Jump to content

Tørketid for primer og bunnstoff


ADNOH

Recommended Posts

Regner med at du har selvpolerende bunnstoff og fulgt oppskriften m.h.t. bruke av primer og bunnstoff, antall strøk, intervaller mellom overmaling osv. Du kan sjøsette så fort det er ordentlig tørt, dette vil jo avhenge av luftfuktighet og temperatur, men i løpet av morgendagen burde vel ikke være noe problem. Du kan også vente lenge med å sjøsette, men det er vel ikke meningen!

 

Du finner også mye informasjon på Hempels hjemmeside: www.hempel.no - se under yachting.

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hempel light Primer: 10 grader: Støvtørr: 4 timer. Overmalingsintervall: min. 8 timer max. 30 dager.

20 grader: støvtørr: 2 timer. Overmalingsintervall: min. 4 timer max. 30 dager.

Hempel Hard racing white bunnstoff: 10 grader: overmalingsintervall: min. 9 timer

20 grader: overmalingsintervall: min. 5 timer

 

Dette er da med racing bunnstoff. Vet ikke om det er annerledes med selvpolerende...

Redigert av Boywonder (see edit history)

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Hovedpoenget er vel at det første primer-laget må være skikkelig tørt før primerlag nr 2 påføres.

 

Deretter må første lag bunnstoff legges "vått i vått" med siste primerlag.

Jeg bruker Hempel to-komponent og mellom primer og første lag bunnstoff er det nokså spesifikke tidsintervaller som varier avhengig av lufttemperatur, men vi snakker noen timer!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ikke helt enig her.....i flg. Hempels påføringsinstruks (mener det står på boksen også, har akkurat lagt på selv) så står det :

 

"Sjøsetting bør ikke skje før HEMPEL’S LIGHT PRIMER 45551 er fullt gjennomherdet. Herdetider

er angitt i tabellen ovenfor."

 

Og iflg tabellen: Ved 10C : 14dager

20C : 7 dager

 

Just for info....

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Jotun sin primer skal ha 3 timers herdetid før neste strøk og bunnstoffet (selvpolerende ) skal ha 8 timer

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ser ut som vi alle har både rett og (litt) feil?

 

Hempel Light Primer herding: Man MÅ vente tre dager, men kan sjøsette da forutsatt at det er minimum 10 gader i sjøen. Herdingen vil da fortsette.

 

Jotun Non Stop - overmalbar etter 8 timer FORUTSATT 23 grader temperatur.

 

Av dette kan man konkludere:

 

Spørsmål må stilles helt presist. Kvaliteten på svaret blir ikke bedre enn spørsmålet!

 

Enda så kjedelig det er så bør/må man lese bruksanvisningen!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...