roaldbj Startet 24.Mai.2006 Del på Facebook Startet 24.Mai.2006 Finnes det synspunkter på "tommelfinger-regler" om når det er hensiktsmessig å bruke rele fremfor direkte fremføring av strøm via bryter? Eksempelvis: dersom lensepumpe på 10 A skal startes med bryter og avstanden tur/retur fra bryter til pumpe er 12 meter, lønner det seg da å bruke kaftige dimensjon av ledning fra bryter til pumpe, eller å styre pumpa med tynnere ledninger og benytte rele? Hva er hensiktsmessig grensesnitt mellom stømforbruk x kabellengde for å benytte rele fremfor direkte kabelstyring? Jeg ser at i den nye båten er det med mitt øye et virrvar av releer og direkte kabler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jeb Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 jeg lurer også på det samme så jeg håper det kommer noen synspunkter på spørmålet dit Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 Jolo har brukt enkeltrele på alle 3 lensepumpene + på septik pumpen. Ikke nødvendigvis pga. langt strekk til bryterpanel, men pga. at det sparer flottørbryterne for prell + at jeg synes opplegget og monteringen blir enklere. F.eks hvis du vil ha lys eller lydsignal v aktivert pumpe. Erfaringen min er at flottørbrytere er det svakeste leddet her ved litt strøm + at en sparer jo kabeltjukkleik ved bruk av releer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 24.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 Gidder Jolo å legge ut en prinsippskisse samt spesifikasjon av rele? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 En pumpe drar ikke så mye strøm da, og den skal jo heller ikke stå å gå hele tiden, du vil gjerne se det blinker i lyset ombord når pumpen starter men jeg mener det er ett lite eller ikke "problem". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 25.Mai.2006 Del på Facebook Svart 25.Mai.2006 Gidder Jolo å legge ut en prinsippskisse samt spesifikasjon av rele?Ærlig talt roaldbj, dette er så elementært at en skisse er vel unødvendig. Kjøp et enkelt sluttende rele fra f. eks Biltema Art. 42-301 eller tilsvarende. Tåler 30 A koster 24,90.- Det har til og med koplingsjema påstemplet. Kople +12V mating via sikring til 30. Kople - mating til 86 - til lensepumpe til 86 + til lensepumpe til 87 Flottørbryter og eller eventuell bryter trigger rele' med +12V fra 30 til 85. Altså koples trigging mellom 30 og 85. Eventuell beeper eller lysvarsler tar du fra 87, da denne har +12V til lensepumpen når releet er trigget. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnstein Svart 20.Juli.2007 Del på Facebook Svart 20.Juli.2007 (redigert) Har koplet lensepumpe med rele som Mix har beskrevet og det virker ok. Jeg ønsker å kunne overstyre pumpa. Har et panel liggende med en bryter med lys og tre posisjoner - AUTO, OFF (midtstlille) og Test (fjærbelastet som går i midtstilling, altså AV). Har lekt litt med et prøveoppsett, men får ikke alle funksjonene til å virke. Bryteren er utstyrt med fem terminaler, hvor en er jord, to til hhv. +/- for sikring og to til for pumpa/releet. Koplet de to sistnevnte over terminal 30 og 85. Ingenting skjedde annet at pumpa virker i AUTO. Koplet så til jord og det kom lys i bryteren, men ellers likt som forsøk nr. 1. Har også prøvd med spenning direkte fra batteriet. Fikk konstant lys i bryter. Pumpa starter på nivåvakt uansett hvilke stilling bryterne står i, men jeg får ikke til å testkjøre pumpa. Spørsmålet er om jeg får bryteren til å fungere med rele-løsingen, og i tilfelle hvordan kopler jeg da? Redigert 20.Juli.2007 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 (redigert) Spørsmålet er om jeg får bryteren til å fungere med rele-løsingen, og i tilfelle hvordan kopler jeg da? Hei! Ikke så enkelt å se for seg hvordan bryteren skal kobles (uten skjema som viser hvordan den er konstruert). Er heller ikke sikker på hva du mener med å overstyre pumpa, men du mener vel å starte pumpa uavhengig av auto (dvs. manuelt). Nedenfor ser du en skisse på hvordan dette kan løses (med rele). Det er viktig at kablene er "tykke nok" i kretsen fra pluss på batteriet, til sikring og til rele (30/87) og videre til nivåbryteren og til minus på batteriet. Kabler til relespolen (85/86) kan godt være 1,5 mm2. Bryteren er i AV posisjon og PÅ blir AUTO. Hvis du skal overstyre automatikken i denne skissen, må du koble inn en bryter mellom A og B og da starter pumpa med den andre bryteren i auto-posisjon (PÅ). Redigert 22.Juli.2007 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Du mener altså - ifølge din tegning: - at hele strømmen til pumpa skal måtte gå gjennom både relekontakten og nivåbryteren? - at releet skal forbruke strøm døgnet rund for at pumpen skal være i beredskap? Og du er klar over at noen nivåbrytere ikke tåler hele pumpestrømmen (ihvertfall er det rapportert om eksploderende nivåbrytere) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Det er sikkert mer enn en måte å løse dette på. Jeg forutsetter at komponentene tåler strømmen. Et ordinært bilrele tåler ca 30-40 A og nivåbryter 7500-00 hos Maritim tåler 14 A. Hvis pumpe trekker ca 10 A (Maritim no 7452-00), bør skissen være OK. Burde ha tatt disse forutsetninger med i kommentaren. Hvis pumpestrømmen er "for stor", kan minus fra pumpen kobles direkte til batteriet, og nivåbryteren monteres i styreledningen til releet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 (redigert) ...kan minus fra pumpen kobles direkte til batteriet, og nivåbryteren monteres i styreledningen til releet. Og dermed har du løst ALLE mangler med ditt opprinnelig opplegg: bare rele-styrestrømmen går gjennom nivåbryteren og ikke bruker systemet strøm i det hele tatt i beredskapstilstand. Spart omtrent 2-4 Ah pr døgn Redigert 22.Juli.2007 av Andreas tilføyet "styre" i "styrestrømmen" for å være helt tydelig (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Enig ...og da blir det slik: (Jeg har imidlertid løst dette på en annen måte: Hvis nivåbryteren aktiveres, går alarmen, og pumpa må betjenes manuelt). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnstein Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Takker for svar Zach og Andreas. Den siste varianten er nok den jeg er på jakt etter. Har separat nivå-alarm Johnson Pump Bilge Alert (100 db). Denne er aktivert kun når hovedstrøm er tilsluttet. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
Kurt Svart 23.Juli.2007 Del på Facebook Svart 23.Juli.2007 Enig ...og da blir det slik: (Jeg har imidlertid løst dette på en annen måte: Hvis nivåbryteren aktiveres, går alarmen, og pumpa må betjenes manuelt). Hvorfor ha bryter som kobler ut pumpen/automatikken. Kan den ikke alltid stå på? Hva om man glemmer å slå den på? Selv ville jeg koblet bryter i paralell med nivåbryter slik at jeg kunne tvangskjøre pumpen i fall nivåbryter svikter. Da har man også mulighet for å sjekke at pumpen er i orden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 23.Juli.2007 Del på Facebook Svart 23.Juli.2007 Hvorfor ha bryter som kobler ut pumpen/automatikken. Kan den ikke alltid stå på? Hva om man glemmer å slå den på? Selv ville jeg koblet bryter i paralell med nivåbryter slik at jeg kunne tvangskjøre pumpen i fall nivåbryter svikter. Da har man også mulighet for å sjekke at pumpen er i orden. Det må bli opp til den enkelte å organisere dette på sin måte. Skissen viser en variant, men da må man selvfølgelig huske på å sette bryteren i "riktig" posisjon. Ok løsning det du nevner. Utgangspunktet var å få til en løsning med både AV, Auto og overstyring av automatikken. I så fall må det settes inn en bryter mellom A og B hvis opplegget ellers er lik tegningen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Falk Svart 23.Juli.2007 Del på Facebook Svart 23.Juli.2007 (redigert) Hvorfor ha bryter som kobler ut pumpen/automatikken. Kan den ikke alltid stå på? Selvfølgelig en smaksak, men jeg ville selv hatt muligheten til å kunne kople ut pumpa i enkelte tilfeller. Fortøyer du longside med en mindre båt, kan det være greit å unngå å tømme dritten fra kjølen over i den andre båten. Dette er ikke en uvanlig problemstilling for vår snekke hvor lensevann går over ripa. Kommer det også ut en fin oljefilm i samme slengen, er det greit å ha muligheten til å stoppe pumpa inne i havneområder. Redigert: Manuell styring får man ved å bruke en bryter med tre stillinger som nevnt lengre oppe. Denne gir i "manuell" stilling spenning direkte til reléspolen. Redigert 23.Juli.2007 av Falk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 23.Juli.2007 Del på Facebook Svart 23.Juli.2007 (redigert) Manuell styring får man ved å bruke en bryter med tre stillinger som nevnt lengre oppe. Denne gir i "manuell" stilling spenning direkte til reléspolen. Helt enig. Da kan det f.eks. kobles slik: Kommentar: Det er feil på tegningen. Slik releet står (i av-posisjon), skulle selvfølgelig bryteren også ha vært AV! Redigert 23.Juli.2007 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnstein Svart 23.Juli.2007 Del på Facebook Svart 23.Juli.2007 Ser at Kurt har et poeng. La meg snu litt på flisa. Jeg ønsker at bryteren skal fungere slik den er tiltenkt, men på samme tid ta driftsstrømmen over releet uten at den går via nivåbryteren. Pumpebryteren er ellers utstyrt med sikring. Jeg har nå sikring mellom releet og batteri som angitt på koplingsdiagrammet. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 23.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2007 Helt enig. Da kan det f.eks. kobles slik: Så langt jeg kan se er to lensepumper koblet slik ombord. Jeg synes dette var en oppklarende tegning som jeg skal bruke på ytterligere to lensepumper. Jeg har flere lensepumper knyttet til forskjellige skott ombord. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 23.Juli.2007 Del på Facebook Svart 23.Juli.2007 Hei. For kobling av automatisk/manuell lensepumpe kan en også se på denne tråden. I innlegg #18 har jeg en tegning og har beskrevet et opplegg med to nivåbrytere der lensingen starter når vannet er kommet opp til en øvre nivåbryter, og også stopper når det er kommet ned til den nederste. Under lensingen vil også en lampe lyse. Denne kan selvfølgelig erstattes av en akkustisk alarm. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 23.Juli.2007 Del på Facebook Svart 23.Juli.2007 Ser at Kurt har et poeng. La meg snu litt på flisa. Jeg ønsker at bryteren skal fungere slik den er tiltenkt, men på samme tid ta driftsstrømmen over releet uten at den går via nivåbryteren. Hvis du likevel skal ha auto, må nivåbryteren i stedet stå i pumpekretsen. Da "koster" det 2-3 Ah i døgnet med å ha releet innkoblet hele tiden, jf. det Andreas påpeker ovenfor. Så løsningen med nivåbryteren i spolekretsen til releet er å anbefale. Det er en fordel å kunne slå funksjonen AV, men for ikke å glemme å slå på AUTO igjen, kan det på monteres en lampe* som lyser rødt i AV-pos (som neppe skal vare lenge). Det kan ordnes med to PÅ-PÅ brytere slik: *Maritim 10102-11 (s. 130 i 2007-katalogen). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 24.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 Dette siste innlegget til Zach må vel være den "ultimate" koblingen for en automatisk lensepumpe. Jeg er ikke flink til å beregne strømforbruk, så kan noen angi hva strømforbruket vil være når hovedbryteren står på, den er koblet til auto men nivåbryteren har ikke slått inn? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 Så lenge nivåbryteren ikke har slått inn vil kretsen ikke være sluttet. Strømforbruket vil være null. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 24.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 Ikke for å spikke fliser, men snakker vi da om absolutt 0.00 mA ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 Dette siste innlegget til Zach må vel være den "ultimate" koblingen for en automatisk lensepumpe. Jeg er ikke flink til å beregne strømforbruk, så kan noen angi hva strømforbruket vil være når hovedbryteren står på, den er koblet til auto men nivåbryteren har ikke slått inn? Denne koblingen vil kun trekke strøm i tiden pumpen går og til det er tomt for vann. Men bryteren auto/av/manuell må være dimmensjonert for strømmen til pumpen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.