Jump to content

Smøreolje ut av luftinntaket - Perkins 4.236


Nordboer

Recommended Posts

Hei alle motorkyndige. Båteier fra i fjor med Viksund 990 hvor det står en Perkins 4.236. Sakte men sikkert blir vi kjent med maskinen, men grunnkunnskapen på diesel og motorer generelt er ikke overvettes. På denne maskinen er det en rør ca toms tykkelse som kommer ut fra ventildekselet (toppdekselet?). Dette er via en kort slange ført ut i luftinntaket for maskinen. Tid om annen - sannsynligvis når maskinen kjøres skikkelig varm over en del tid, svetter det olje i underkant av selve luftinntaket. Jeg antar at denne oljen kommer ut gjennom ovennevnte rør fra toppdekselet. Det samler seg etter hvert noe olje som altså drypper ut av luftinntaket. Mitt spørsmål er derfor todelt: 1) Er dette normalt?? 2) Hva er hensikten med røret ut av toppdekselet og inn i luftinntaket?? Håper at det er noen der ute som kan gi meg tips. Forøvrig fungerer maskinen fint.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Joda alt er normalt. Slangen har den oppgaven å lede vekk overtrykk som dannes i bunnpannen.

Det vil nok også følge med en del oljedamp og dermed har du oljesølet du ser. Tanken er at motoren skal dra dette inn igjen gjennom luftinntaket og forbrenne dette. Det flere metoder for å bli kvitt olje dampen på.

Feks. slangen føres ut gjennom skute siden. Ned i en beholder laget for dette bruk.

Den enkleste måten er nok den du har.

Slangen må evertfall ikke tettes til.

 

Hilsen Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Dette blir du kvitt hvis du lager et rør innvendig i luftfilteret som går fra innsiden av der slangen kommer inn, og som slutter rett over inntaket på manifolden. Da vil all dampen og den "siste" dråpen som kondenseres i røret havne rett i innsuget.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Jeg blir klokere og klokere!!!! Takk skal dere ha. Må studere Mons sitt innlegg og se hvordan dette eventuelt kan gjøres. Røret kommer jo ut i overkant av luftfilteret, men her er det altså snakk om å forlenge dette røret til manifoilen (så får jeg finne ut hvor den er (-: )))

Link to post
Share on other sites

Hei

Nå er jeg ikke noen ekspert på småmotorer, men den versjonen med å legge slangen direkte til manifoilen vil jeg heller prøve enn å lede oljedampen ut, og ikke inn til innsugingslufta.

På de motorene jeg jobber med for tiden og de vi hadde i den forrige båten jeg jobbet på (MTU motorer) så slet vi med at luftkjølerene gikk tette med avluftinga inn i luftinntaket. Vi bygget om avluftinga til å gå ut i friluft, men for å få lov til dette fra motorfabrikanten, så måtte vi montere dryppsmøring inn i luftreciveren, da denne oljedampen hadde til oppgave å smøre ventilspindlene, og uten denne ville vi få havari på toppene etter en tid. :smiley:

Dette er jo motorer med en høy belastning, og jeg er ikke sikker på hvilken relevans dette har til motorer med mindre effekt, men det er verd å tenke på i alle fall

Redigert av Regent (see edit history)

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

4236 maskinen er jo en gammel og god konstruksjon, uten noe turboer eller ladeluft kjølere, som nevnt over er tanken og få "gjenbrukt" oljedampen, hørtes smart ut det som ble nevnt av Mons!

 

Ta gjerne en tlf til universal diesel de kan jo alt om disse motorene!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...