Jump to content

Sabb 10 hk: Starter går ikke rundt


Sabben

Recommended Posts

Plutselig sluttet starterern å virke.

 

Jeg har demontert starteren, rengjort og smurt alle utvendige kontakter.

Status pr i dag er at starterern drar rundt ved hjelp av en batteriladerenår med starthjelp når den kobles utenom innslaget.

 

Med innslaget montert og strøm på de rette kontaktene skjer det ingenting.

 

Jeg har demontert innslaget igjenn, og målt hovedkontaktene på baksiden, disse kobler gjennom når innslaget manuelt trykkes helt i bunn.

 

Det hele ender vel egetlig opp med et spørsmål om hvordan kan jeg måle om en innslag virker, hvordan fungerer egentlig et innslag, og hva kan repareres?

Link to post
Share on other sites

Hei Sabben,

 

og velkommen i dette utmerkede forum!

 

Innslaget består kort fortalt av to deler: en elektromagnet, altså en spole med mange tynne vindinger som har til oppgave å "slå inn" mekanikken og samtidig betjene "hovedbryteren".

 

Den andre delen er "hovedbryteren": det er de to kraftige kontaktene i enden av innslaget.

 

Når du setter strøm på den komplette starteren får elektromagneten strøm gjennom viklingene sine, dermed trekker denne til seg et "anker". Dette får det lille tannhjulet til å gå i inngrep med startkransen på motoren - og når ankeret er helt i bunn sørger det for å slå inn "hovedbryteren".

 

Slik som du beskriver problemet virker det som om det er spolen til elektromagneten som ikke virker som den skal. Har du mulighet for å sjekke motstanden i denne? Motstanden, målt med et vanlig universalinstrument, burde ikke være mer enn noen ganske få ohm. Hvis du måler lav motsand, men merker en streng, vemmelig lukt når du åpner innslaget - da tyder det på at isolasjonen i elektromagnetspolen er ødelagt.

 

Hvis du har en motstand på noen hundre, eller noen tusen ohm - da har du brudd i denne kretsen. Det kan være dårlig kontakt, eller i verste fall at spolen er ødelagt.

 

Det finnes masse folk her på baatplassen som "kan sin Sabb på fingrene", så du får helt sikkert god hjelp!

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Takk for det, jeg har konstateret at stempelet i innslaget trekkes litt inn når det settes spenning på, men det er bare snakk om en halv centimeter. skyver jeg på med fingeren, klikker det i innslag, så noe må jo virke?

 

Har funnet frem sveieven, den funker jo greit den og, men ikke for svigers :nonod:

Link to post
Share on other sites

Et innslag har to viklinger. Holdeviklingen er jordet til gods.Innslagsviklingen er jordet via ankeret og til gods og har veldig liten motstand.. Brudd i feltet eller manglende kontakt over børstene vil da medføre at innslaget ikke virker. Sjekke derfor alltid begge viklinger.Holdeviklingen alene orker ikke å dra til innslaget.Dens oppgave er å hindre at innslaget slipper når starteren drar rundt.

Link to post
Share on other sites

Da tror jeg holdeviklingen er i orden for stempelet blir stående inne i selve innslaget med et tydelig klikk når jeg skyver det inn med fingeren. Det er kansje det som da drar litt i selve innsleget og, mens innslagsviklingen ikke fungerer.

 

Er dette noe som kan ordnes / repareres / måles på en annen måte, eller blir resultatet en tur til Maritim (eller uvenner med svigers alle de fine dagene gjennom hele sommeren?)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...