dukker stadig opp nye lyder. Men det er vel litt av båtlivet det også

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...


Brumle: Men så dukket det opp andre lyder som jeg ikke hørte før, blant annet støy fra gear og gass wire

luftinntak til motor etc.


:crazy:Jeg har irritert meg over å ha en 'liten dieselmotor' på dashbordet.(gass/gear).Etter å ha lest litt i disse innleggene åpnet jeg ned til motorrummet ,der var gear og gasswire strukket over motoren og stripset fast b.l.a. i dysene.Klippet av disse og vips så var det bare en dieselmotor igjen.:cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

:puke:     TIPS : :smiley:

Jeg har gjort enda en forbedring  vedrørende støy fra kabler sist jeg var hjemme :

Kjøpte hos rørlegger isoleringsstrømper til tynne vannrør og trakk de utenpå gass- og gearwire da de hos meg ligger over (nedpå) motoren ,slik at hele wiren i motor-rommet så ut som black-jack etterpå.

I tillegg til nevnte håndgrep i innlegget over ga det virkelig valuta for pengene.Nå er det like før den berømmelige knappenålen må fram. :lol:

Link to post
Share on other sites

Kast aldri noe !!!! :smash:

 

Etter å ha rotet rundt i garasjen fant jeg et gammelt innslagsrele fra en starter tilhørende min gamle Ford Capri MkI (er nå spiker). Denne ble ribbet for unødvendige detaljer, andre deler fra min oppsparte "samling" kom til sin rett. En vire m/strømpe, vinkelbrakett for montering av stereoanlegg i bil, noen muttrer, og annet smårusk. Et par  :blush: og litt grubling blir dette til et flott stopprele som erstatter den gamle stoppviren som brakte så mye uønsket lyd til dashbordet. Montert i båten med et ekstra styrerele og litt kabel pluss en trykkbryter, fjernet den gamle viren. Resultat: mye støy fjernet. Pris: en sixpack Hansa. :crazy::rolleyes:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har planer om å eksperimentere litt med støydemping selv. .

Batdilla, har du gjort noe med støydempingen? Regner med det var i Sjømannen du tenkte å gjøre det. Er VELDIG interessert i å høre resultatet..... :smiley:

 

Tror jeg har en veldig lignende situasjon. Ca. lik båt og samme motor...........

Du kan si jeg hører at den går  :wink:

 

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Batdilla, har du gjort noe med støydempingen? Regner med det var i Sjømannen du tenkte å gjøre det. Er VELDIG interessert i å høre resultatet.

Dessverre, tiden har ikke kommet til Sjømannen ennå. Håper på å kunne avslutte Selco'n i løpet av de neste 16-17 dagene. Da skal den på vannet umiddelbart, "uten ubegrunnet opphold", og så kommer turen til noen hektiske dager med Sjømannen, før den skal på vannet også. Men jeg er redd dette med støyisolering ikke står høyest på lista. Foreløpig har jeg bare gjort meg en rekke tanker om hva som kan gjøres...
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...