Jump to content

Dieseltank for varmeapparat


Seilinor

Recommended Posts

Jeg er i gang med å installere en webasto i min båt (alt nytt). Et alternativ er å kjøpe en egen tank som man plasserer på egnet plass med utlufting og det hele. Ulempen er at denne må fylles og sjekkes separat i forhold til hovedtanken. Min hovedtank er laget av et plastmateriale (mykplast). Har noen  erfaring med montering av eget rør i en slik tank? Hvis man borer i denne plasten, blir det sikkert masse plastspon som legger seg i rør og filter, og det ønsker jeg ikke.

Noen glupe forslag ønskes.

Link to post

En god løsning er å innstallere en egen liten tank på 5 til 10L og la returen fra motoren gå via denne.

Denne tanken vil da fylles opp hver gang du kjører med båten, når så denne tanken er full vil returen gå tilbake til hovedtanken.

Denne løsningen garanterer deg diesel uten noen form for forurensing til varmeren, minuset er at varmeren ikke kan kjøres i dagevis uten å starte motoren, men det er det vel de færreste som har behov for.

MVH Chrian

Link to post

Sett på et T-rør på avtappingen til dieseltanken, ingen mer kondens i tanken. :smiley:

Samme erfaring har jeg. T-stykket sitter på forbindelses-slangen mellom mine 2 tanker og det virker som om alt kondensvann går til varmeren. (Har egen CAV filter/Utskiller her).

Har ikke hatt en dråpe vann i utskilleren for selve motoren på 20 år!... :blush:

Link to post

Det avhenger av hva slags varmeapparat en har, en "danskebysse" har ofte ikke noen pumpe, og trenger derfor enten falltank eller en lavtrykkspumpe.

 

De fleste webasto, wallas o.l. varmere har pumpe. Da er det ingen vits med egen falltank - hvis det er mulig å koble seg på hovedtanken.

 

GeirKS

Link to post

Jeg skal være helt konkret: hvordan lage hull i dieseltanken av plast uten å forurense dieselen med plastbiter fra hulltakingen ?

Monter heller et T-stykke på slangen til motoren.

Om varmeren har retur kan du koble denne inn på tankens lufteslange på tilsvarende måte.

Link to post

Finnes det mannlokk på tanken din? Det enkleste er å ha gjennomføringene i mannlokket som du kan ta av for å lage ytterligere hull.

 

PS Sugerøret til varmeapparat har vanligvis svært liten indre diameter for å hindre at dieselen renner tilbake på tanken.

Mvh Cato

Link to post

Hej Seilinor !

 

Tror enda sättet er o bruke en 'plastmagnet' til o samle opp spånen !!! :wink:

 

Nej skall säga dig, vet ikke riktigt, på ovansiden kan du bruke en stark stövsug,

samtidigt med borren, men tror att det er oundvikligt att något från undersidan faller

ner i tanken!

 

jag har gjort sådant her i rustfria tankar (där heller ikke magnet funkar :yesnod:) , det

enda är att man får vara veldi noga o göra rent nere i tanken! torka ur riktigt

ordentligt, och skulle det ligga kvar något så tar ju filtrena detta!

 

(det er möjligt, lite beroende på var det er för slags plast, att du skulle kunna göra,

ett hål med värme, typ lödkolv eller dylikt, det ger inga spån! Förutsätter oxo

att tanken er helt tom!)

 

Själv har jag en Eberspächer där dieseln kommer från huvudtanken med T-rör

som alla skriver om herovan. Då har man all diesel på en plass med alla de för-

delar som det för med sig!

S/Y Gunga Din

Link to post

Vår svenske venn Gunga Din satt meg plutslig på ideen om hvordan å lage hull uten spon.

 

Bruk borr og borre nesten gjennon, smelt siste stykket med en oppvarmet dor.

 

Dette forutsetter at tanken er av PE (polyetylen)

 

Med skarp borr skulle det også undre meg om ikke det skulle være mulig å borre hele hullet

med kun en eneste "sponkrøll". Fåreslår at du gjør en liten prøve.

 

Separat tank som nevnt over er å foretrekke, men vil koste mer både av tid og penger.

Link to post

Med skarp borr skulle det også undre meg om ikke det skulle være mulig å borre hele hullet

med kun en eneste "sponkrøll". Fåreslår at du gjør en liten prøve.

Jeg var på nippet til å foreslå noe lignende; først stikke hull med loddebolten  -  og deretter bore forsiktig med en gammeldags "naver". Hvis naveren er kvass i skjæret skulle man absolutt ha god mulighet til å få ut et langt sammenhengende spon.

 

Men neste del av jobben: å få fast en god nippel/flens/forskruning i tanken, kan sikkert være en minst like så stor utfordring.

 

Alt i alt så bringer det oss vel tilbake til T-røret !

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...