Jump to content

Strømtilkobling med rele eller med direkte kobling


roaldbj

Recommended Posts

Finnes det synspunkter på "tommelfinger-regler" om når det er hensiktsmessig å bruke rele fremfor direkte fremføring av strøm via bryter?

 

Eksempelvis: dersom lensepumpe på 10 A skal startes med bryter og avstanden tur/retur fra bryter til pumpe er 12 meter, lønner det seg da å bruke kaftige dimensjon av ledning fra bryter til pumpe, eller å styre pumpa med tynnere ledninger og benytte rele?

 

Hva er hensiktsmessig grensesnitt mellom stømforbruk x kabellengde for å benytte rele fremfor direkte kabelstyring?

 

Jeg ser at i den nye båten er det med mitt øye et virrvar av releer og direkte kabler.

Link to post
Share on other sites

Jolo har brukt enkeltrele på alle 3 lensepumpene + på septik pumpen.

Ikke nødvendigvis pga. langt strekk til bryterpanel, men pga. at det sparer flottørbryterne for prell + at jeg synes opplegget og monteringen blir enklere. F.eks hvis du vil ha lys eller lydsignal v aktivert pumpe.

Erfaringen min er at flottørbrytere er det svakeste leddet her ved litt strøm + at en sparer jo kabeltjukkleik ved bruk av releer.

 

 

Link to post
Share on other sites

Gidder Jolo å legge ut en prinsippskisse samt spesifikasjon av rele?

Ærlig talt roaldbj, dette er så elementært at en skisse er vel unødvendig.

 

Kjøp et enkelt sluttende rele fra f. eks Biltema Art. 42-301 eller tilsvarende.

Tåler 30 A koster 24,90.-

Det har til og med koplingsjema påstemplet. :wink:

Bilde

 

Kople +12V mating via sikring til 30.

Kople - mating til 86

- til lensepumpe til 86

+ til lensepumpe til 87

Flottørbryter og eller eventuell bryter trigger rele' med +12V fra 30 til 85. Altså koples trigging mellom 30 og 85.

Eventuell beeper eller lysvarsler tar du fra 87, da denne har +12V til lensepumpen når releet er trigget.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har koplet lensepumpe med rele som Mix har beskrevet og det virker ok. Jeg ønsker å kunne overstyre pumpa. Har et panel liggende med en bryter med lys og tre posisjoner - AUTO, OFF (midtstlille) og Test (fjærbelastet som går i midtstilling, altså AV).

 

Har lekt litt med et prøveoppsett, men får ikke alle funksjonene til å virke. Bryteren er utstyrt med fem terminaler, hvor en er jord, to til hhv. +/- for sikring og to til for pumpa/releet.

 

Koplet de to sistnevnte over terminal 30 og 85. Ingenting skjedde annet at pumpa virker i AUTO.

 

Koplet så til jord og det kom lys i bryteren, men ellers likt som forsøk nr. 1. Har også prøvd med spenning direkte fra batteriet. Fikk konstant lys i bryter. Pumpa starter på nivåvakt uansett hvilke stilling bryterne står i, men jeg får ikke til å testkjøre pumpa.

 

Spørsmålet er om jeg får bryteren til å fungere med rele-løsingen, og i tilfelle hvordan kopler jeg da?

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er om jeg får bryteren til å fungere med rele-løsingen, og i tilfelle hvordan kopler jeg da?

Hei!

Ikke så enkelt å se for seg hvordan bryteren skal kobles (uten skjema som viser hvordan den er konstruert). Er heller ikke sikker på hva du mener med å overstyre pumpa, men du mener vel å starte pumpa uavhengig av auto (dvs. manuelt).

Nedenfor ser du en skisse på hvordan dette kan løses (med rele). Det er viktig at kablene er "tykke nok" i kretsen fra pluss på batteriet, til sikring og til rele (30/87) og videre til nivåbryteren og til minus på batteriet. Kabler til relespolen (85/86) kan godt være 1,5 mm2.

Bryteren er i AV posisjon og PÅ blir AUTO. Hvis du skal overstyre automatikken i denne skissen, må du koble inn en bryter mellom A og B og da starter pumpa med den andre bryteren i auto-posisjon (PÅ).

lensepumpe.jpg

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du mener altså - ifølge din tegning:

 

- at hele strømmen til pumpa skal måtte gå gjennom både relekontakten og nivåbryteren?

- at releet skal forbruke strøm døgnet rund for at pumpen skal være i beredskap?

 

Og du er klar over at noen nivåbrytere ikke tåler hele pumpestrømmen (ihvertfall er det rapportert om eksploderende nivåbrytere)

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert mer enn en måte å løse dette på. Jeg forutsetter at komponentene tåler strømmen. Et ordinært bilrele tåler ca 30-40 A og nivåbryter 7500-00 hos Maritim tåler 14 A. Hvis pumpe trekker ca 10 A (Maritim no 7452-00), bør skissen være OK. Burde ha tatt disse forutsetninger med i kommentaren.

Hvis pumpestrømmen er "for stor", kan minus fra pumpen kobles direkte til batteriet, og nivåbryteren monteres i styreledningen til releet.

Link to post
Share on other sites

...kan minus fra pumpen kobles direkte til batteriet, og nivåbryteren monteres i styreledningen til releet.

Og dermed har du løst ALLE mangler med ditt opprinnelig opplegg: bare rele-styrestrømmen går gjennom nivåbryteren og ikke bruker systemet strøm i det hele tatt i beredskapstilstand. Spart omtrent 2-4 Ah pr døgn

Redigert av Andreas
tilføyet "styre" i "styrestrømmen" for å være helt tydelig (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for svar Zach og Andreas. Den siste varianten er nok den jeg er på jakt etter.

 

Har separat nivå-alarm Johnson Pump Bilge Alert (100 db). Denne er aktivert kun når hovedstrøm er tilsluttet.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Enig ...og da blir det slik:

lensepumpe_2.jpg

(Jeg har imidlertid løst dette på en annen måte: Hvis nivåbryteren aktiveres, går alarmen, og pumpa må betjenes manuelt).

Hvorfor ha bryter som kobler ut pumpen/automatikken. Kan den ikke alltid stå på? Hva om man glemmer å slå den på? Selv ville jeg koblet bryter i paralell med nivåbryter slik at jeg kunne tvangskjøre pumpen i fall nivåbryter svikter. Da har man også mulighet for å sjekke at pumpen er i orden.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ha bryter som kobler ut pumpen/automatikken. Kan den ikke alltid stå på? Hva om man glemmer å slå den på? Selv ville jeg koblet bryter i paralell med nivåbryter slik at jeg kunne tvangskjøre pumpen i fall nivåbryter svikter. Da har man også mulighet for å sjekke at pumpen er i orden.

Det må bli opp til den enkelte å organisere dette på sin måte. Skissen viser en variant, men da må man selvfølgelig huske på å sette bryteren i "riktig" posisjon. Ok løsning det du nevner. Utgangspunktet var å få til en løsning med både AV, Auto og overstyring av automatikken. I så fall må det settes inn en bryter mellom A og B hvis opplegget ellers er lik tegningen.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ha bryter som kobler ut pumpen/automatikken. Kan den ikke alltid stå på?

 

Selvfølgelig en smaksak, men jeg ville selv hatt muligheten til å kunne kople ut pumpa i enkelte tilfeller. Fortøyer du longside med en mindre båt, kan det være greit å unngå å tømme dritten fra kjølen over i den andre båten. Dette er ikke en uvanlig problemstilling for vår snekke hvor lensevann går over ripa.

 

Kommer det også ut en fin oljefilm i samme slengen, er det greit å ha muligheten til å stoppe pumpa inne i havneområder.

 

Redigert:

Manuell styring får man ved å bruke en bryter med tre stillinger som nevnt lengre oppe. Denne gir i "manuell" stilling spenning direkte til reléspolen.

Redigert av Falk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Manuell styring får man ved å bruke en bryter med tre stillinger som nevnt lengre oppe. Denne gir i "manuell" stilling spenning direkte til reléspolen.

Helt enig. Da kan det f.eks. kobles slik:

lensepumpe_3.jpg

 

Kommentar:

Det er feil på tegningen. Slik releet står (i av-posisjon), skulle selvfølgelig bryteren også ha vært AV!

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at Kurt har et poeng. La meg snu litt på flisa. Jeg ønsker at bryteren skal fungere slik den er tiltenkt, men på samme tid ta driftsstrømmen over releet uten at den går via nivåbryteren.

 

Pumpebryteren er ellers utstyrt med sikring. Jeg har nå sikring mellom releet og batteri som angitt på koplingsdiagrammet.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Helt enig. Da kan det f.eks. kobles slik: lensepumpe_3.jpg

Så langt jeg kan se er to lensepumper koblet slik ombord. Jeg synes dette var en oppklarende tegning som jeg skal bruke på ytterligere to lensepumper. Jeg har flere lensepumper knyttet til forskjellige skott ombord.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

For kobling av automatisk/manuell lensepumpe kan en også se på denne tråden. I innlegg #18 har jeg en tegning og har beskrevet et opplegg med to nivåbrytere der lensingen starter når vannet er kommet opp til en øvre nivåbryter, og også stopper når det er kommet ned til den nederste. Under lensingen vil også en lampe lyse. Denne kan selvfølgelig erstattes av en akkustisk alarm.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ser at Kurt har et poeng. La meg snu litt på flisa. Jeg ønsker at bryteren skal fungere slik den er tiltenkt, men på samme tid ta driftsstrømmen over releet uten at den går via nivåbryteren.

Hvis du likevel skal ha auto, må nivåbryteren i stedet stå i pumpekretsen. Da "koster" det 2-3 Ah i døgnet med å ha releet innkoblet hele tiden, jf. det Andreas påpeker ovenfor. Så løsningen med nivåbryteren i spolekretsen til releet er å anbefale.

Det er en fordel å kunne slå funksjonen AV, men for ikke å glemme å slå på AUTO igjen, kan det på monteres en lampe* som lyser rødt i AV-pos (som neppe skal vare lenge). Det kan ordnes med to PÅ-PÅ brytere slik:

*Maritim 10102-11 (s. 130 i 2007-katalogen).

lensepumpe_4.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette siste innlegget til Zach må vel være den "ultimate" koblingen for en automatisk lensepumpe. Jeg er ikke flink til å beregne strømforbruk, så kan noen angi hva strømforbruket vil være når hovedbryteren står på, den er koblet til auto men nivåbryteren har ikke slått inn?

Link to post
Share on other sites

Dette siste innlegget til Zach må vel være den "ultimate" koblingen for en automatisk lensepumpe. Jeg er ikke flink til å beregne strømforbruk, så kan noen angi hva strømforbruket vil være når hovedbryteren står på, den er koblet til auto men nivåbryteren har ikke slått inn?

Denne koblingen

 

autopump.gif

 

vil kun trekke strøm i tiden pumpen går og til det er tomt for vann. Men bryteren auto/av/manuell må være dimmensjonert for strømmen til pumpen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...