Jump to content

Problem C-map lisensiering PC


Anonym

Recommended Posts

hei!

 

Jeg kjøpte i vinter C-MAP kart til PC, og en USB dongle samtidig..

Dette har fungert fint, helt til jeg må bytte PC, og tenker at lisensen ligger vel på USB-donglen..

Men dengang ei! Selv om bruksanvisningen er fulgt 100%

 

Den gamle PCen er operativ.. Noen tips til hvordan jeg kan løse dette?

Link to post
Share on other sites

Start NT/PC Selector, velg Shopping Cart, der skal de kjøpte kart og kodene vises. Alternativt start Regedit og bla deg fram til HKEY_CURRENT_USER/Software/C-Map/safe/codes. Der bør kodene ligge, ellers er C-Map Italia tingen.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Start NT/PC Selector, velg Shopping Cart, der skal de kjøpte kart og kodene vises. Alternativt start Regedit og bla deg fram til HKEY_CURRENT_USER/Software/C-Map/safe/codes. Der bør kodene ligge, ellers er C-Map Italia tingen.

Kodene vises helt riktig i registeret, og på Shopping Cart, men selvsagt bare på den gamle maskinen.. Påstår at Donglen ikke er den jeg hadde før, men jeg har hatt den samme hele tiden, den ligger det sannsynligvis ikke en dritt på..

Gjett om jeg er imponert over hvor "bra" C-map greiene funker nå..

Og når SOB på toppen av alt er ustabilt som få, og i enkelte områder bare blacker ut kartet fremfor å vise riktig.. At programvaren byttes ut er helt definitivt, hvorvidt jeg bytter ut kart gjenstår å se, hvis ikke C-map fikser dette på fredag blir jeg meget lei å ha med å gjøre.

 

Det burde vært mulig ENKELT å se hvilke koder som faktisk ligger på donglen, dette har jeg forsåvidt etterlyst tidligere.

Link to post
Share on other sites

Og når SOB på toppen av alt er ustabilt som få, og i enkelte områder bare blacker ut kartet fremfor å vise riktig..

Hvis dette er på den nye maskinen din så har du jo kart. At kartene da blacker ut kan skyldes at SOB er satt til å ikke tillate "overzoom". F3 viser menyen for disse innstillingene.

 

Det burde vært mulig ENKELT å se hvilke koder som faktisk ligger på donglen, dette har jeg forsåvidt etterlyst tidligere.

Helt enig. Lisens systemet deres er vanvittig tungvint og lite selv-forklarende. Brukte selv en hel dag på å få dongle-lisensen til å fungere, selv om også jeg fulgte bruksanvisningen slavisk. Hva som tilslutt fikk det til å fungere husker jeg ikke..

 

Mvh Ketil.

Link to post
Share on other sites

Hvis dette er på den nye maskinen din så har du jo kart. At kartene da blacker ut kan skyldes at SOB er satt til å ikke tillate "overzoom". F3 viser menyen for disse innstillingene.

Dette er på den gamle maskinen, med lisensierte kart.

Løsningen er da å zoome ut, og inn igjen..

er gjerne slik at man har fin oversikt, men beveger seg litt en vei, vips så blacker den ut..

Link to post
Share on other sites

Helt enig. Lisens systemet deres er vanvittig tungvint og lite selv-forklarende. Brukte selv en hel dag på å få dongle-lisensen til å fungere, selv om også jeg fulgte bruksanvisningen slavisk. Hva som tilslutt fikk det til å fungere husker jeg ikke..

Har du sjekket at det faktsk fungerer? eller bare går du ut fra det?

Hos meg kommer donglen opp som en dongle på begge maskinene nå, mendet hjelper ikke..

så jeg tok skrittet til registerredigering, la til kodene fra "codes" på den gamle over på den nye, vips så fungerer det delvis.

Fungerer fint så lenge jeg zoomer inn, men skulle jeg finne på å zoome ut blir det bare oversiktskartet igjen.

 

C-map suger!

Link to post
Share on other sites

Kodene vises helt riktig i registeret, og på Shopping Cart, men selvsagt bare på den gamle maskinen.

Lisenskodene må flyttes til den andre maskinen. Enkleste måten er å gå i Settings i NT/PC Selector og velge "Backup Registration Information", lagre dette på en diskett eller annet media som også kan leses på den nye maskinen og deretter lese inn denne fila med "Restore Registration Information".

Det burde vært mulig ENKELT å se hvilke koder som faktisk ligger på donglen, dette har jeg forsåvidt etterlyst tidligere.

Kodene ligger ikke i dongelen, C-Map bruker to typer lisenskoder:

1: Lisensen er bundet til en enkelt PC. Skal du flytte den til en annen PC du få ny kode fra C-Map som er bundet til den nye PCen.

2: Lisensen er bundet til en dongle. Lisenskoden må legges inn i alle PCene du skal bruke kartet på men lisensen vil kun virke i den PCen som for øyeblikket har dongelen installert. SOB fungerer slik at dongelen kun kontrolleres i det øyeblikket SOB starter. På den måten har jeg kartpakken i drift på 2 PCer samtidig, den som er fast installert i båten og laptopen hjemme. Dongelen har jeg på nøkkelknippet til båten slik at jeg alltid har den men i båten om jeg skulle få behov for å omstarte SOB (noe som praktisk talt ALDRI skjer). PCen settes i dvale i stedet for å slå den av.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Bytt USB donglen til paralelldongle.

USB er noe dritt.

Parallell er noe dritt fordi parallellporter ikke finnes i PCer lengre. USB er det som gjelder for tiden :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg fant etterhvert ut av dette, og nå ser maskinen at jeg har lisens på kartet.

MEN, det er et stort MEN, nemlig at jeg ved utzooming plutselig kommer over på oversiktskartet, da glemmer den helt det ordentlige kartet!

Dette skjer ikke hver gang, men OFTE..

Og kun på denne PCen, ikke på det gamle vraket..

 

Ved å zoome inn igjen går alt fint, helt til jeg skal zoome ut neste gang..

 

Nok en SOB-bug vil jeg tro.

 

Forøvrig er måten lisensieringen løses på dårlig, jeg fikk ved bestilling inntrykk av at så lenge man har donglen kan man leke som man vil, og lisensen er tilgjengelig, dette er altså feil.. Man må fortsatt ha koden tilgjengelig, for dumt!

Link to post
Share on other sites

Parallell er noe dritt fordi parallellporter ikke finnes i PCer lengre. USB er det som gjelder for tiden :smash:

Nå vet jeg ikke helt hvilket poeng du vil frem til, men jeg har en stabel relativt nye IBM laptoper, alle med paralellport.

 

Ellers er det mye rør rundt unlock av C-Map. At det skulle være så krøkkete å legge inn unlocken man får på mail på to maskiner ser jeg ikke helt.

Det funker feilfritt.

Hver gang.

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke helt hvilket poeng du vil frem til

Ikke noe større poeng enn det jeg siterte. Det er flere år siden jeg kjøpte min første PC uten parallellport. Det er et grensesnitt som har vært på vei ut lenge.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ikke noe større poeng enn det jeg siterte. Det er flere år siden jeg kjøpte min første PC uten parallellport. Det er et grensesnitt som har vært på vei ut lenge.

Slik er det også med seriell port, men likevel er det denne som er støttet av... NMEA...?
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...