Jump to content

reg. problemer RSSR


M/B Shanty

Recommended Posts

pokker.....

 

Har store problemer med reg. av båten. fikk mail fra nssr her om dagen.

"Hei!

Vi har mottatt Deres papirer, men kan ikke foreta registreringen på grunn av følgende:

 

- Kopi av kjøpekontrakt signert av begge parter må legges ved. Ingen saker behandles uten vedlagt dokumentasjon.

 

- Ser for øvrig at båten ikke er registrert i vårt register. Har du kjøpt båt av en person som tidligere var registrert i Småbåtregisteret, men som ikke har samtykket i å bli med over til oss, blir din omregistrering å anse som nyregistrering da denne båten ikke eksisterer i data vi har fått overført fra Toll- og avgiftsdirektoratet. Vennligst fyll ut nyregistreringsskjema.

http://www.redningsselskapet.no/rssr/page?id=258

 

Husk å dokumentere eierforholdet tilbake til båten sist var registrert og legg ved dokumentasjon på siste registrerte eier.(båtkort, merkebrev el. l)

"

 

1. Kjøpskontrakt var vedlagt... Signert av selger og meg. Kreves en helt spesiell type?

 

2. Han jeg kjøpte båten av har hatt den i de siste 27 årene. har flyttet flere ganger og aner ikke hvor kjøpskontrakten fra 1979 er.

 

3. Båten har tideliggere vært reg. i Småbåtregisteret før nssr tok over. dette burde være dokumentasjon nok for eierskap, men pr. tlf. fikk jeg beskjed om at det ikke var mulig å finne disse opplysningene lenger.

 

Hva kan vi gjøre (eier og meg) for å finne dokumentasjonen på at han eide båten han solgte meg??

 

Føler vi står med postkassen full av skjegg og ikke får noe fornuftig ut av nssr. skulle hatt litt fortgang på dette pga forsikring.

 

ingen reg nummer = ingen Tyveriforsikring = problem.

 

Oppgitt Affe.

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Ring dem og forklar situasjonen. Hvis de fortsatt ikke er tilsnakkenes så ring Securmark og registrer deg der. Det registeret er nå godkjent av flere av forsikringsselskapene som Gjensidige, If og Trygghansa.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Event. hør om Securmark vil merke båten og om ditt selskap godtar disse som register. Er for galt at man må krype for å få registrert båten sin og nærmest ringe og tigge og be.

 

Etter siste dagers nye runde med NSSR bråk og avsløringer om diverse lyssky greier vurderer jeg å melde meg ut av registeret siden jeg har securmark på båten i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Kikket nettopp på Vesta sine sider, og der er avsnittet om registrering i småbåtregister tatt bort? Muligens har bråket i Redningsselskapet gjort det vanskelig for forsikringsselskapene å få kunder, slik at registrering ikke lenger er påkrevet?

 

Jeg vet om mange som ikke ville hatt forsikret sin båt i et selskap - om kravet var å støtte Redningsselskapet.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ring dem og forklar situasjonen. Hvis de fortsatt ikke er tilsnakkenes så ring Securmark og registrer deg der.

:sailing:

 

har snakket med dem. ikke rare int. til å hjelpe meg. kunne ikke engang komme med forslag til hva jeg kunne gjøre. fikk svaret " dette er papirer som er nødvendige for å kunne gjennomføre omregistreringen" javel. men hva kan jeg gjøre for å fremskaffe dette da???? lage falsk salgsmelding og datere den til 1979?????

 

Affe

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

... lage falsk salgsmelding og datere den til 1979?????

 

Affe

Jeg gjorde det på Dorry`n i fjor etter å ha møtt samme møkka som deg. Lagde salgsmelding med forrige eier som sa at han hadde hatt denne fra den var ny i 1967. :lol:

Fyren var 53 - og da 13 i 1967, men det var visst helt ok!

 

Da gikk alt helt fint, men med nybåten så blir det ingen registrering på meg!

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Siden båten var registrert i Tollvesenets småbåtregister da forrige eier hadde den, bør det vel finnes et båtkort fra den tiden(?). Dette bør holde som dokumentasjon på at forrige eier var rettmessig eier før du kjøpte båten.

 

Jeg var oppe i noe av samme problematikken da jeg oveførte båten min fra det gamle registeret og til RSSR. Jeg ga klarsignal via RSSR's hjemmeside for overføring. Imidlertid varte og rakk det før jeg fikk noen bekreftelse fra dem. Etter diverse purringer og litt frem og tilbake, kom det frem at de ikke fant båten min i det dataunderlaget de hadde arvet fra Tollvesenet. Eneste løsningen i følge RSSR var derfor at båten måtte nyregistreres hos dem. En kopi av båtkortet mitt fra Tollregisteret dokumenterte at den var registrert på meg fra før, og jeg slapp derfor å betale registreringsavgiften. Jeg fikk tilsendt nytt båtkort og nye nummerskilter, og begge parter ble etter hvert sånn høvelig fornøyde. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Alternativt kan du forsikre båten i et selskap som ikke krever registrering. Da slipper du alt dette brydderiet.

Er ikke uenig i saken..... men våre rød/grønne venner i regjeringskvartalet er nok truende til å gjøre dette registret obligatorisk i samme slengen som et annet båtrelatert dokument blir obligatorisk...

 

Da er det nok like greit å sørge for at papirene er i orden, først som sist.....

 

Men det hjelper å snakke med RSSR... Ta en telefon eller ta en tur innom etter avtale på telefon... De holder jo til i flotte lokaler på Høvik... Personlig fremmøte hjelper alltid....

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Flotte lokaler på Høvik hjelper kanskje ikke de som bor i Alta?...eller Bergen, for den sakens skyld?

 

Når jeg ringte vedrørende Noralotte så hadde jeg registreringskort fra Politiet på motor og gamle kjennetegn på båt, men ikke historien på båten siden 1981, og frem til 1993.

Dette fordi eier før 1993 beklageligvis døde i 1993, så han kan ikke bidra med historien, og eier på registreringskort fra 1981 er også død. Dette gjør at jeg står helt fast, og ikke har mulighet til å komme videre.

Å få denne båten registrert i registeret var dessverre ikke mulig, da det ER påkrevet med fullstendig dokumentasjon på eierforhold fra den var ny - det var og er det svar jeg får i RSSR. :nonod:

 

Dette tror jeg har gjort at forsikringsselskaper må lette litt på kravene om registrering, slik at jeg har fått forsikret min båt i Vesta med de informasjoner jeg hadde - da uten registrering.

Duste RSSR!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

ALT VAR BEDRE FØR.

Selv om ditt innlegg har et snev av noe ironisk over seg, streifer du borti en sannhet her. Sjøkunnskapen var mye bedre før, siden folk aldri hadde verken ferie eller fri før i tiden, og derfor var de som var på sjøen der av professjonell art. Og de som gjorde feil, druknet, sånn sett ble det "survival of the fittest"...

 

Duste RSSR!

Kloke ord.

 

Tror nok at også jeg kommer til å melde meg ut etter denne helgen :nonod:

Link to post
Share on other sites

Hei

Har også opplevd en del tull ang. dette registeret.

Fikk først en regning på 2 båter, dette enda jeg hadde solgt tidligere båt allerede i 1999.(og meldt dette til tidligere småbåtregistret)

Fikk meldt inn dette og dette gikk relativt enkelt å rette opp (unntaket som bekrefter regelen ? )

Har nå meldt inn skifte av motor på nåværende båt. Har ikke hørt mere om dette,så jeg venter spent på om dette går greit. Noen som vet hvor lang tid dette kan ta?

Mvh beertrip

Link to post
Share on other sites

Jeg sa opp forsikring i IF på grunn av kravet om registrering i et "frivillig" register. Har aldri hatt en skade, bare betalt forsikringspremie. Da jeg forklarte at jeg hadde mottatt tilbud fra Gjensidige uten krav om registrering i det "frivillige" registeret påsto saksbehandler hos IF at det ikke var tilfelle, da forsikringsselskapene har en gjensidig avtale om å kreve registrering! Hørte jeg kartellvirksomhet ?

 

Tegnet ny forsikring hos Gjensidige som bekreftet at de ikke har noe krav om pliktig "frivillig registrering"

 

Så bare velg et annet forsikringsselskap. Regner Gjensidige som seriøse helt til noen kan fortelle meg det motsatte.

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Hei

Har også opplevd en del tull ang. dette registeret.

Fikk først en regning på 2 båter, dette enda jeg hadde solgt tidligere båt allerede i 1999.(og meldt dette til tidligere småbåtregistret)

Fikk meldt inn dette og dette gikk relativt enkelt å rette opp (unntaket som bekrefter regelen ? )

Har nå meldt inn skifte av motor på nåværende båt. Har ikke hørt mere om dette,så jeg venter spent på om dette går greit. Noen som vet hvor lang tid dette kan ta?

Mvh beertrip

Akkurat det samme med meg. Solgte båten i høst og meldte fra med en gang

 

I tillegg til det ringte nye eier her for en ukes tid siden og sa at de nektet å registrere båten fordi den aldri hadde vært registrert hos dem :lol:

 

 

 

Da jeg ringte inn ordnet det seg med en gang. Hun sa det var helt sikkert noen som hadde hørt feil på registreringsnummeret.

 

Hørt feil!?! på et skjema som er innsendt :confused:

 

Med mitt navn og adresse påført?

 

Pussige greier.

 

 

 

Spør du meg, bør de virkelig skjerpe seg og det straks :smash:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde akkurat samme problemet som dere andre har .

Caraten var ikke registert i småbåt registeret og jeg hadde bare noe gamle en bokstav registrering.

Snakket med en hyggelig dame hos nssr og forklarte problemet mitt at jeg bare hadde et par kjøpe kontrakter siden båten var ny i 1986.

Fikk sporet 5-6 av gamle eiere men hvem har 7-8 år gamle kjøpe kontrakter liggende og event hvor?

Sendte med det jeg visste av eiere pluss den lille dokumentasjonen jeg hadde samt at jeg referte til den hyggelige damen på kundeservice, :lol:

 

fikk mail uka etterpå at alt var iorden og igår fikk jeg båtkortet i posten :flag::flag:

 

Ser klart noen ulemper med å være registrert, men det er det kanske godt å ha alt iorden

samt at sporing av båteier visst noe skal skje går sikkert raskere med reg nr. positivt ved eventuelt videre salg,og du kan velge hviket som helst forsikrings selskap.

 

Ps:jeg tror de er drit leie av alt pepperet de har fått/får hos nssr så litt skryt kom jo sikkert godt med.

Dessuten er det jo folk som bare gjøre en jobb de er satt til å gjøre som du og jeg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...